[elektro] generator->motor
potyo
potyo.ada at gmail.com
Sun May 2 22:30:08 CEST 2010
Az univerzális (gyakorlatilag soros) kommutátoros motor jobb
jellemzőkkel működik alacsonyabb frekvencia mellett. A
transzformátoros feszültség alacsonyabb, ezért az indítónyomatéka
magasabb. Pl. kézifúrógépet is le lehet fogni 50Hz-ről táplálva, aztán
lehet próbálni ugyanezt egy graetz utánra kötve :-)) Ez még a
szilíciumdiódák előtti technológia, amikor még nem lehetett értelmes
méretben egyenirányítani ilyen teljesítményeket (többszáz kW, néhány
MW), viszont az már ismert volt, hogy a motorok közül a soros motor a
legjobb a vontatásra, energiaellátásra viszont csak
váltakozófeszültség jöhet szóba a magas feszültség és ezzel alacsony
szállítási veszteség miatt. Így a két rendszert ilyen módon
egyesítették, hogy alacsony frekvenciájú nagyfeszültséget állítottak
elő, aztán azt kapta a felsővezetéken a mozdony, és a saját
transzformátorával csinált a motorok számára megfelelő feszültséget
(nagyságrendileg néhányszáz volt). A 16,667Hz meg úgy jött ki, hogy az
50Hz harmada, amit motor-generátor együttessel állítottak elő. Illetve
25Hz-ez rendszer is volt (van) ugyanezen okból. Szilícium
teljesítménydiódák gyakorlatilag egycsapásra elavulttá tették az egész
cuccot.
jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta (2010. május 2. 19:58):
> vajk fekete wrote:
>> az 16 meg 33 Hz talan vasuton van/volt??
>
> Igen, de fogalmam sincs, mire jó ott.
>
> Meg még használnak 75Hz-et is, de azt egy spéci inverterrel csinálják, a 3f
> színuszokból összeválogatnak darabokat, úgy jön ki.
More information about the Elektro
mailing list