[elektro] "riasztóakku" töltése
MG
right at freemail.hu
Thu Feb 24 08:06:08 CET 2011
Tibor, nem olyan bonyolult ez, leírom mégegyszer...
>No igen innen indultunk, bár kissé pongyolán fogalmaztál első leveledben:
>
>> Namost, ha fix feszültséggel töltöm, az áramot korlátozni kell a megadott
>> értéken. Ezt próbáltam powerFET-tel, de iszonyat melegedések vannak.
>Szóval akkor pontosan hova van kötve a FET és mi az ami melegszik?
Tehát akkor az elejéről:
Ha van egy fix feszültségem, akkor az áramot valami előtéttel kell korlátoznom,
ha lineáris szabályzásról beszélünk. A FET mint előtét szerepel, a csatorna-
ellenállását szabályozva melegszik. Nyilván...
>Hiába nézem a leveleket nem találom honnan, miből van az a 13.5-14V.
>> Elvileg mindegy, az elv érdekes.
>> Gyakorlatilag 12V 1.2 ill. 3.6 Ah, betáp 24V, amiből lesz a töltőfesz és
>> erről jár a fogyasztó is (mondjuk 13.5-14V).
>Nem bírok rájönni miféle 13.5-14V az amid van. Leginkább azért vagyok rá
>kíváncsi, mert legfelső idézetben vissza utasítottad a szabályozás
>lehetőségét. Értsem úgy hogy a 24V>>>13.5-14V az egy analóg, áteresztős
>táp? Ha nem, akkor igenis ennek szabályozásával, jó hatásfokkal
>megoldhatod a töltést és az áramköröd táplálását is. Ha pedig analóg,
>akkor már bocsánat, de az egész PWM koncepció akkora hülyeség, hogy nem
>bírtam rá gondolni. Attól hogy időben máshogy osztod el a terhet, az
>áteresztőd még melegedni fog rettenetesen. A kapcsoló FET kevésbé, de
>gondolom az összhatás a lényeg.
Feltételeztem, hogy ez nem lényege a dolognak, hogy mivel áll elő a 24-ből
a 14V. De legyen, akkor ha így könnyebb elképzelni, egy step-down szabályzó
állítja elő. Nem utasítottam vissza a szabályozás lehetőségét, csak nem itt
ezen a ponton. Nem, itt nem analóg áteresztős táp van, erre ne is bírj
rágondolni! A fogyasztónak igyekeznék stabil feszültséget szolgáltatni, ezért
itt fix 14V lenne. Ha itt szabályoznék, akkor az akku töltésétől függően
változna a fesz is. Egy jól lemerült akkunál, hogy ne lépjem túl a max. töltő-
áramot, elég kis feszültségre kellene leszabályoznom a fogyasztó feszültségét is,
hiszen csak ez van. Ezért gondoltam, hogy ebből a fix 14V-ból szabályoznám a
FET-tel a töltőáramot.
>feszültség nulla rajta és így nincs veszteségi teljesítmény. Esetedben
>az akku nem bírja a 24V-ot. Ha 13.5-14V-ról ketyegteted, már nagyon nem
>mindegy, hogy 13.5 vagy 14. Az akku állapotától függően, az áramerősség
>akár akármennyi is lehet. Ha ráadásul feltételezzük, hogy az a 13.5-14V
>egy analóg táp és maradunk az 1A 10%-nál, nos a FET-en, ha elég vaskos,
>jelentéktelen lesz a veszteség, de az analóg áteresztőn 1A*(24V-14V)=10W
>lesz a veszteség az idő 10%-ában meg még ami az áramkörök táplálásához kell.
Értsd már meg, hogy nem a 24V-ról tölteném az akkut! A 13.5 és 14 csak példa,
de fix. Ezt belőném valahova. Lásd fent...
Attól most tekintsünk el, hogy ha akkuról jár majd a cucc, ez nem lesz ennyi.
Nincs analóg táp még mindig! Ez a lényeg, hogy a FET-en nem lesz veszteség, nem
melegszik!
>lesz egyszerű. Bár nem értek AVR-hez, de ha elfogadom amit írtál, hogy
>700Hz, akkor bizony igen vaskos induktivitásra lesz szükséged, ez nem jó
>irány. Használj céláramköröket, amit már mások javasoltak.
A 700Hz nincs kőbe vésve, kiindulási alap. Céláramkört nem szívesen használnék,
ha meg lehet oldani fiókos alkatrészekkel is. Persze ha nincs más megoldás...
Jelenleg felmentem a frekivel 40kHz-re, és dióda induktivitás beiktatásával
- ahogy ToPe javasolta - próbálkozok. Elsőre nem rosszak a tapasztalatok,
finomítani kell. Lehet, hogy mégis megoldható úgy, ahogy szeretném?
Bár a FET meghajtásával voltak gondjaim, úgy tűnik azt is megoldottam, de nem
akarom elkiabálni...
>Ha még mindig úgy tűnik, hogy nem értem a helyzetet, légy szíves
>részletezd kicsit miről van szó!
Nem teljesen érted, részleteztem fentebb. Szerintem nem olyan bonyolult, hogy
ne lehetne érteni. Itt-ott nyilván vázlatosan fogalmaztam, nem akartam ilyen
bő lére ereszteni...
Megyek, csinálom a kapcsolást... Az esetleges sikeres eredményről beszámolok. :-)
Üdv.
MG
More information about the Elektro
mailing list