[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon May 3 09:58:54 CEST 2010
Moczik Gabor wrote:
> Hát ja, de valamiért mégis nagyobb méretűek. :-)
Én arra gondolok, hogy azért, mert a bldc-ben nem keletkezik hő a mágnesekkel
rakott részben. Ha megnézünk egy aszinkront úgy, hogy a tekercsnek milyen
keresztmetszetei vannak meg a forgórészben lévő alu milyen lehet, hát konkrét
ismeretek nélkül is azt gondolhatjuk, hogy a hő többsége a forgórészben
keletkezik. Ezt pedig ki kell tudni hozni onnan. Ha nem keletkezne, jobban ki
lehetne hajtani, és végülis ez történik a bldc-ben.
Másrészt meg lehet, hogy más a teljesítményszámítás módja. Az aszinkronnál a max
teljesítmény a billenőnyomaték előtti részen lehet, ez akár duplája is lehet a
névlegesnek, vagy még több, persze túl a termikus határon. A névleges az, amit
folyamatos üzemben bír. A bldc-nél ezt hova taksálják?
> Az említett tekercselőgépekbe talán 5-6 jegyű Ft, kommutátor csere +
> tekercselés megvan akár 20ezer Ft-ból is.
Mindemellett folyton szórja a szénport? Ott valami nagyon el van qrva!
> Egyelőre nem merültem bele eléggé, havonta, jó esetben kéthavonta
> kicserélem azt csá'. Mikor felvetettem az alternatívákat, nem remegett
> senki hogy oldjuk meg, így hát van más dolgom is...
Az márpedig nagyon sűrű, szóval tényleg nem jó valami. Az eredeti kiépítés
meddig bírta hozzányúlás nélkül?
> Aszinkron van napirenden, az olcsó lenne, de akkor már kéne rendes
> vezérlés is nem csak egy frekiváltó, kedvem meg nulla fejleszteni.
Ez nem valami nagy motor, szóval szerintem nem lesz a frekiváltó se valami
drága. És ezek már zenét is szereznek, tudnak kommunikálni fűvel-fával, szóval
testhezálló feladat lenne, nem kéne megszakadnod.
> Gondolod. Nem mindenkinek van 100 felett az IQ-ja mint itt a listán.
> Nézz szét, elképesztő mennyi gagyi vackot össze tudnak hordani
> egyesek.
Persze, ilyen van, de nem hinném, hogy meghatározó. Akinek az kell, az is egy
igény. Kintről úgy tűnik, hogy mesterségesen támasztott igény, de ezek pénzesebb
emberek (női), szóval valszleg nem általános. Persze maradjunk a műszaki holmik
terén, a divat és egyéb női témák háát, az tök más téma. Ott tényleg diktálják,
a nők meg írják.
> Egy motorvezérlőben maximum a teljesítmény félvezetők mennek tönkre, a
> javítása egyelőre rentábilis. Proci lehet benne, ha az megy tönkre,
> akkor eldobós, de 99.9%-ban nem az.
Na de ha kicsi a cucc, akkor a teljesítmény-félvezető ára párszáz Ft, a javító
ember bére meg jópárezer. Persze egy jóval nagyobb teljesítmény esetén már lehet
több. De az már azért nem kismihály! Gondold el, hogy mennyibe fáj egy tudomisén
30A-es hálózati feszű igbt. Az pedig már teljesítmény lenne!
> Ugyanígy nincs kidobott audio erősítő sem, szinte mindig megjavítják,
> nagyrészt még a gagyit is.
Ja, az zömmel hobbi. Na meg a körítés, a kivitel, megszokta a tulaj... A profi
meg iszonyú drága, azt meg azért kell javítani. Ez más terület. Az emberek
olyanok, hogy még a 20ezer Ft-os tévét is megjavíttatják adott esetben
19500-ért. :-)
> Egy tipikus 750W-os aszinkron motort mindenki látott már, kb. 160mm
> átmérő, 200-250mm hosszú, a fordulatszámot nyugodtan kihagyhatod a
> képletből, a 2k8 és az 1k4 fordulatúak ugyanakkorák (bár valószínűleg
> csak egyszerűsítés végett).
Bizony nem ugyanakkorák! Az átmérő és a nyomaték elég szoros összefüggésben van.
Ezt kell a fordulatszámmal szorozni, és megvan a teljesítmény. A tipizálás
lehetséges, hogy sokmindent egységesít, ez hátrány az összevetésben.
> A 370W 2k8 motor is nagyobb.
Akkor tovább kell keresni az okokat. Én a forgórész-veszteség elvezethetőségére
tippelek.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list