[elektro] vekony rezvezetek terhelhetosege
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 28 08:17:22 CEST 2011
cst wrote:
> Kando Kalman villanymozdonyaban is igy csinaltak,
> talan a V43 -as mozdonyban volt legeloszor "nem martogatos" :-)
Na azért a V43 előtt sem az volt a jellemző, hogy a vursliban a körhintákhoz
használt mártogatós ellenállással nyomultak a mozdonyoknál. Már a teljesítmény
miatt sem lenne célszerű. Régebben inkább a ward-leonard hajtás volt divatban.
Nem csak a villamos motorú mozdonyokban, hanem az ipar számos területén.
Mártogatós ellenállású mozdonyról még sosem hallottam.
Színházban lehet, hogy volt. Motorokhoz is, de nem előtétellenállásként, hanem
ún. csúszógyűrűs aszinkron motoroknál (3 fázis) alkalmazták. Ennek a lényege,
hogy nem kalickás (rövidrezárt) forgórészű a motor, hanem rendesen meg van
tekercselve, van rajta egy szintén 3 fázisú tekercsrendszer, ami 3 csúszógyűrűre
van kivezetve, tehát nem szeletekre, mint az egyenáramú motorok kommutátorában.
A háromfázisú ellenállást, amivel ezeket a csúszógyűrűket zárták lassan rövidre,
szokták csinálni régen ilyen mártogatós ellenállásokkal.
A régi munkahelyemen műterhelés gyanánt is volt ilyen ellenállás a telep
sarkában. Távolról daruval lehetett nagy lemezeket egy kádba ereszteni, amiben
vagy víz, vagy valami vezető anyaggal (pl trisó) megszórt víz volt. Ezekkel
terheltek akár kA-re akár 300V-os áramforrásokat is méréskor.
Ennél nagyobb mártogatóst csak hallottam, hogy a hidrogéngyártásban használtak
kénsavas elektrolízisnél. :-) Na jó, az nem ellenállás gyanánt üzemelt.
Ellenben a zsiletpengés vízforraló szintén ez a kategória. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list