[elektro] Frekiváltó érdekesség
Tóth Péter
toth.peter at tilonasec.hu
Fri Nov 26 18:40:15 CET 2010
Természetesen az AC oldalon van egy bizti, de - mégegyszer mondom - nem
az áramkört akarom megvédeni a biztikkel, hanem le akarom választani a
meghibásodott részeket és egy üzemszerű leállíthatóságon gondolkodom,
csak nehogy nagyobb kárt tegyek vele.
Közben eszembe jutott a haver lósétáltatója, amit egy gyári frekivátóval
raktam össze. A mechanikát nem én csináltam, nincs benne semmilyen
kuplung-féle.
Kicsit félek is tőle, mert ha áramszünet lesz menet közben, vagy
elpusztul a vezérlés, akkor valami szét fog szakadni benne, nem tud
szépen lelassulni az erőzárású csigahajtómű.
Nálam meg pont fordítva van a probléma, ha lefele jövet száll el a
vezérlés, akkor nincs ami lefékezze a liftet, szabadesésben jön lefele,
amíg a röpsúlyos vészfék meg nem fogja.
Ezért lenne fontos, hogy a végsőkig üzemben tartsam a vezérlést. Az én
esetemben akár még azt is el tudom képzelni, hogy egy fault jelre
beugrik mind a 3 csatorna egyenáramú fékezésbe - nem tudom, hogy ilyen
mágneses mezőben van-e fékező hatás - most csak az egyik fázist
használom fékezésre, bár volt, hogy pont az halt meg és nem volt fék,
csak 2 fázis döcögésen.
ToPe
Moczik Gabor írta:
> Szerintem egyet tegyél a fő betápba, de a FET-et megvédeni nem fogod
> tudni vele, maximum a NYÁK nem olvad el.
>
> Az nem árt még tudni, hogy DC 325V-ot, vagy nagyobbat üvegbiztivel nem
> fogod tudni hatékonyan megszakítani, nem alszik ki az ív, nagyot fog
> pukkanni és feketére fog kormolódni.
>
> Az AC-t megszakíthatod, de a pufferben az energia már ott van...
>
>
>> Arra gondolok, hogy ha az egyik FET-pár rövidzárba megy és kimegy a
>> biztosítéka, akkor az alsó FET fixen le fogja húzni nullára a motor
>> egyik tekercsvezetékét. Lesz-e ebből baj, ha a másik két fázis próbál
>> üzemben maradni? Vagy emiatt az egy hiba miatt szépen kicsattog az
>> összes FET és esetleg még magukkal rántják a meghajtó IC-ket is?
>> Jó, tudom, próba szerencse :) csak gondoltam, elmélkedjünk már rajta
>> közösen, hátha valaki - aki jobban belelát a lelki világába - megkímél
>> egy nagyobb "kártól" :)
>>
>
> Ezt eleve el kell kerülni. Némi öndiagnosztika nem árt, ha valami hiba
> van, akkor mielőbb kell kapcsolni.
>
> Vezess be egy 'Shutdown' jelet, a legtöbb FET meghajtón van ilyen
> bemenet, ha bármi probléma van, azonnal billents be egy tárolót, ami
> letiltja az összes fokozatot.
>
> Ezt procin kívül oldd meg, gyors analóg eszközökkel. Nagyon gyors
> legyen, maximum microsec nagyságrendű idő alatt le kellene kapcsolni. Ha
> kevés az induktivitás a körben, már ennyi idő alatt is százamperek felé
> fog járni a csúcsáram.
>
> Reteszelődjön, nehogy lineárissá váljon a meghajtás. A túláramról a
> proci kapjon hibajelet, majd újraengedélyezheti a meghajtást pl. 1..10ms
> múlva, pár alkalommal. Ha nem csak véletlen hiba/zavar, nem szűnik meg,
> akkor stop.
>
> Ha optoval hajtod a FET meghajtót, akkor főleg digitális átvitelre való
> gyors optót célszerű használni. Ha elég gyorsat találsz, akkor esetleg
> az áramvédelem mehet az optón keresztül is, de ezt előtte ki kell próbálni.
>
> El kell dönteni, hogy testzárlatra is védeni akarod-e, mert ha igen,
> akkor nem lesz elég a földágban áramot mérni, vagy teszel a tápágba is,
> vagy a kimenettel sorosan. Kicsit nehéz lehozni az áramjelet, de mindent
> meg lehet oldani.
>
> Teszteld le nyugodtan egy drótdarabbal, olcsóbb FET-ekkel. Valószínűleg
> egy maréknyi a kukában köt majd ki, de utána elnyűhetetlen lesz. :-)
>
>
More information about the Elektro
mailing list