[elektro] generator->motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon May 3 20:18:58 CEST 2010


Moczik Gabor wrote:

> Közben tovább agyaltam.
>
> Azt állítom, hogy az aszinkron motorok indítónyomatéka (általában) nem
> túl nagy, legalábbis a PMDC/BLDC/soros motorokénál jóval kisebb.

Méltánytalan az összehasonlítás. Ahogy ezt az indító nyomatékot gondolod, úgy 
egy bldc el se indul. Akkor meg, ha inverterrel lenne hajtva az aszinkron motor, 
már se lenne olyan szerény a szitu.

> Lehet-e egy aszinkron motorból nagyobb indító nyomatékot kivenni más
> vezérléssel? (nem a "rádobom az 50Hz-et" módon)

Hát persze! Ha inverterrel nyomulsz, végig ugyanakkora a max nyomaték - egészen 
a mezőgyengítéses helyzetig, ami csak akkor áll elő, ha pl egy hálózati feszre 
méretezett motornál az inverter is hálózati feszből táplálkozik, tehát nem emelt 
feszből, és eközben a frekit fölé viszik 50Hz-nek.

> Úgy gondolom, hogy nem, mert a forgórész belső ellenállása túl nagy,
> és ez a korlátozzó tényező. Talán ha rézzel öntenék ki...

Nincs összefüggés, de a veszteség csökkentése miatt már bennem is felmerült, 
hogy miért nem rézzel öntik ki néha. Ehhez tudni kéne valamit a gyártás 
körülményeiről, illetve ne lenne hülyeség egyet átbuherálni úgy, hogy 
kiolvasztani belőle az alut, aztán nem teleönteni, mert lehet, hogy a hő miatt 
károsodik a lemez, hanem beleszabott profilrudakat beledugdosni, meg alkalmas 
rézkarikát a két végére, végül ezüsttel megforrasztani.

Ettől csak két dolgot várnék: kisebb szlip, és kisebb forgórész-veszteség.

> Most így leírva jut eszembe, hogy annak idején amikor a villamos
> gépeket tanították, mintha szó lett volna mélyhornyú forgórészről,
> aminek pont a nagyobb indítónyomaték volt az előnye.

Lehet, de az indítás mindenképpen gázos direkt hálózatról, mert akkor ugye a 
forgórész kap direkt 50Hz-es mezőt, abban meg az ő induktivitása sokkal nagyobb, 
nem tud akkora árammal reagálni, mint amikor csak Hz nagyságrendű mezővel áll 
szemben.

Hogy még vadabb viszonyokat mondjak: ha egy egyfázisú motorról van szó, amit 
meglöknek, ezért felpörög, a forgórész veszi a lapot, és a hozzá képest pár 
Hz-cel gyorsabb mezőhöz "ragaszkodik", és alig van nyomatéka a hozzá képest 
majdnem 100Hz-cel visszafelé forgó mező hatására.

Vagyis, ha pl egy 100Hz-es vagy még gyorsabb mezővel támadnák meg a kiöntött 
forgórészt, alig reagálna számottevő nyomatékkal, egy csecsemő is le tudná 
fogni.

> 5 évvel ezelőtt amég volt jófajta kefe, nem volt probléma. Egy évet
> biztosan elment, de nem tudom pontosan, mert nem volt szignifikáns
> probléma. Most a gyártó (!!!) ezt a kefét adja a motorhoz!

Nincs meg véletlenül az eredeti maradéka? Az alapján valami jellemzők 
kimérésével lehetne azonos mechanikai méretre agyusztált jó anyagú kefét 
beszerezni máshonnan.

> Evidens hogy nem jó, kerestem is már kefés céget ahol rá lehetne
> kérdezni, csak "egyéb okokból nem érdekel", nem akarok itt most ebbe
> belemenni, de gondolom sejted miről van szó...

Persze, akkor viszont csak beszélgetünk róla. Ha tied lenne a cég, egész más 
lenne az ábra - gondolom.

> Az volna a pláne, ha azt is meg tudnánk oldani hogy a gép
> reprodukálhatóan mindig jó pozícióban álljon meg, ez már félig szervó
> jellegű dolog. Az AC szervó azért meg már rohadt drága ide.

Léptető motor? :)

> Továbbá kell a nagy indítónyomaték, ami sehol sincs ha egy 500W-os
> motorhoz 500W-os frekiváltót teszek.

Nem, ebben tévedsz. Frekiváltónál végig a megfelelő nyomaték áll rendelkezésre, 
tehát a max az a billenőnyomaték lesz végig. Ha tudsz a tengelyről pozíciójelet 
levenni, és ezt a frekiváltó is fel tudja dolgozni, akkor ez egy lehetőség.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list