[elektro] ROSAT
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 24 22:14:11 CEST 2011
Király, Gyula wrote:
> Nem 40 ezer, hanem ott pont akkora a centrifugális, mint a
> centripetális erő.
Ez kisebb fogalomkavar.
A centripetális erő lényege (fogalma), hogy álló rendszerből nézzük a forgó,
keringő testet, és megállapítjuk, hogy azért van körpályán, mert egy állandó erő
hat rá befelé, a kör középpontja felé.
A centrifugális erő esetén benne ülünk a forgó rendszerben, és érezzük a kifelé
ható erőt, ami pl a körhintában a kezünkből a tárgyat ki akarja röpíteni.
Ebben az esetben a súlytalanság nem ennek a két erőnek a nulla eredője, hanem -
álló rendszerből nézve - a centripetális erőt a gravitáció okozza. Ez meg nem
csak a fülke egyik pontjára kötött kötélen keresztül hat, hanem minden
porcikájára a dögnek, benne az embernek is minden porcikájára, ezért nem
keletkezik az egyes részek között erő. Benne ülve a dobozban ugyanez a helyzet.
Felfogható úgy is, hogy sok kis részecske van mind egy-egy láthatatlan szálon a
középponthoz rögzítve, és mindegyik együtt halad körbe-körbe.
> Ott nincs súly, csak tömeg van.
Csak azért nincs súly, mert szabadesés van.
Gondolatkísérlet: a föld felszínén vagyunk, egy rakétában, felszállunk, és
kimegyünk a légkörből.
Ha csak fönt megállunk és vagyunk egy helyben, akkor leesünk. Amit érzünk, az
súlytalanság.
Ha elég gyorsan haladunk érintőirányban, akkor is esünk, de mintegy elmegy
alólunk a talaj. Ha nem túl gyorsan megyünk, máshol érünk földet, de ezalatt is
súlytalanságot érzünk. Sokkal tovább eshetünk, mert közben elmegy alólunk a
talaj.
Ha van elég nagy sebességünk, folyamatosan tudunk esni a föld felé, de
ugyanolyan folyamatosan elmegy alólunk a talaj. Ez kb 8km/s sebességnél áll elő.
A szabadesés végig történik, és végig nem érzünk súlyt a gépben, valamint végig
nem esünk le, nem is kerülünk közelebb a talajhoz.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list