[elektro] Hosszú motor kábel
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 12 12:32:35 CEST 2012
Az egész témánál arra kell nagyon ügyelni, hogy ha jól el is indul, hogy ha az
üzemi fesz jelentősen lecsökken a névleges alá, miközben a motorteljesítmény a
nevleges körül marad, akkor könnyen leégés lehet a következménye.
Volt egy kompresszorom, ami így égett le hosszabbítóról járatva.
Ha mérhetően előáll ez a jelenség, tehát forrósodik a motor, kicsi a fesz, akkor
célszerű valami autotrafóval vagy ilyennek bekötött kisebb trafóval megnövelni.
Inkább több legyen, mint kevesebb.
A dolog hátterében az van, hogy a billenőnyomaték, meg a görbe érdemi része a
fesz négyzetével arányos. Vagyis a szlip se arányosan nő meg, ha kisebb a fesz.
A hőfejlődés a forgórészben meg a szlip és a nyomaték szorzatával arányos. Ha a
terhelés megvan (pl szivattyú ugyanolyan vízmagassággal), akkor a durván megnövő
szlip miatt a forgórész melegszik sokkal jobban, ami az ugyanolyan saját
hőterheléső állórészt szétmelegíti belülről.
Fesznöveléskor ugyanezért javulnak a viszonyok mindaddig, míg annyira meg nem
növeljük a feszt, míg a motor vasa telítésbe nem akar menni, és emiatt a
gerjesztőáram túl nagyra nem nő.
Mivel a hálózatokon nem ritka, hogy 230 helyett 240-250V a fesz (legutóbb is
találtam egy helyet, ahol csaknem 250V-ot mértem) a motorokat úgy méretezik,
hogy ettől még ne szálljon el. Tehát benne van a tartalék, de igazán csak ebben
az irányban. A névleges terhelés táján persze. Kisebb terheléssel lehet
alacsonyabb feszről is járatni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list