[elektro] vekony rezvezetek terhelhetosege
cst
maguspr at freemail.hu
Sun Aug 28 09:38:41 CEST 2011
Kandó emlékére :-)
" Főkeret, kocsiszekrény
A mozdony főkerete
A mozdony öntöttvasból készült főkerete abban tér el leginkább más
megoldásoktól, hogy ő hordja a kocsiszekrény mellett a súlyos és helyigényes
villamos gépeket:a fázisváltót, a hajtómotort, a kapcsolócsoportot és a
!!!
folyadékellenállást
!!!
is hordania kell.
-----------
Ahhoz, hogy ezekre az egyensúlyi fordulatszámokra egyenletesen,
rángatásmentesen gyorsuljon föl a motor (és ne essen át a billenőnyomaték
bal oldalára), szükséges a szlip szabályozása,
!!!
amit Kandó (legelső villamosmozdonyától kezdve) folyadékellenállással oldott
meg, ugyanis ez lehetővé tette, hogy ne diszkrét pontokon változzon az
ellenállás (mint pl. a klasszikus, egyenáramú, közúti villamos
vezérlésénél), hanem átmenet nélkül, folyamatosan.
!!!
A gyorsítás folyamán a csökkenő mértékű ellenállás végül 0 lesz, és a
szekunder tekercselés rövidre záródik. A vízindítónak, vagy
folyadékrheostátnak is nevezett készülék működési elve a következő: az
elektródatérben lévő elektródákat fokozatosan lepi el az 1-2%-os
szódaoldat, amely folyamat során egyre inkább lecsökken az elem
ellenállása - ha teljesen ellepte a folyadék az elektródateret, akkor az
elektródák rövidre záródnak; tehát ebben a pontban a szekunder áramkör is
rövidrezárt lesz, azaz ekkor a legkisebb a szlip, és legnagyobb a cos ?. A
szódát egy szivattyú segítségével nyomják föl az elektródatérbe - a
folyadékszint emelkedésének sebességét pedig a mozdonyvezető által kezelt
gyorsítókar beállítása szabályozta egy wattrelé segítségével. Mint minden
ellenállásnál, itt is hővé alakul az elektromos energia, aminek
következtében folyamatosan párolog a szódás víz - ez elég látványos
eredményt okozott: a mozdony kéményén -a gőzmozdonyokhoz hasonlóan-
gőzpamacsok szálltak ki, leginkább indításkor (hiszen akkor került a
legnagyobb igénybevétel a folyadékellenállásra). Emellett időnként vizet is
kellett vételeznie a mozdonynak.
http://www.freeweb.hu/kzsoci/magyar/kepes/v40/v40.html
-----Original Message-----
From: Hofferek Attila <hofi at soka.co.hu>
To: elektro at tesla.hu <elektro at tesla.hu>
Date: 2011. augusztus 28. 9:01
Subject: Re: [elektro] vekony rezvezetek terhelhetosege
2011.08.28. 8:17 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Na azért a V43 előtt sem az volt a jellemző, hogy a vursliban a
körhintákhoz
> használt mártogatós ellenállással nyomultak a mozdonyoknál. Már a
teljesítmény
> miatt sem lenne célszerű. Régebben inkább a ward-leonard hajtás volt
divatban.
> Nem csak a villamos motorú mozdonyokban, hanem az ipar számos területén.
> Mártogatós ellenállású mozdonyról még sosem hallottam.
Én sem hallottam még mozdonyban. Én is úgy tudtam, hogy a legelső
villanymozdony
is wardleó volt.
-----------------------------------------
elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list