[elektro] Diszkrobbantók

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 13 20:51:58 CET 2011


Skandar Graun wrote:
> A helikopter forgószárnya ugyanazon az elven csinál felhajtóerőt, mint
> a repülőgépek merev szárnya.

Hát ami a légterelést illeti, valóban, de a mechanikát illetően tök másképp. Az 
a gyanúm, hogy még sosem nézted meg közelről, mi az ábra a helikopternél.

Először is fel-le tud csuklani, van rajta ilyen csukló. Másrészt előre-hátra is. 
Szóval hajlítónyomaték a szárnyak tövénél nem juthat át.

Ami átjut: az a húzóerő, meg a csavarónyomaték, amivel az állásszöget lehet 
változtatni. És ahogy írod is, folyamatosan, periódikusan kell is.

> Én láttam MI24-es harci helikopter rohamstartját. Az álló helyzetben
> 1m-re lehajló szárnyak (lapátok) több, mint 1 métert hajoltak felfelé!
> Mint egy kifordított esernyő, úgy nézett ki.

Stimmel. Na de gondold el, hogy ha a saját súlyától a földig hajol szinte, akkor 
hogy a francba bírná ki úgy, mint a merevszárnyúak azt a ménkű súlyt, ami több 
nagyságrenddel nagyobb, mint a saját súlya? A V alak, ha megfigyelted, nagyjából 
egyenes szárnyakkal jött létre. Úgy van kitalálva a szárny súlyelosztása, a 
szárnyprofil miatti felhajtóerő a sugár függvényében, hogy a szárnyak kb 
egyenesek maradhassanak végig. Tőben nincs nyíróerő, a csuklók nem ütköznek, a 
szárnyakra tőben kizárólag húzóerő hat. Ezek az erők a V alak irányában hatnak, 
és ezeknek a függőleges komponense emeli a gépet.

> Egyébként tudod, mitől durran a karikásostor? :)

Ott durran a nagy magyar érzés. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list