[elektro] Frekiváltó érdekesség

Tóth Péter toth.peter at tilonasec.hu
Fri Nov 26 18:40:15 CET 2010


Természetesen az AC oldalon van egy bizti, de - mégegyszer mondom - nem 
az áramkört akarom megvédeni a biztikkel, hanem le akarom választani a 
meghibásodott részeket és egy üzemszerű leállíthatóságon gondolkodom, 
csak nehogy nagyobb kárt tegyek vele.
Közben eszembe jutott a haver lósétáltatója, amit egy gyári frekivátóval 
raktam össze. A mechanikát nem én csináltam, nincs benne semmilyen 
kuplung-féle.
Kicsit félek is tőle, mert ha áramszünet lesz menet közben, vagy 
elpusztul a vezérlés, akkor valami szét fog szakadni benne, nem tud 
szépen lelassulni az erőzárású csigahajtómű.
Nálam meg pont fordítva van a probléma, ha lefele jövet száll el a 
vezérlés, akkor nincs ami lefékezze a liftet, szabadesésben jön lefele, 
amíg a röpsúlyos vészfék meg nem fogja.
Ezért lenne fontos, hogy a végsőkig üzemben tartsam a vezérlést. Az én 
esetemben akár még azt is el tudom képzelni, hogy egy fault jelre 
beugrik mind a 3 csatorna egyenáramú fékezésbe - nem tudom, hogy ilyen 
mágneses mezőben van-e fékező hatás - most csak az egyik fázist 
használom fékezésre, bár volt, hogy pont az halt meg és nem volt fék, 
csak 2 fázis döcögésen.

ToPe

Moczik Gabor írta:
> Szerintem egyet tegyél a fő betápba, de a FET-et megvédeni nem fogod 
> tudni vele, maximum a NYÁK nem olvad el.
>
> Az nem árt még tudni, hogy DC 325V-ot, vagy nagyobbat üvegbiztivel nem 
> fogod tudni hatékonyan megszakítani, nem alszik ki az ív, nagyot fog 
> pukkanni és feketére fog kormolódni.
>
> Az AC-t megszakíthatod, de a pufferben az energia már ott van...
>
>   
>> Arra gondolok, hogy ha az egyik FET-pár rövidzárba megy és kimegy a 
>> biztosítéka, akkor az alsó FET fixen le fogja húzni nullára a motor 
>> egyik tekercsvezetékét. Lesz-e ebből baj, ha a másik két fázis próbál 
>> üzemben maradni? Vagy emiatt az egy hiba miatt szépen kicsattog az 
>> összes FET és esetleg még magukkal rántják a meghajtó IC-ket is?
>> Jó, tudom, próba szerencse :) csak gondoltam, elmélkedjünk már rajta 
>> közösen, hátha valaki - aki jobban belelát a lelki világába - megkímél 
>> egy nagyobb "kártól" :)
>>     
>
> Ezt eleve el kell kerülni. Némi öndiagnosztika nem árt, ha valami hiba 
> van, akkor mielőbb kell kapcsolni.
>
> Vezess be egy 'Shutdown' jelet, a legtöbb FET meghajtón van ilyen 
> bemenet, ha bármi probléma van, azonnal billents be egy tárolót, ami 
> letiltja az összes fokozatot.
>
> Ezt procin kívül oldd meg, gyors analóg eszközökkel. Nagyon gyors 
> legyen, maximum microsec nagyságrendű idő alatt le kellene kapcsolni. Ha 
> kevés az induktivitás a körben, már ennyi idő alatt is százamperek felé 
> fog járni a csúcsáram.
>
> Reteszelődjön, nehogy lineárissá váljon a meghajtás. A túláramról a 
> proci kapjon hibajelet, majd újraengedélyezheti a meghajtást pl. 1..10ms 
> múlva, pár alkalommal. Ha nem csak véletlen hiba/zavar, nem szűnik meg, 
> akkor stop.
>
> Ha optoval hajtod a FET meghajtót, akkor főleg digitális átvitelre való 
> gyors optót célszerű használni. Ha elég gyorsat találsz, akkor esetleg 
> az áramvédelem mehet az optón keresztül is, de ezt előtte ki kell próbálni.
>
> El kell dönteni, hogy testzárlatra is védeni akarod-e, mert ha igen, 
> akkor nem lesz elég a földágban áramot mérni, vagy teszel a tápágba is, 
> vagy a kimenettel sorosan. Kicsit nehéz lehozni az áramjelet, de mindent 
> meg lehet oldani.
>
> Teszteld le nyugodtan egy drótdarabbal, olcsóbb FET-ekkel. Valószínűleg 
> egy maréknyi a kukában köt majd ki, de utána elnyűhetetlen lesz. :-)
>
>   



More information about the Elektro mailing list