[elektro] analog technika - DC motor meghajtas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Jan 20 03:45:49 CET 2012


Info wrote:

> Így jó is lenne, akkor viszont nem kell felső vezérelt fet.
> Az alsó fet diódáján azonnal megy vissza a levesbe.
> Ami nem jöhet létre, ha nem vesszük figyelembe az induktivitást,
> bármekkora a PWM. Ha meg figyelembe vesszük csak féküzemet találunk.
>
> Szóval még mindíg nem müxik.
> Értem én, hogy motor, de mi hajtja ? :)

Mechanikai munka kintről, pl lejtő, vagy visszaveszik a kitöltési tényezőt, és a 
lendület (mozgási energia) hajtja a motort, ami ezúttal generátorba megy át.

Lehet viccelődni, de jó, veszem a lapot, és egészen lemegyek kutyába:

Elrendezés balról jobbra, legyen a negatív a közös.
U1 (akku), F1 (fet1), F2 a nulla felé, L (motor induktivitás), U2 (motor belső 
fesz).

A visszatáplálás esete:
F2 bekapcsolva, F1 nem vezet.
Megindul az áram jobbról balra az L-en U2-t terhelve. (U2=L*di/dt)
Áramérzékelő veszi a lapot, imax-nál kikapcsolja F2-t, és bekapcsolja F1-et.
L-en az áram nem szakad meg, F2-n a fesz eléri U1-et, az áram ide folyik.
L-en az áram U1-U2>0 miatt csökken (U2-U1=L*di/dt, ha a vonatkoztatási irányokat 
nem változtatjuk meg), érzékelő i-min-nél kikapcsolja egyidőben F1-et, 
bekapcsolja F2-t.
F1 árama (visszatöltés) megszűnik, L árama F2-n nőni kezd, mehetünk vissza az 
elejére.

Azért kétnegyedes a hajtás, mert a forgásirány nem változik meg, csak a nyomaték 
iránya.
Elektromosan: a feszültség iránya nem változik meg, csak az áramé, fog hajtani 
is, fékezni is. Hajtás üzemben a teljesítmény az aksiból megy a motor felé, 
féküzemben a motorból az aksi felé.

Ez az áramkör csak az U1>U2 eseteket tudja jól lekezelni. Ha lejtőn lefelé rohan 
a jármű, és U2 eléri U1-et, már nincs mód szabályzásra. Ha egyik fet sincs 
bekapcsolva, a motorfesz bőven U1 főlé nőhet, ekkor, ha bekapcsolják az F1-et, 
az áramot csak a soros ellenállások fogják korlátozni. Elvileg ugye, ha a két 
fesz fix, és U2>U1, akkor ellenállás nélkül az áram az L-en lineárisan nőne a 
végtelenségig visszatáplálás irányban. Ennek az esetnek a szabályozásához az L 
motoroldalán is kéne két fet, ezzel egy pofára H híd jönne létre, de ez nem az, 
mert a pozitív oldalak nincsenek összekötve.

Ha egy rendes H hídba rakod a motort, aminek a fesze nagyobb a betápnál, azzal 
nem tudod lekezelni az esetet. A H híd arra jó, hogy négynegyedes legyen a 
hajtás, tehát a másik forgásirányban is képes legyél hajtani is, fékezni is, de 
végig csak abban az esetben, ha a motorfesz abszolút értéke nem nagyobb az 
akkufesznél, vagy szélső esetben, ha van ellenállás, akkor csak ixr mértékben 
nagyobb maximum. De ekkor szűnik meg itt is a beavatkozás lehetősége. Az előző 
bekezdés szerinti H-nak kinéző híd kétnegyedesben az U2>U1-et is lekezeli.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list