[elektro] aramellatas es talajcsuszas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Apr 9 18:24:55 CEST 2011


Horváth Péter wrote:
> 2011.04.09. 11:43 keltezéssel, jhidvegi írta:
>> Horváth Péter wrote:
>>
>>> Én csúcsban 183W -ot kimenő elektromos teljesítményt mértem:
>>> Hatásfok nem lehet nagyon jó.
>> Hát bizony. Ráadásul papucsban. :-)
>>
>> Ha már ilyesmit csinálsz, volna kedved megmérni, hogy mennyit bírsz
>> állandósult állapotban? Ezt vegyük úgy, hogy kb fél óra alatt beáll.
>> Szóval egy olyan tempót kell keresni, amit legalább fél órán át
>> bírsz, azt kéne megmérni.
>>
>> Aztán valahogy később a hatásfokot is meg lehetne mérni, ami alatt a
>> hajtás és a generátor dolgait értem. Sajnos az ilyen kisméretű
>> holmik sosem tudnak jó hatásfokúak lenni. Motor, trafó..., ha kicsi,
>> akkor relatíve nagy lesz a huzal ellenállása. Ledob pártíz watt hőt,
>> a kutyát sem érdekli, de egy 40W-os veszteség a 100W mellett már
>> számottevő. Aztán ott a lánc vagy szíj, az se olyan nagyon
>> surlódásmentes, meg a kerék, mint dörzshajtás.
> Ennél a gépezetnél az a probléma hogy oldalra megy a bicikli kereke,
> neki  az oldalsó görgőknek, és utána már oldalirányba is surlódik..
> Ez jelentősen elrontja a hatásfokot. Talán a "coriolis erő" miatt van.

Á, ez nem ilyesmitől van, hanem beállítási probléma.

Bár nem látom a képeken, hogy a bringa hogy van rögzítve.

Először is, ha a két görgő (amik keresztbe vizszintes tengelyűek) nem teljesen 
merőlegesek a kerék síkjára, akkor létrejön az elmászás. Pl ha az első görgő 
jobb oldala kicsit is hátrébb van, akkor a kerék el akar menni rajta balra. Ha a 
hátsó görgő jobb oldala is hátrébb van hangyányit, azon is el akar menni szintén 
balra.

Nem vagyok olyan nagyon okos, hogy fejből nyomjam a tutit, modelleztem egy 
gumikarikával meg egy elemmel. :)

Ha a két görgő tengelye szöget zár be, tehát az első jobb oldala pl hátrébb van, 
a hátsóé meg előrébb, akkor a kerék balra akar fordulni, de ugye nem tud, és bár 
a plusz görgőknek nem fog nekifeszülni, ha szimmetrikusan van minden, csak 
szlipszerű csúszás lesz mindkét görgőn.

Aztán, ha meg van picit döntve a bringa, akkor is fordulni akar a kerék, 
tökéletesen beállított görgőknél is. Ha persze nem ugyanakkora az erő a két 
görgőn, akkor az oldalirányú elmozdulás fog plusz bejönni.

> Nem tudom hogy lehetne kiküszöbölni. Talán ha csak 1 görgőn
> futna a bicikli kerék, és a biciklikormánnyal tudnám a nyomvonalat
> irányítani.

Ha fix lenne elől a rögzítés úgy, hogy a kormány az első kerékkel együtt lenne 
lerögzítve, a hátsó rész "loboghatna" jobbra-balra, és egy jó széles görgő lenne 
hátul, akkor magától beállna valahova középre. De ha már ennyit melóztál vele, 
csak kis állítgatások kellenek, hogy ne akarjon oldalra kifeküdni. Lehet, hogy 
pl le-fel mozdítás is megfelel a rögzítéseknél. Azok is eltérítő irányokat 
hoznak létre.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list