[elektro] generator->motor
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 2 21:48:05 CEST 2010
jhidvegi wrote:
> Erre mondtam, hogy a színvas az, amit a legjobban fel lehet mágnesezni. Bármit,
> amivel ötvözik, az csak ront rajta bár a remanenciát annyira megemelheti, hogy
> mágnes is lehet belőle.
>
> Szerintem a legjobb mágnesek se tudnak ma 1T-t sem. Tehát maguktól, még ha
> összerakva mágneses vezetőkkel is vannak felmágnesezve. Ha már van 0,5mm légrés,
> szerintem tutira leesik 0,5..0,8T-ig. Ami teljesen szabadon van már egyszer, az
> valszleg 0,5-ig helyből lemegy, és úgy is marad.
1T felettit is láttam már valahol reklámozva.
Nem nagyon vagyok otthon ebben, de a remanencia mellett a koercivitás is
fontos paraméter, nem? Csak mert ebben lényegesen jobbak a ritkaföldfém
mágnesek, a (B*H)max szorzat 5..20x nagyobb mint a hagyományos mágneseknél.
>> Azért használják csak spéci helyekre, mert drága.
>> Ha olcsó lenne, akkor rengeteg helyen kimehetne a divatból a DC
>> motor. :-)
>
> Ahhoz elektronikával együtt kell olyan olcsónak lennie. :-)
> Még akkor is vezet a
> dc motor árban, ha az ő hajtása is elektronikus. Ha meg úgy nézzük, hogy a
Egyelőre maga a motor is jelentősen drágább, valamint nem kell
elektronikával együtt olcsóbbnak lennie. A karbantartást ne hagyd ki.
Időszakos kefe csere, pár ciklus után kommutátor csere is (ami többnyire
újratekercseléssel együtt jár). Ennek közvetlen profit vonzata van, az
időszakos karbantartás költsége és/vagy az esetleges váratlan termelés
kiesés. Kiesés esetére tartalékot raktározni "kötelező", még
BLDC/aszink. esetén ez akár megúszható, olyan kicsi a meghibásodási
valószínűség.
Az BLDC/aszink. jól hűthető, még a kommutátoros pocsékul. Vagy nyitott
és venti szellőzteti, vagy zárt és kevésbé melegszik, de akkor meg
legalább olyan nagy mint az aszinkron. Lehet szempont.
A kefepor is problémás lehet, amit a hűtőventi fúj szét a berendezésben
mindenfelé, egy nyamvadt sorkapcsot se célszerű ilyen helyen szabadon
hagyni. Ugyanígy szívja befelé a külső port, szemetet, ennek
elkerülésére járulékos megoldások szükségesek, stb...
Talán furcsa kérdés, de vizsgálta már valaki, hogy milyen egészségügyi
hatása van pl. a kefepornak? Biztos nem gyógyhatású, pláne ha valaki
éveken keresztül ilyen gépen dolgozik.
Egy zárt aszinkronban vagy BLDC-ben max. csapágyat kell cserélni 3
évenként, vagy 5 vagy 10, attól függően, hogy sikerült a
tengelyterhelést méretezni és mennyire zavar a zaj. :-)
Biztos lehet még sorolni előnyöket/hátrányokat, rengeteg szempont van.
> Én inkább azt saccolom, hogy gigászi tömegben gyártanának teljesítmény- és
> fesz-sorokat, és ki lennének öntve, kész alkatrész lehetne, és komplett kellene
> mindig cserélni.
Ilyen álom már sokszor megszületett, valamennyi meg is valósult, de
sajnos (hálistennek?) mindig kiderül hogy nincs két egyforma feladat,
ezért millióféle egyedi megoldás készül.
Meg egyébként sem vagyok nagy híve az (indokolatlanul) eldobós cuccoknak...
>> A kérdésed tehát továbbra is jogos, biztos hogy a teljesítmény sűrűság
>> környékén is lesz valami, mivel a BLDC motorok rendszerint kisebbek.
>
> Mert mindig sokkal nagyobb fordulatszámra csinálják őket, mint a megfelelő
> teljesítményű aszinkron motorokat.
Nem mondanám. Néztem régebben konkrét típusokat, a fordulatszámtartomány
erősen hasonló, kb. 2000-4000 RPM körüli volt, és jellemzően max. fele
térfogat rémlik az aszinkronhoz képest.
--
((( Móczik Gábor )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))
More information about the Elektro
mailing list