[elektro] analog technika - DC motor meghajtas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jan 19 20:54:02 CET 2012


Info wrote:

> Viszont ennek az ellenállását a feszültségével vezérled, amit ha
> emelsz csökken a rajta kialakuló ohmos veszteség. 5V-ot választani
> ekkora áramú fethez nem szerencsés, de léteznek ilyen fetek is.
> Kb. 3-4x annyiért :)

Mivel ezek szerint autóról van szó, szerintem lesz ott 12V is, ami tök megfelel 
egy normál fet lökdöséséhez rendesen meghajtóval.

> minimum a kapcsolás pillanatában. Ezért szorgalmazza mindenki a
> fetmeghajtó áramkört, bár nem írták oda, hogy a fetmeghajtót közel
> kell tenni a fethez, és az ic lábaihoz kerámiakondér legalább 1uF jó
> minőségű.

Á, ennyire nem eszik forrón a kását. 1nF körüli egy fet gatekapaca. Én max 
220nF-ot rakok oda, de 3 fethez. :-) Ha a 220nF-ból feltöltesz egy 1nF-os 
kapacot 12V-ra, akkor annak alig csökken a fesze, és mivel alsóoldali, mindjárt 
vissza is töltődik.

A nagy áramokban teljesen egyetértek. Ki is lehet számítani: ha 0,1us alatt 
feltölt/kisüt valami egy 10nF-os kondit, tehát 12V a változás, akkor ugye 
i=c*du/dt=10e-9*12/1e-7=1,2A. Persze lehet az a fet kisebb gatekapacú is.

> És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az antiparalell dióda sem nyit
> azonnal, kellhet majd egy RC-tag rá (bár olyan kicsi el is szokták

A schottkyval nincs ilyen gond, én nem tennék oda semmiféle RC-t.

> hagyni), és a dióda lezárni sem fog azonnal, lesz olyan üzemállapot
> amikor a kapcsolóelem már bekapcsolt de a dióda még nem ürült ki és
> hatalmas áramtüske jelentkezik.

Ez sincs a schottkynál. A gyorsdiódának nevezett förmedvények kisfeszen 
felejtősek, akárhogy is, mindig drasztikus lesz ez a tárolt töltés probéma, 
ráadásul a schottky fesz-esése is kisebb.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list