[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon May 3 23:02:10 CEST 2010
Moczik Gabor wrote:
> Na, így már értem. Tehát ha fokozatosan viszem fel a frekit, akkor a
> legnagyobb a nyomaték.
Inkább úgy mondanám, hogy ha úgy viszem fel a frekit, hogy a forgórészhez képest
a mező fordulatszáma csak annyival legyen több, hogy a billenőnyomatékon belül
maradjunk, akkor minden rendben lesz.
(A billenőnyomaték meg a fesz négyzetével arányos, szóval itt szerepe van annak,
hogy a frekiváltó a fordulatszámhoz mindig a megfelelő feszt adja be.)
> Hol lenne az optimum, mire/mihez kellene szabályozni ha max gyorsulást
> akarnék nagy nyomaték mellett?
Ha a fesz a frekivel arányos (+i*r), és úgy van a frekialapjel emelve, hogy az
áram alatta maradjon a billenőnyomatékhoz tartozó áramnak, akkor bármiféle
terhelés mellett bent marad az üzemi, kb lineáris tartományban. Innentől a
gyorsulás mértéke attól fog függeni, hogy mi van a motoron. Ha valami állatnagy
lendkerék lenne, akkor a max nyomatékkal szép lassan felpörgetné, ha meg üresen
jár, akkor szinte pillanatszerűen pörögne fel. Persze mindkét esetben a végén
azért nem gyorsul tovább, mert egy beállított max frekinél ugye megáll a
gyorsítás.
> Arra gondolok, hogy ha lassan gyorsítok akkor ugye azért lassú, ha túl
> hirtelen, akkor meg nagyon lemarad a forgórész, ettől csökken a
> nyomatéka. Gondolom létezik egy optimum.
Nem létezik, a terheléstől függ, hogy mi alakul ki. Illetve, ha tudod, hogy x
tömeget kell felpörgetni, tehát ismert az tehetetlenségi nyomaték, és az ebből
eredő gyorsító nyomaték is ismert, mert nem akarod nagyon gyorsan felnyomni, és
a surlódási jellegű terhelés is ismert, vagy ez elenyésző, és mindezek együtt
sokkal kisebbek, mint amit a motor tud, akkor egy fix frekifelfutási meredekség
is szóba jöhet.
> Ezen logika szerint szinkronban lenne a legjobb, vagyis ha mondjuk van
> forgójeladó a tengelyen, akkor a mező vektort épp csak pár fokkal a
> forgórész előtt kéne tartani.
> Valami azt súgja, hogy ez így nem jó... :-)
:-) Jól súgja, ez a szinkrongép. Ez történik tulajdonképpen a BLDC-ben. Az
végülis egy szinkrongép. Itt meg a freki mindig kissé előrébb jár, mint a
fordulatszám, nem szöggel, hanem pár Hz-cel. Ennyivel marad le a forgórész a
mezőtől. Persze ha van a tengelyen valami (inkrementális) jeladó, akkor lehet
úgy matatni a frekit, hogy a kívánt pozíció álljon elő, akár nem jelentéktelen
pontossággal is.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list