[elektro] PMDC motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue May 4 17:22:48 CEST 2010
Moczik Gabor wrote:
> Elvileg az lenne a legjobb, de egy kézbentartott csavarhúzó nem túl
> precíz forgácsolási mód, hiába fut jól a munkadarab, ha nem tudod a
> kezed század pontossággal tartani.
Nem is úgy csinálom, hanem úgy, hogy keresek a motoron a kommutátorhoz közel egy
fémrészt, amihez nekinyomom erősen a csavarhúzót, és óvatosan közelítek az
élével a kommutátorhoz. Tehát elmozdulásokat próbálok generálni, nem erőt.
Nem az a cél, hogy adott méretre pontosra munkáljam, még csak a hengeresség se
kritérium, hanem csakis a körkörösség a saját helyén.
Na persze nem akarok én senkit ilyesmire rávenni, mégiscsak fesz alatt van...
> Ha csak kicsit finomítani kell rajta, akkor elmegy, de ha kopás van,
> némi excentricitással, akkor így nem tudod pontosan megmunkálni,
> esztergán kell elvégezni.
Pont az excentricitást meg durva alakibákat lehet így helyrehozni. Ha a szerszám
tömege nagy, és mereven van odaszorítva valamihez, akkor képtelenség, hogy azzal
a huszonezres fordulattal tudjon együtt rezegni. De nem elvi a kérdés, hanem
gyakorlati, már párszor megcsináltam. Ahogy pl autó féktárcsáját is a
helyszínen... A zsiguliét fúrógéppel forgattam, a mostani meg tudja forgatni
5-ösben alapjáraton is elég gyorsan a kereket.
(Abban is van egy feltételezésem, és nemtom, igaz-e, de a gyakorlatban bejött:
ha nyikorog a fék, akkor az azért van, mert csíkosra kopott a féktárcsa. Tehát
körkörös barázdák vannak benne, amibe beleilleszkedik a fékpofa hasonlóan
barázdált alakja. Na de ha létrejön a féknyomaték, akkor a barázdák oldala is be
tud feszülni, ezért létrejöhet egy lüktető, berezgő féknyomaték, aminél a
barázdák hol megszorulnak, hol meg felengednek.
Mindig elmúlt, ha simára csiszoltam a féktárcsát. (Nem kellett sokszor)
Ez függ a fék anyagától is, hogy képes-e ilyen barázdákat a tárcsába koptatni
vagy nem.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list