[elektro] Tungsram kompakt fénycső
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 4 10:10:31 CEST 2010
charles.hoss wrote:
> Ha a tungsram marka semmire nem garancia , nem folytatasa a tungsram
> altal megszolgalt bizalomnak , hagyomanynak , minosegnek (ez lenne a
> markanev celja - nem a nepnemzeti luzerek lehuzasa)
Ez a lehúzás, amit én vetettem fel, nem biztos, hogy így van, de el tudom
képzelni. Logikus abból, amit a polcon láttam, hogy csaknem dupla ára van a
tungsram márkanév alatti holminak a hozzá hasonló funkciójú GE márkanév
alattihoz képest. Ráadásul - ez viszont saját tapasztalat - a GE márkanév alatt
futó bírja évek óta, a tun meg nem, abból van pár kinyekkent.
Egy kérdés: az a jó tungsram imázs nem sokkal régebbről származik, amikor még
nem szocialista nagyvállalat volt? Azt elhiszem, hogy még utána is pár évvel
megvolt a minőség, de azt nem, hogy amikor már leharcolták, akkor is.
Dolgoztam a tungsram váci úti gyárának a 90 előtt is, tehát jártam ott
nemegyszer. Semmi érdemi különbséget nem láttam a többi, ótvaros, sötét,
töröttablakú, koszos szoci vállalat és eközött. El nem tudom képzelni, hogy
onnan bármi világszinvonalú minőségben jöhetett volna ki. A világszinvonalhoz
állandó fejlesztés kell, ami a háború valószínű megvolt, aztán a pozíció
maradhatott még egy darabig lendületből, az eredményeken csücsülve, aztán
lerohadt az egész.
Amit láttam megintcsak, hogy amikortól GE tulajdonú lett, megint jókora
fejlesztések történtek. Amibe módom volt picit belekukkantani, a wolframgyár és
a kisülő autólámpák startja, meg másik gyárban az utasszállító gépek hajtóműve
valamelyik elemének a gyártása, megint másik üzemben egészen új vegyi sorokon
szuper jó - na ezt nemtom, hogy hívják, ami az izzónak a menetes része, és
belemegy a foglalatba, annak a gyártása. Itt pl még tavaly is építettek új sort.
Azt persze nem tudom megítélni, hogy ezek a fejlesztések mennyire felelnek meg a
világ élvonalában levéshez. De azt igen, hogy ezek léteznek, és még biztos sok
más is, amihez szakmailag nincs közöm, így nem tudok róluk. Mert látom ezekben a
gyárakban az új épületeket, és a régiek közül is sokban azokat a körülményeket,
amik miatt az embernek az ajtóban az a kényszere támad, hogy le kéne vennem a
cipőmet.
A szemét multik másutt is csináltak ilyeneket. Láttam Kecskeméttől kezdve
Szekszárdig régi üzemek újjávarázsolását és vadiúj épületekben új gyártósorok
meg egyebek létrehozását úgy, hogy ez a cipőlevevési inger megvolt. Kis külföldi
cégektől a nagyobbakig sokminden van ebben.
Na meg nem lehetünk magunkra annyira büszke atekintetben sem, hogy láttam olyan
új üzemet (természetesen áramforrásban voltam érdekelt), ami fantasztikusan
nézett ki, olyan wc-vel, hogy mást ne mondjak, hogy megállapítottam, nagyon fel
kéne kötnöm a gatyót, ha magamnak olyat szeretnék elkövetni.
Aztán voltam javítani sok év múlva, és bementem ugyanabba a wc-be. Hátvazze,
minden mocskos, csapok letörve vagy ellopva, ami törik, összetörve, a wc-kben
szar a falra kenve kézzel, úszik a dzsuva a földön, benne wc-papír, szar, húgy,
ülöke is hiányzott, lámpákból 1 égett, kilincs letörve, lábbal rugják be az
ajtót, és hát a szag...., hát szóval áldatlan állapotokat hoztak létre maguk a
dolgozók a csodaszépen megcsinált üzemben, mert nem csak a wc-ben.
Persze a tulaj vagy annak a képviselője is valamiért hagyta. Szerintem mára már
kb olyan lehet belülről, mint ami régen megszokott volt a gyárakban: takarítás
fellocsolással (nehogy por legyen :-) ) és söpréssel, ami miatt a beton
folyamatosan hízik (ahol beton van), létrejön rajta egy hullámos vastag dzsuva
az olajos szeméttől, amit csak felvésni lehet.
Szerencsére azért jó példák is vannak, ahol ilyesmi nem megengedett, a dolgozó
nem hozhatta magával a régi szocialista munkakörülmények iránti igényét.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list