[elektro] atombiztos nyomógomb
SZIGETI Szabolcs
szigi at ik.bme.hu
Tue Sep 13 15:10:11 CEST 2011
2011.09.13. 14:14 keltezéssel, SZIGETI Szabolcs írta:
>> Csak nem valami szép fa hajóra lesz?
>
> De, itt áll fődváron a kikötőben :-)
Melyik az? Majd ha arra járok megnézem.
>> Színes LCD a cockpitba megy? Mert akkor nagyon fel kell kötni a gatyát,
>> ha
>> olyan kell, mai bírja a kiképzést, látszik napfényben. Lehet, érdemesebb
>> ebay-en vadászni valami használt multifunkciós eszközre, vagy venni egy
>> gyári újat aranyáron:-)
>Háturul száraz lenne ez, csak előrül kapna mindent, ami elképzelhető.
>Fóliatasztatúrán is
>gondolkodtam, de az kispályás lenne egy ilyen hajóra :-)
Igen, a legtöbb hajó elektronikai műszer ilyen, hogy hátulról nem vízálló, a
párásodás elkerülése miatt, ekkor úgy kell beépíteni. Vagy teljesen zárt, és
nitrogénnel van töltve, de ilyet házilag nehéz csinálni, meg javítása
macerás, ha meg kell bontani.
Amúgy korrekt kivitelezés elvileg nem nagyon bonyolult, ami hajóműszert
eddig szétszedtem, abban sima szilikon tömítések, ipari csatlakozók meg
hasonlók voltak, csak nyilván olyan toleranciával gyártva, meg olyan
anyagokból, hogy évtizedekig bírják a -20-tól +50 fokot, meg a sós vizet.
Vagy nem, múltkor egy VHF rádiót bontottam, amibe ennek ellenére bement a
tengervíz, elég szörnyű pusztítást tudott pár csepp végezni.
Szerintem a következőkre kell figyelni kijelzőnél:
Napfényben olvasható legyen (ez eleve egy csomó kijelzőt kizár), mert
napfény az van bőven arrafele. Ráadásul a kormányos napszemcsiben van
(esetleg polarizáltban, erre külön figyelni a kijelző orientációjánál).
Éjszaka a fényereje szinte korlátlanul csökkenthető legyen. Víz közepén
sötét éjszakában nagyon zavaró tud lenni és a tájékozódást is lehetetlenné
tudja tenni az erősen világító kijelző. Itt az erősen relatív, egy tök
feketére állított laptop, csak azáltal, hogy a háttérvilágítása kiszűrődik
már rossz. Ezért a LEDes világítások jók, azokat szinte korlátlanul lehet
csökkenteni a fényerőt.
Az UV sugárzás + a napsütés melege pillanatok alatt tönkre tesz mindent, ami
nem ide készült. Ezt meg előre nem tudod kipróbálni. Ez igaz a
fóliatasztatúrára is, ki tudja meddig bírja a napot.
Bírja a fizikai igénybevételt. Beletenyerelnek, belekapaszkodnak, beleejtik
a csörlőkart, nekiesnek stb.
Lehet, hogy az ilyen cuccokat jobb a kajütbe tenni és kormányos elé egy
gyári multi-data kijelzőt, ami NMEA-n kapja az adatokat. Vagy egy gyári
chartplottert. Persze nem tudom, hogy mik az igények, milyen adatokat
szeretne látni aki előtt van a cucc.
Szóval én attól félek, hogy a hosszú távú hatásokat nem tudod előre kézben
tartani, információ és tapasztalat hiányában.
Mellesleg, bár divat a touch screen, szerintem kesztyűs, vizes,
elgémberedett kezekkel még mindig jobb a nyomógomb, esetleg megfelelő
soft-key megoldásokkal megtámogatva.
Szabolcs
More information about the Elektro
mailing list