[elektro] PMDC motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue May 4 17:22:48 CEST 2010


Moczik Gabor wrote:

> Elvileg az lenne a legjobb, de egy kézbentartott csavarhúzó nem túl
> precíz forgácsolási mód, hiába fut jól a munkadarab, ha nem tudod a
> kezed század pontossággal tartani.

Nem is úgy csinálom, hanem úgy, hogy keresek a motoron a kommutátorhoz közel egy 
fémrészt, amihez nekinyomom erősen a csavarhúzót, és óvatosan közelítek az 
élével a kommutátorhoz. Tehát elmozdulásokat próbálok generálni, nem erőt.

Nem az a cél, hogy adott méretre pontosra munkáljam, még csak a hengeresség se 
kritérium, hanem csakis a körkörösség a saját helyén.

Na persze nem akarok én senkit ilyesmire rávenni, mégiscsak fesz alatt van...

> Ha csak kicsit finomítani kell rajta, akkor elmegy, de ha kopás van,
> némi excentricitással, akkor így nem tudod pontosan megmunkálni,
> esztergán kell elvégezni.

Pont az excentricitást meg durva alakibákat lehet így helyrehozni. Ha a szerszám 
tömege nagy, és mereven van odaszorítva valamihez, akkor képtelenség, hogy azzal 
a huszonezres fordulattal tudjon együtt rezegni. De nem elvi a kérdés, hanem 
gyakorlati, már párszor megcsináltam. Ahogy pl autó féktárcsáját is a 
helyszínen... A zsiguliét fúrógéppel forgattam, a mostani meg tudja forgatni 
5-ösben alapjáraton is elég gyorsan a kereket.

(Abban is van egy feltételezésem, és nemtom, igaz-e, de a gyakorlatban bejött: 
ha nyikorog a fék, akkor az azért van, mert csíkosra kopott a féktárcsa. Tehát 
körkörös barázdák vannak benne, amibe beleilleszkedik a fékpofa hasonlóan 
barázdált alakja. Na de ha létrejön a féknyomaték, akkor a barázdák oldala is be 
tud feszülni, ezért létrejöhet egy lüktető, berezgő féknyomaték, aminél a 
barázdák hol megszorulnak, hol meg felengednek.
Mindig elmúlt, ha simára csiszoltam a féktárcsát. (Nem kellett sokszor)

Ez függ a fék anyagától is, hogy képes-e ilyen barázdákat a tárcsába koptatni 
vagy nem.)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list