[elektro] Diszkrobbantók
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 13 20:51:58 CET 2011
Skandar Graun wrote:
> A helikopter forgószárnya ugyanazon az elven csinál felhajtóerőt, mint
> a repülőgépek merev szárnya.
Hát ami a légterelést illeti, valóban, de a mechanikát illetően tök másképp. Az
a gyanúm, hogy még sosem nézted meg közelről, mi az ábra a helikopternél.
Először is fel-le tud csuklani, van rajta ilyen csukló. Másrészt előre-hátra is.
Szóval hajlítónyomaték a szárnyak tövénél nem juthat át.
Ami átjut: az a húzóerő, meg a csavarónyomaték, amivel az állásszöget lehet
változtatni. És ahogy írod is, folyamatosan, periódikusan kell is.
> Én láttam MI24-es harci helikopter rohamstartját. Az álló helyzetben
> 1m-re lehajló szárnyak (lapátok) több, mint 1 métert hajoltak felfelé!
> Mint egy kifordított esernyő, úgy nézett ki.
Stimmel. Na de gondold el, hogy ha a saját súlyától a földig hajol szinte, akkor
hogy a francba bírná ki úgy, mint a merevszárnyúak azt a ménkű súlyt, ami több
nagyságrenddel nagyobb, mint a saját súlya? A V alak, ha megfigyelted, nagyjából
egyenes szárnyakkal jött létre. Úgy van kitalálva a szárny súlyelosztása, a
szárnyprofil miatti felhajtóerő a sugár függvényében, hogy a szárnyak kb
egyenesek maradhassanak végig. Tőben nincs nyíróerő, a csuklók nem ütköznek, a
szárnyakra tőben kizárólag húzóerő hat. Ezek az erők a V alak irányában hatnak,
és ezeknek a függőleges komponense emeli a gépet.
> Egyébként tudod, mitől durran a karikásostor? :)
Ott durran a nagy magyar érzés. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list