[elektro] léptetőmoci ic
vajk fekete
halaloszto at yahoo.co.uk
Thu Oct 13 11:12:47 CEST 2011
atmeno csavar alatt azt ertettem, hogy egy jo hosszu csavar osszesen harom darab anyaval.
a hobbynal az ember nem szamolja a munkaorat, viszont ha az eredmeny/raforditas arany nagyon elmaszik, akkor hajlamos feladni, hiszen nincs egy fonoke aki kenyszeritse. mindenkinek vannak evek ora allo, felbehagyott hobby projektjei. ennek elkerulesere egy igen jo modszer kordaban tartani a maximalizmust.
vajk
________________________________
From: Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>
To: elektro at tesla.hu
Sent: Thursday, 13 October 2011, 11:00
Subject: Re: [elektro] léptetőmoci ic
vajk fekete írta:
> Azert ez egy sokvaltozos optimalizalasi feladat, es elsore barmennyire is nem ugy tunik, az atmeno csavar, esetleg rahuzott csodarabbal vagy anelkul siman lehet az optimalis megolas.
Lehet, de ha arra gondolsz, hogy az átmenő egyszerűbb mint a BB menetes,
az erősen az L/d aránytól függ. Pl. 70mm hosszú 5-ös furatot már csak
megfelelő szerszámmal lehet koncentrikusan kifúrni, szemre élezett
fúróval, pontatlan szegnyereggel már elég munkaigényes... Ilyen hosszban
inkább két végén belsőmeneteset gyártanék.
> 1. ez egy prototipus. nincs terv, alkatreszlista, improvizalas van. nem is tudja elore milyen hosszu kell, a csavaron ket anya koze fogva a motort minden allithato. ha meg mar mukszik, meglenne a vegleges meret, de ha mukszik, minek hozzanyulni.
Én is gyártok egyedi eszközöket, és ez az, amitől fullbarkács lesz
valami. Amikor nincs se átgondolva/kitalálva, se méretezve, hanem szemre
gyártasz. Aztán a végén csőstül jönnek a nem várt dolgok, összeadódnak a
hibák, görcsölni kell, hogy egyáltalán legyen sikerélmény, meg egy
"lehetett volna jobb is" érzés.
Tapasztalatból mondom, kevesebb munka előre átgondolni, aztán méretezni,
majd úgy gyártani. Ha nem is az egész gépet egy lépésben, de egy
részegységet mindenképpen.
Általában ekkor is bejön még pár előre nem látott probléma, épp elég azt
megoldani, minek kellene még szándékosan belevinni...
> 2. nem midnenkinek van esztergalyos ismerose, diakoknak pl meg atlagnal is ritkabban. es ismeretlenul az utcarol beesett embert minden becsuletes esztergalyos elhajt a fenebe 8darab tavtartoval vagy egy darab tengellyel. tapasztalatbol beszelek, nem egyszer dobtak ki, vagy magyaraztak el hogy a rezsi oradij 8000 forint, es a beszelgetesunk mar beleszamit.
Azért a gépen van ettől bonyolultabb esztergályos munka is, kell egy
menetes orsó, anya, csapágyház, stb, akinek nincs esztergályos ismerőse,
az inkább bele se kezdjen.
> 3. az ido penz. csavar vagy van is otthon, vagy reggel vesz a sarki boltban, es felora alatt osszerakja. ha orakat szanna google-zasra, esztergalyoshoz menesre (ketszer minimum ugye) egy ilyen apro reszlet miatt, oriasi munkaora igeny jonne ki, es a gep sosem keszulne el. megint bejatszik hogy nincs terv, alkatreszlista, ez nem gyartas, nem lehet egyszer elmenni es beszerezni az onnnan jovo osszes alkatreszt.
Hobby projektnél a saját munkaórát nem igazán szokták pénzre átszámolni,
tehát belefér hogy googlizol egy kicsit, ezzel is tanulsz. Ez a
szakember irányvonal.
Ha kevés az időd, de pénzed meg van, akkor legyártatod. Ez a vezetői
irányvonal.
Ha pénzed kevés, googlezni sem akarsz, gyorsan összedobod, akkor az a
barkácsolós életpálya.
Legközelebb már nem kellene guglizni, tudod honnan lehet szerezni,
esetleg eleve vehetsz/gyártatsz többet legközelebbre. Így lehet
szakmailag fejlődni, kapcsolatokat kiépíteni, megtanulni átgondolt,
tervezett, egységesített dolgokat tervezni, hogy ha legközelebb kell, ne
kelljen az egészet újra feltalálni.
Aki ezt nem teszi, nem képzi magát, hanem inkább csak rögtönöz, az hiába
épít újabb és újabb megoldásokat, mindig is barkácsoló marad, sosem fog
ezen a területen olyan tapasztalatokat szerezni amit pl. egy komolyabb
munkahelyen vagy az életben később felhasználhatna.
-----------------------------------------
elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list