[elektro] generator->motor
potyo
potyo.ada at gmail.com
Mon May 3 22:43:36 CEST 2010
2010/5/3 Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>:
> jhidvegi wrote:
>> Lehet, de az indítás mindenképpen gázos direkt hálózatról, mert akkor ugye a
>> forgórész kap direkt 50Hz-es mezőt, abban meg az ő induktivitása sokkal nagyobb,
>> nem tud akkora árammal reagálni, mint amikor csak Hz nagyságrendű mezővel áll
>> szemben.
>
> Na, így már értem. Tehát ha fokozatosan viszem fel a frekit, akkor a
> legnagyobb a nyomaték.
>
> Hol lenne az optimum, mire/mihez kellene szabályozni ha max gyorsulást
> akarnék nagy nyomaték mellett?
>
> Arra gondolok, hogy ha lassan gyorsítok akkor ugye azért lassú, ha túl
> hirtelen, akkor meg nagyon lemarad a forgórész, ettől csökken a
> nyomatéka. Gondolom létezik egy optimum.
>
> Ezen logika szerint szinkronban lenne a legjobb, vagyis ha mondjuk van
> forgójeladó a tengelyen, akkor a mező vektort épp csak pár fokkal a
> forgórész előtt kéne tartani.
> Valami azt súgja, hogy ez így nem jó... :-)
Nem, mert az aszinkron motornak a működési elvéhez kell, hogy a
forgórész és a forgómező között szögsebességbeli különbség legyen.
Tehát nem fokban kell eltérést tartani, hanem fordulatszámban. De ez
úgyis beáll a terheléstől függően.
A maximális gyorsulást viszonylag könnyű tartani, kell egy
fordulatszámmérő, kell a billenőnyomatékhoz tartozó szlip és a
póluspárok száma. A szlip és a póluspárok száma egy adott motornál
konstans, így a pillanatnyi fordulatot megszorozzuk a póluspárok
számával és elosztjuk (1-szlip)-el és megis van, hogy mivel kell
táplálni a motort - ha jól számoltam. Ehhez utána hozzá kell állítani
a feszültséget, hogy ne gerjesszük túl a vasat és ne is gyengítsük el
a mezőt. Frekvenciaváltók szokták tudni a maximális gyorsulás tartását
a paraméterek előzetes beállítása után. Illetve ugyanez működik
fékezésre is, ehhez (1+szlip)-el kell osztani.
More information about the Elektro
mailing list