[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon May 3 20:18:58 CEST 2010
Moczik Gabor wrote:
> Közben tovább agyaltam.
>
> Azt állítom, hogy az aszinkron motorok indítónyomatéka (általában) nem
> túl nagy, legalábbis a PMDC/BLDC/soros motorokénál jóval kisebb.
Méltánytalan az összehasonlítás. Ahogy ezt az indító nyomatékot gondolod, úgy
egy bldc el se indul. Akkor meg, ha inverterrel lenne hajtva az aszinkron motor,
már se lenne olyan szerény a szitu.
> Lehet-e egy aszinkron motorból nagyobb indító nyomatékot kivenni más
> vezérléssel? (nem a "rádobom az 50Hz-et" módon)
Hát persze! Ha inverterrel nyomulsz, végig ugyanakkora a max nyomaték - egészen
a mezőgyengítéses helyzetig, ami csak akkor áll elő, ha pl egy hálózati feszre
méretezett motornál az inverter is hálózati feszből táplálkozik, tehát nem emelt
feszből, és eközben a frekit fölé viszik 50Hz-nek.
> Úgy gondolom, hogy nem, mert a forgórész belső ellenállása túl nagy,
> és ez a korlátozzó tényező. Talán ha rézzel öntenék ki...
Nincs összefüggés, de a veszteség csökkentése miatt már bennem is felmerült,
hogy miért nem rézzel öntik ki néha. Ehhez tudni kéne valamit a gyártás
körülményeiről, illetve ne lenne hülyeség egyet átbuherálni úgy, hogy
kiolvasztani belőle az alut, aztán nem teleönteni, mert lehet, hogy a hő miatt
károsodik a lemez, hanem beleszabott profilrudakat beledugdosni, meg alkalmas
rézkarikát a két végére, végül ezüsttel megforrasztani.
Ettől csak két dolgot várnék: kisebb szlip, és kisebb forgórész-veszteség.
> Most így leírva jut eszembe, hogy annak idején amikor a villamos
> gépeket tanították, mintha szó lett volna mélyhornyú forgórészről,
> aminek pont a nagyobb indítónyomaték volt az előnye.
Lehet, de az indítás mindenképpen gázos direkt hálózatról, mert akkor ugye a
forgórész kap direkt 50Hz-es mezőt, abban meg az ő induktivitása sokkal nagyobb,
nem tud akkora árammal reagálni, mint amikor csak Hz nagyságrendű mezővel áll
szemben.
Hogy még vadabb viszonyokat mondjak: ha egy egyfázisú motorról van szó, amit
meglöknek, ezért felpörög, a forgórész veszi a lapot, és a hozzá képest pár
Hz-cel gyorsabb mezőhöz "ragaszkodik", és alig van nyomatéka a hozzá képest
majdnem 100Hz-cel visszafelé forgó mező hatására.
Vagyis, ha pl egy 100Hz-es vagy még gyorsabb mezővel támadnák meg a kiöntött
forgórészt, alig reagálna számottevő nyomatékkal, egy csecsemő is le tudná
fogni.
> 5 évvel ezelőtt amég volt jófajta kefe, nem volt probléma. Egy évet
> biztosan elment, de nem tudom pontosan, mert nem volt szignifikáns
> probléma. Most a gyártó (!!!) ezt a kefét adja a motorhoz!
Nincs meg véletlenül az eredeti maradéka? Az alapján valami jellemzők
kimérésével lehetne azonos mechanikai méretre agyusztált jó anyagú kefét
beszerezni máshonnan.
> Evidens hogy nem jó, kerestem is már kefés céget ahol rá lehetne
> kérdezni, csak "egyéb okokból nem érdekel", nem akarok itt most ebbe
> belemenni, de gondolom sejted miről van szó...
Persze, akkor viszont csak beszélgetünk róla. Ha tied lenne a cég, egész más
lenne az ábra - gondolom.
> Az volna a pláne, ha azt is meg tudnánk oldani hogy a gép
> reprodukálhatóan mindig jó pozícióban álljon meg, ez már félig szervó
> jellegű dolog. Az AC szervó azért meg már rohadt drága ide.
Léptető motor? :)
> Továbbá kell a nagy indítónyomaték, ami sehol sincs ha egy 500W-os
> motorhoz 500W-os frekiváltót teszek.
Nem, ebben tévedsz. Frekiváltónál végig a megfelelő nyomaték áll rendelkezésre,
tehát a max az a billenőnyomaték lesz végig. Ha tudsz a tengelyről pozíciójelet
levenni, és ezt a frekiváltó is fel tudja dolgozni, akkor ez egy lehetőség.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list