[elektro] Tungsram kompakt fénycső

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 4 10:10:31 CEST 2010


charles.hoss wrote:

> Ha a tungsram marka semmire nem garancia , nem folytatasa a tungsram
> altal megszolgalt bizalomnak , hagyomanynak , minosegnek (ez lenne a
> markanev celja - nem a nepnemzeti luzerek lehuzasa)

Ez a lehúzás, amit én vetettem fel, nem biztos, hogy így van, de el tudom 
képzelni. Logikus abból, amit a polcon láttam, hogy csaknem dupla ára van a 
tungsram márkanév alatti holminak a hozzá hasonló funkciójú GE márkanév 
alattihoz képest. Ráadásul - ez viszont saját tapasztalat - a GE márkanév alatt 
futó bírja évek óta, a tun meg nem, abból van pár kinyekkent.

Egy kérdés: az a jó tungsram imázs nem sokkal régebbről származik, amikor még 
nem szocialista nagyvállalat volt? Azt elhiszem, hogy még utána is pár évvel 
megvolt a minőség, de azt nem, hogy amikor már leharcolták, akkor is.

Dolgoztam a tungsram váci úti gyárának a 90 előtt is, tehát jártam ott 
nemegyszer. Semmi érdemi különbséget nem láttam a többi, ótvaros, sötét, 
töröttablakú, koszos szoci vállalat és eközött. El nem tudom képzelni, hogy 
onnan bármi világszinvonalú minőségben jöhetett volna ki. A világszinvonalhoz 
állandó fejlesztés kell, ami a háború valószínű megvolt, aztán a pozíció 
maradhatott még egy darabig lendületből, az eredményeken csücsülve, aztán 
lerohadt az egész.

Amit láttam megintcsak, hogy amikortól GE tulajdonú lett, megint jókora 
fejlesztések történtek. Amibe módom volt picit belekukkantani, a wolframgyár és 
a kisülő autólámpák startja, meg másik gyárban az utasszállító gépek hajtóműve 
valamelyik elemének a gyártása, megint másik üzemben egészen új vegyi sorokon 
szuper jó - na ezt nemtom, hogy hívják, ami az izzónak a menetes része, és 
belemegy a foglalatba, annak a gyártása. Itt pl még tavaly is építettek új sort.

Azt persze nem tudom megítélni, hogy ezek a fejlesztések mennyire felelnek meg a 
világ élvonalában levéshez. De azt igen, hogy ezek léteznek, és még biztos sok 
más is, amihez szakmailag nincs közöm, így nem tudok róluk. Mert látom ezekben a 
gyárakban az új épületeket, és a régiek közül is sokban azokat a körülményeket, 
amik miatt az embernek az ajtóban az a kényszere támad, hogy le kéne vennem a 
cipőmet.

A szemét multik másutt is csináltak ilyeneket. Láttam Kecskeméttől kezdve 
Szekszárdig régi üzemek újjávarázsolását és vadiúj épületekben új gyártósorok 
meg egyebek létrehozását úgy, hogy ez a cipőlevevési inger megvolt. Kis külföldi 
cégektől a nagyobbakig sokminden van ebben.

Na meg nem lehetünk magunkra annyira büszke atekintetben sem, hogy láttam olyan 
új üzemet (természetesen áramforrásban voltam érdekelt), ami fantasztikusan 
nézett ki, olyan wc-vel, hogy mást ne mondjak, hogy megállapítottam, nagyon fel 
kéne kötnöm a gatyót, ha magamnak olyat szeretnék elkövetni.

Aztán voltam javítani sok év múlva, és bementem ugyanabba a wc-be. Hátvazze, 
minden mocskos, csapok letörve vagy ellopva, ami törik, összetörve, a wc-kben 
szar a falra kenve kézzel, úszik a dzsuva a földön, benne wc-papír, szar, húgy, 
ülöke is hiányzott, lámpákból 1 égett, kilincs letörve, lábbal rugják be az 
ajtót, és hát a szag...., hát szóval áldatlan állapotokat hoztak létre maguk a 
dolgozók a csodaszépen megcsinált üzemben, mert nem csak a wc-ben.

Persze a tulaj vagy annak a képviselője is valamiért hagyta. Szerintem mára már 
kb olyan lehet belülről, mint ami régen megszokott volt a gyárakban: takarítás 
fellocsolással (nehogy por legyen :-) ) és söpréssel, ami miatt a beton 
folyamatosan hízik (ahol beton van), létrejön rajta egy hullámos vastag dzsuva 
az olajos szeméttől, amit csak felvésni lehet.

Szerencsére azért jó példák is vannak, ahol ilyesmi nem megengedett, a dolgozó 
nem hozhatta magával a régi szocialista munkakörülmények iránti igényét.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list