[elektro] ROSAT

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 24 22:14:11 CEST 2011


Király, Gyula wrote:

> Nem 40 ezer, hanem ott pont akkora a centrifugális, mint a
> centripetális erő.

Ez kisebb fogalomkavar.
A centripetális erő lényege (fogalma), hogy álló rendszerből nézzük a forgó, 
keringő testet, és megállapítjuk, hogy azért van körpályán, mert egy állandó erő 
hat rá befelé, a kör középpontja felé.

A centrifugális erő esetén benne ülünk a forgó rendszerben, és érezzük a kifelé 
ható erőt, ami pl a körhintában a kezünkből a tárgyat ki akarja röpíteni.

Ebben az esetben a súlytalanság nem ennek a két erőnek a nulla eredője, hanem - 
álló rendszerből nézve - a centripetális erőt a gravitáció okozza. Ez meg nem 
csak a fülke egyik pontjára kötött kötélen keresztül hat, hanem minden 
porcikájára a dögnek, benne az embernek is minden porcikájára, ezért nem 
keletkezik az egyes részek között erő. Benne ülve a dobozban ugyanez a helyzet. 
Felfogható úgy is, hogy sok kis részecske van mind egy-egy láthatatlan szálon a 
középponthoz rögzítve, és mindegyik együtt halad körbe-körbe.

> Ott nincs súly, csak tömeg van.

Csak azért nincs súly, mert szabadesés van.

Gondolatkísérlet: a föld felszínén vagyunk, egy rakétában, felszállunk, és 
kimegyünk a légkörből.

Ha csak fönt megállunk és vagyunk egy helyben, akkor leesünk. Amit érzünk, az 
súlytalanság.
Ha elég gyorsan haladunk érintőirányban, akkor is esünk, de mintegy elmegy 
alólunk a talaj. Ha nem túl gyorsan megyünk, máshol érünk földet, de ezalatt is 
súlytalanságot érzünk. Sokkal tovább eshetünk, mert közben elmegy alólunk a 
talaj.

Ha van elég nagy sebességünk, folyamatosan tudunk esni a föld felé, de 
ugyanolyan folyamatosan elmegy alólunk a talaj. Ez kb 8km/s sebességnél áll elő. 
A szabadesés végig történik, és végig nem érzünk súlyt a gépben, valamint végig 
nem esünk le, nem is kerülünk közelebb a talajhoz.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list