[elektro] Triac vezerles energia nelkul
potyo
potyo.ada at gmail.com
Wed Nov 16 13:20:55 CET 2011
2011. november 16. 12:58 Fuzesi Arnold írta, <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>
:
>
>
> On 2011.11.15. 4:37, jhidvegi wrote:
> > Fuzesi Arnold wrote:
> >
> >> Ohmos terhelésnél nem, de kapacitiv/induktiv terhelesnel mintha vmi
> >> gond lenne ezzel. Vagy ponthogy ezzel nincs es a triakkal van?
> >
> > Pontosan. Az antiparalell tirisztorpárt teljesen nulláig le lehet
> vezérelni,
> > azaz ha tolod hátra a gyújtójeleket, méghozzá hátrébb, mint a
> fesz-nullaátmenet
> > van, nem történik semmi, azaz nem fog végül egyáltalán vezetni.
>
> Valoban, teljesen logikus. Nem gondoltam végig...
>
> > Induktív cuccoknál akkor is gond lehet, ha antiparalell tirisztorpárok
> vannak
> > háromfázisú holmiknál, pl trafó. Ennél nem jó a sima adott idejű
> gyújtóimpulzus,
> > ha leszakadhat a terhelés, mert amíg van terhelés, addig nagy cosfivel
> megy a
> > móka, azaz az áram kevéssé késik a feszhez képest, és ha leszakad a
> teher,
> > átcsap mágnesezőáramba, ami csaknem 90 fokot késik. Ekkor szokott
> mindenféle
> > ronda aszimmetrikus begyújtás történni, vagyis egy-egy tirisztorpár
> egyik tagja
> > (egyik irány) mindig begyújt, a másik meg nem, és 2-3 ilyen periódus
> után a
> > traffancs telítésbe megy, csak a tekercs ohmja lesz jelen, és a bizti
> azonnal
> > kiszáll a buliból.
> >
> > Szóval, ha ilyen feladat van, forduljatok hozzám bizalommal. :-)
>
> :)
>
> Olvasgatom itt h nagy dV/dt -re is be tud gyujtani magatol, illetve
> homersekletre megnovekvo szivargo aram is. Nameg persze a letoresi fesz
> felett.
> Nem egyszeru joszagok ezek sem...pedig csak 3 labuk van :)
>
Én mondtam itt nálunk az irodában, hogy a komoly áramkörépítés ott
kezdődik, hogy ismerjük az ilyen dolgokat, és tudjuk, hogy védjük ki
ezeket, vagy tegyük az áramkörünket immunissá rájuk. Egy kontroller lábára
egy ledet, egy relét, meg egy nyomógombot bárki hülye rá tud kötni, és a
próbaasztalon próbálgatva még jól is működik. Csak ez idáig elég
hobbiszintű. A dolog akkor kezd izgalmassá válni, amikor rákötjük a 230V-os
motorokat a relékre és a relé minden kikapcsolásakor akkorát visszarúg az
egész holmi a rosszul elrendezett vezetékezésen a táp felé, hogy
megbolondul tőle az egész áramkör :-)))
http://www.nxp.com/documents/application_note/APPCHP6.pdf
More information about the Elektro
mailing list