[elektro] Radios adatatvitel kicsit elkanyarodtunk ,de ez az utolsó ezzel kapcsolatban
Ferenc Toth
toferi2 at freemail.hu
Wed Mar 30 00:50:23 CEST 2011
Hosszú lesz!
Mivel tényleg egy olyan területről van szó amihez nem értek így tényleg azt
mondom,hogy nem okoskodok még elméleti szinten sem tovább csak utoljára
annyit ,hogy vegyünk egy v6 os egyszerű 2004 es vén fos jaguárt.(egyébként
ford)példának azért hozzom ezt példának,mert az egyik barátomnak kellett egy
árvizes autót a műszaki vizsgsorra felvinnie mielőtt megjött volna hozzá a
gyári motorvezérlő.
A feladat csak annyihogy 1500-2000 fordulatot tudjon fel tudjon a trailerre
állni majd a vizsgasor be és ki.A vége az volt ,hogy belefaragtak egy
mechanikus gyújtáselosztót (sajna nem csináltam róla fotót)
Megkérdeztem a komámat,miért nem motorvezérlőt csináltál hozzá?
Most leírom nektek mik voltak a buktatók egy kis magyarázattal.
Az autó nem változó szelepvezérlésű tehát marha egyszerű!!!! Ezt
elmagyarázom mit jelent (ha tudjátok mit jelent akkor bocsi) a motorolaj
nyomása egy rugó ellenében mozgatja a vezérműtengelyt az olaj nyomása ugye
nagyon függ a fordulattól 1000 -2000 teljesen más!Most nem kell nézni a
vezérműtengelyt mint pl toyota yaris vagy más VVTI vagy akármilyen
fantázianévvel ellátott autók esetén.Hogy miért jó ez a változó
szelepvezérlés olvassátok el a neten,de már majdnem minden uj ipari
hulladékban benne van.
Tehát igenis kell a fötengely helyzetéhez képest foglalkozni a
vezérmőtengely helyzetével...1 jeladó+ vagy +2 ha két vezérműtengelyes mint
pl az M273 as motor
Na visszatérve a gondolatmenetre:
1.Kezdjük a főtengellyel vagy hall vagy induktív a forgás folyamatában az
indukciós jelben elhelyeznek különböző jeleket ami mondjuk egy 1es henger
felső holdpont és neked csak annyi a felatatod,hogy
kimatekold a maradék 5-öt ahhoz,hogy vagy ahány hengered van a fordulatszám
függvényében nagyon fontos,mert minél nagyobb a fordulat annál nagyobb ez
előgyújtás!!!Próbáld meg a ladáról lehúzni a vákumos előgyújtásszabályozót
pedig ezekhez a kihegyezett motorokhoz az egy pajszer na mindegy megírod a
kis táblázatodat vagy kitalálsz rá matekot ,ezt a cégek un.MAP-okban
tárolják és a chiptuningosok ezeket szokták baszogatni.Na a lényeg egy
érzékelő ami vagy a/d vagy sima D plus egy interrupt meg szerintem minimum
egy timer
2 A motor járásához a lambda értéket 1 vagy az alatt 0,98 ez elméleti
értékha ettől eltérsz akkor a kipusógó lánszóróvá változik és még a halottak
is felébrednek a szomszéd utcában.
Tételezzük fel,hogy odáig eljutottál ,hogy megírtál egy hidegintítási rutint
ami ugy 200-300as fordulat dus keverék nagyobb előgyújtás stb ahogy beindult
mondjuk alapjárat 7-800 a keveréknek rögtön be kell állni 1 lamda értékre.
Ha másik autóra akarod átteni (ugyanaz a motor ugyanaz minden,de egy
másik)akkor a lambda szondát is figyelned kell mert ugye a befecskendezők
nem egyformán kopnak és nem mindegy,10mSec alatt 2000es fordulaton amikor
nincs teljesítmény tehát csak pörgeted 5mGrammot vagy 7et szállít,tehát nem
véletlenül figyelik a közvetlen befecskendezéses rendszereknél(most ne
mondjátok,hogy az én fiat picantom az mitudomén központi
befecskendezéses,mert az már egy elavult technika senki nem gyárt és nem is
gyárthat olyat) így akkor belépett mégy egy D/A plussz még szerintem egy int
...vagy szoftverből figyeled az értéket és szabályozod a gyújtást.
3 gyujtás ez viszonylag nem gond a főtengelynél a felsőholdpontból
végigszámolod a hengerek felső holdpontját kikisérletezed hol a jó adott
fordulaton az előgyújtás ....mivel közvetlen befecskendezéses ugy azt is
számolnod kell ,de az nem annyira lényeges ennél az elméleti futtatásnál.
4 folytószelep szinte mindeggyik elektromos gázpedálos (mégy egy D/A) és
ezért elektromos folytószelepes még egy D/A +D/A minjárt mondom,hogy miért)
Miért elektromos folytószelepes?Mert mindeggyikba opcióként utánnalehet
rendelni a tempomatot illetve ugyanazzal a motorral szerelhetnek
kipörgégátló extrát vagy automataváltót stb stb...Most se mondjátok,hogy a
Tata autóban márpedig bovdenes van!Még a ladát is 2004től is elektromos
gázpedállal szerelik
A gázpedál helyzet azért fontos,hogy legalább gázt tudj adni az autónak
...meg szerintem ez simán szoftverből beolvasható érték szerintem ez nem
nagy ügy.....
A folytószelep vagy léptetőmotoros vagy nem (ennél nem!az uj modellekben van
léptetőmotoros verzió)Van a folytószelep mellett egy helyzetérzékelő ami
ugye megmondja,hogy te D/A ban kivezérelted ,de valólyában hol áll
az...ezzel tudod visszacsatolni.. ez sem gond ezért irtam azta +1D/A-t rá.
Na a folytószelep helyzete azért nagyon fontos,mert ha kinyitod el fog
szegényedni a keverék ,de marhára (csak egy hörgést hallasz és 200LE
hellyett lesz annyi amivel a klima is le tudja állítani az autódat el se
kell,hogy indulj)A folytószelep állásához megírod a befecskendezési
mennyiség azonnali változását,de ugy ,hogy közben figyelned kell a a lambda
értéket ami késni fog!De széámolni kell vele ,mert ha az autó felpörgött a
kívánt fordulatra és kissebb teljesítményt ad le akkor a keverék bedúsúlna
és jön a lángcsóva,meg a durr és ha tulságosan nagyra sikerül a durr akkor
kinyílik a katalizátor mint a rózsa.
No erről ennyit akkor nézzük a szoftveres részét :csak az indítás!!!
2-300 as fordulaton 200mSecenként van főtengely körbefordulás ha hathengeres
minden holdpontot 30mS ezeket mindenképpen timerezni kell és intből kell a
gyujtást meg a befecsk lekezelni (gondoljatok majd arra amikor már jár)
minimum két timer kell mert figyelni kell a felső holdpont ismétlési idejét
ez fogja a fordulatszámot adni és egy timerrel kiszámolod mikor lesz
táblázatodból betöltött befecsk és gyujtás adat alapján a köv akció amit
intből kezelsz mert már van egy pár dolog amit szoftból figyelsz...vagy ok
akkor szoftveres timert csinálsz ...nem veszünk össze:-)
200as fordulaton ha jól számolta minden fok 83uS míg 200en minden fok 14uSec
(fokra számolunk nem tizedre hát csak forogjon nem versenyautó)
Ha nem figyeled a szívócsőnyomást (márpedig ugye erről nem volt szó idáig!)
akkor figyelned kell a folytószelep nyitási sebességét ,mert nem
mindegy,hogy felpattan vagy csak marha lassan gyorsítasz ha belelépsz akkor
sokkal szegényebb lesz a keverék mintha csak öregurasan nyomnád.Ez még egy
timer vagy ugy irod meg ,hogy ha rálépsz a gázra csak egy sebességgel
nyiljon a folytószelep ...várjuk hirtelen ugy gondolom ez is egy timer....jó
lehet,hogy valamivel le lehetne egyszerűsíteni....(monjuk van még ,mert én
már min 16osokban gondolkoznék bár inkább 32 és akkor nem szűkösködök)
Figyeled folyamatosan a lambda értéket és a timerekbe rögtön betöltöd a
korrekciós adatokat illetve korrigálod a befecsk és gyujt időket is ...a
fordulatot soha nem engedheted fel 2000 fölé,mert nem irtad meg csak 2000ig
a táblázatot,tehát ha a motor felpörög akkor rögtön vissza veszed
folytószelepet független a gázpedálállástól és adatok korrigálása
(folyamatosan minden ahogy az előbb már leírtam) mivel a motornak van
tehetetlensége ha 2000ben határozzuk meg a felső fordulatot rába...unk mert
csak tovább kell írni a táblázatot 2500 ig na jó ,mert a tesztmotorunk ott
van..Nem tudom mennyi lehet az a felbontás ami még egy elégséges működéshez
elég szerintem 100-200 fordulat.
Az alapjáratot tartani kell ezt nem folytószelepmozgatásával hanem
alapjárati szabályzó val ami lehet egy kis motor pl na ez még egy D/A vagy
középérték és akkor játszol a befecskel miközben figyeled a fordulatot.Mivel
sokat kell számolgatni töltögetni módosítgatrni én a gázpedált int ből
figyelném ha változik akkor érték ki a folytóra ami úgyis korrekció alatt
áll és majd visszakorrigálja az előbb megírt rész.Én hirtelen ennyit
gondolnék ...(tuti valamit kihagytam ,de álmos vagyok és megyek aludni)
Ez csak arra jó hogy 30al elgurulj mert egy 2.5 tonnás audit vagy jaguárt
2000 nél nem fogsz felkapcsolni 4dikbe ezzel a motorvezérlővel...jó ok budai
leejtők...én alföldi gyerek vagyok :-)
Csak az alapokat vázoltam fel!Ne modjátok,hogy ebbe vagy abba ez nem ilyen
..oké nem ilyen,de ez a motor működésének az alapja!azért találják ki a
különböző érzékelőket,hogy tudják az értékeket finoman szabályozni !(vannak
olyanok amik a környezetvédelemhez kellenek pl 2.lambda)
Mit szótok így is egyszerűnek tűnik? 16 vagy 32 bites ? megjegyzem 32est
használnak a cégek monjuk MPC , TRICORE stb....
Tudom mit felejtettem most mégegyszer átolvasva a főtengely jelbe beleteszik
a ford jelet,mert nagyon fontos ugye,hogy gorsan reagál a fordulat
változásra ne a felsőholdpontból számold mert az már késés a gyujtásod már
utó vagy előgyujtában van aztán már vége is.Ugy csinéálják meg,hogy a
fordulat jelre tesznek egy dupla lyukat és az a 1henger felső holdpont (ez
példa!!!!!!! bármilyen megoldás lehet)
----- Original Message -----
From: "charles hoss" <charles.hoss at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Tuesday, March 29, 2011 7:56 PM
Subject: Re: [elektro] Radios adatatvitel
Ferenc Toth <toferi2 at freemail.hu> írta (2011. március 29. 19:30):
>> Mar megbocsass, de Te fejlesztettel mar motorvezerlot? Mert Arnold ugy
>> tunik
>> igen!
> Nem ,nem fejlesztettem nem is mernék belevágni
> Ezen a területen dolgozom,de sajna nem pont a motorvezérléssel foglalkozom
> sajna pedig marhára érdekelne.
> Arnold tényleg fejlesztett már ilyet?
>
> Ha tényleg valaki nap mint nap ilyennel foglalkozik akkor tényleg lehet
> egyszerű.
> Azt hittem,hogy Arnold mint elméletet mondja ,mert igen elméletben
> egyszerű
ahhoz kepest ahol ma tartanak , elegge egyszeru .
neha latok motorvezerloket es mindig elcsodalkozom rajtuk : 3d-s
gyujtas gorbe , szuper ellenorzesek es mindenfele csoda a
szivoterrezonancia es egyeb csodak kezelesere - aztan visszagondolok
arra hogy a pok siman az ataramlo levegohoz ad egy kis benyat - szinte
otlet szeruen , van benne elogyujtas szabalyzas , de anelkul is elmegy
akarmeddig es arra jutok hogy ha egy konkret tipust kene ellopni ,
akkor ahhoz nem kell szinte semmi csak egy jol belott buta , primitiv
aranyokkal dolgozo vezerlo , ami nem figyel csak harom-negy bemenetet
es kesz .
bye
dexter
> ...
>
>
>
>
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "vajk fekete" <halaloszto at yahoo.co.uk>
> To: <elektro at tesla.hu>
> Sent: Tuesday, March 29, 2011 11:52 AM
> Subject: Re: [elektro] Radios adatatvitel
>
>
>> Ferenc,
>>
>> Mar megbocsass, de Te fejlesztettel mar motorvezerlot? Mert Arnold ugy
>> tunik
>> igen!
>>
>> Tovabba allandoan azzal jossz, hogy "valamint minden motorfajtára külön
>> kell
>> megírnod a programot!(meghát acsatlakozókat )". Aki autot lopni megy
>> ilyen
>> modszerekkel, az egy konkret tipust megy lopni. Meg a moricka feltorom es
>> kiveszem a gps-t a kesztyutartobol gyerekek is egy konkret tipust tornek
>> fel,
>> amihez megvan a cuccuk es begyakoroltak. (pl mifelenk egy par hete egy
>> lakotelepen egy ejszaka 36 suzukiban neztek korul)
>>
>> otthon elpocsol a kittel valaki, valaki mas megveszi tole, otthon
>> gyakorol
>> egy
>> kicsit (akar kolcsonzobol hozott auton), aztan megy melozni vele.
>>
>> vajk
>>
>>
>>
>>
>> ________________________________
>> From: Ferenc Toth <toferi2 at freemail.hu>
>> To: elektro at tesla.hu
>> Sent: Tue, 29 March, 2011 10:53:56
>> Subject: Re: [elektro] Radios adatatvitel
>>
>> Hát ....így elméletben érdemes eljátszani a gondolattal.....
>>
>>
>> Tekintsünk el attól,hogy automataváltós ,mert akkor az várja a
>> motorvezérlőtől érkező vezérelt adatokat a várható nyomatékra
>> gázpedálmozdításra stb(ha nincs a váltóban immo )
>>
>> Elmondom neked,hogy bármelyik autó akár féktisztitóval is jár!És még egy
>> sort sem ütök be az mplabba,de te azzal nem fogsz elmenni még 100 méterig
>> sem Próbáld ki menj le a garázsba húzgáld le az injektorokról a kábeleket
>> vagy az ac pumpa relét ,az asszony kezdje el tekertetni te meg fújjál
>> féktisztító sprét a szívótorokba !!!Ha érzéssel csinálod lesz egy
>> alapjáratnak is nevezhető dolog!(jó csörögni fog az alacsony oktánszám
>> miatt
>> ,de ettől most tekints el)
>> Ekkor fogod megérteni,hogy ha azzal te el is akarsz autózni akkor annak a
>> szoftvernek jól neki kell,hogy duráld magad (pedig a szikrát a
>> motorvezérlő
>> saját maga adta az előbbi példában) ...
>> ...valamint minden motorfajtára külön kell megírnod a programot!(meghát a
>> csatlakozókat )
>> elméletben tényleg elég az általad megjelölt feltétel így ezzel nincs is
>> semmi baj,de azért egy motor működése a valóságban nem ilyen egyszerű
>> (most
>> ne a simsonra gondolj) egy 1.5tonnás autó mozdításához nem elég,hogy
>> pöfögjön valami
>>
>>
>> ----- Original Message -----
>> From: "Kovács József" <kj at faldeko.hu>
>> To: <elektro at tesla.hu>
>> Sent: Monday, March 28, 2011 8:58 PM
>> Subject: Re: [elektro] Radios adatatvitel
>>
>>
>>>
>>>> A saját motorvez nem fog menni ,mert ha elszorítod a visszágat megnő a
>>>> nyomás akkor letiltja a motort vagy ha a nyomásérzékelőre rákötsz egy
>>>> emulátort akkor elméletileg mehet a dolog csak az immoval mit csinálsz?
>>>
>>> MI ?! tiltja le...mikor csak a lopó komputer van a rendszerben éppen
>>> A nyomás szenzor pofázhat amit akar:-)
>>>
>>> A lopáshoz kell benzin...
>>> Van, hisz vitt.
>>> A túlnyomást elkerüli, azzal, hogy
>>> kb. jó mennyiséget nyom be eleve
>>>
>>> kell befecsi, azt megoldja a vitt vezérlő
>>> kell gyújtás azt szintén megoldja
>>> A beindításhoz a szenzorok közül
>>>
>>> Egyedül a főtengely jeladó kell szerintem.
>>>
>>> Mert tudni kell, mikor befecsi, mikor szikra...
>>>
>>>> Hidd el ez volt a kakukktojás!
>>>> Én hiába mondom ugyse fogsz nekem hinni,de kérdezd meg valami
>>>> autószerelő
>>>> komát ,hogy (opel ,vag csoport,merci,bmw vagy a franciák)van e más
>>>> típusban!
>>>
>>> Nade, ha a kezemben van ...
>>> - a főtengely jel
>>> - a becsefi relék vezetékei
>>> - a gyújtás vezetékei
>>> - van benzin
>>> - van egy primitív szoftver avitt ECU-mben, ami
>>> ezek alapján fecskendez-gyújt
>>>
>>> Mi kell még .... simán elindul...nem?
>>> A többi szenzor drótja a kutyát sem érdekli közben.
>>>
>>> Vagy mit látok rosszul...?
>>>
>>> KJ
>>>
>>> -----------------------------------------
>>> elektro[-flame|-etc]
>>
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>> -----------------------------------------
>> elektro[-flame|-etc]
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
-----------------------------------------
elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list