[elektro] vekony rezvezetek terhelhetosege

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Aug 28 08:17:22 CEST 2011


cst wrote:
> Kando Kalman villanymozdonyaban is igy csinaltak,
> talan a V43 -as mozdonyban volt legeloszor "nem martogatos" :-)

Na azért a V43 előtt sem az volt a jellemző, hogy a vursliban a körhintákhoz 
használt mártogatós ellenállással nyomultak a mozdonyoknál. Már a teljesítmény 
miatt sem lenne célszerű. Régebben inkább a ward-leonard hajtás volt divatban. 
Nem csak a villamos motorú mozdonyokban, hanem az ipar számos területén. 
Mártogatós ellenállású mozdonyról még sosem hallottam.

Színházban lehet, hogy volt. Motorokhoz is, de nem előtétellenállásként, hanem 
ún. csúszógyűrűs aszinkron motoroknál (3 fázis) alkalmazták. Ennek a lényege, 
hogy nem kalickás (rövidrezárt) forgórészű a motor, hanem rendesen meg van 
tekercselve, van rajta egy szintén 3 fázisú tekercsrendszer, ami 3 csúszógyűrűre 
van kivezetve, tehát nem szeletekre, mint az egyenáramú motorok kommutátorában.

A háromfázisú ellenállást, amivel ezeket a csúszógyűrűket zárták lassan rövidre, 
szokták csinálni régen ilyen mártogatós ellenállásokkal.

A régi munkahelyemen műterhelés gyanánt is volt ilyen ellenállás a telep 
sarkában. Távolról daruval lehetett nagy lemezeket egy kádba ereszteni, amiben 
vagy víz, vagy valami vezető anyaggal (pl trisó) megszórt víz volt. Ezekkel 
terheltek akár kA-re akár 300V-os áramforrásokat is méréskor.

Ennél nagyobb mártogatóst csak hallottam, hogy a hidrogéngyártásban használtak 
kénsavas elektrolízisnél. :-) Na jó, az nem ellenállás gyanánt üzemelt.

Ellenben a zsiletpengés vízforraló szintén ez a kategória. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list