[elektro] inditozas onindito nelkul

(G)feri elektroslista at freemail.hu
Sat Mar 20 10:32:08 CET 2010


L.,

Saturday, March 20, 2010, 9:36:38 AM, you wrote:

L.> Webkonyvek írta:
>> Hello vajk fekete!
>>
>>
>> Az volt hozzá a szöveg, hogy ez az autó tudta azt a trükköt,
>> hogy odamentél az elejéhez, megtekerted a kurblit, aztán
>> beültél, elfordítotad a kulcsot, és ettol elindult az autó.
>> De mindezt úgy, hogy nem volt benne indító motor!
>> Valami olyan volt, hogy valamelyik henger mindig úgy állt,
>> hogy csak a gyertya szikrázásától be tudjon röffenni a motor.
>>
>>   
L.> Gyanús ez ....
L.> Mire hátraér, beül, gombot nyom, a benzin már rég kicsapódik a hideg hengerfalon.
L.> Onnantól meg lángszóróval sem gyújtja be. És ez fokozottan fog jelentkezni pl -20C -on.
L.> Más turpisság volt ott ... nem ?

L.> Pl. nagy dugattyús hajómotoroknál azt csinálják, h pl. 30Bar
L.> levego"t engedtek be az egyik hengerbe.
L.> Az hozza mozgásba a nagy dieselt. De az is csak gázolajjal indul.
L.> Ha már meleg, akkor váltanak át 100-110 fokos nehézolajra.

L.> Repülo"gépeknél meg régen volt a patron.
L.> Ezt elsütötték, belo"tték egy hengerbe, etto"l hirtelen felpörgött a légcsavar.
L.> Etto"l meg a nagy csillagmotorokban szépen sorba, nagy füsttel beröffentek a hengerek.
L.> Patron nélkül nem indult ...

Ezt a patronost, meg sürített levegőt közvetlen a hengerbe nem
gondoltam volna. Viszont azt sem értem, hogy a régi
filmekben,a kocsiknak csak mozdítottak egyet a  kurblin és már pörgött
is a motor. Talán éterrel, vagy egyéb adalékkal?
Anno a zsigulimhoz volt kurbli. Hát azt hideg motorral betekerni
komoly feladat volt.

Emlékszem a 70-es években valahol vidéken dolgoztam (talán
Szabadszállás, de az is lehet, hogy tán Dunakeszi :)) A
vasutállomásról és a közeli tüzépről mindenféle járgánnyal fuvaroztak.
Volt szamaraskordé, öszvér-lovasszekér és volt egy jókora utánfutós hoffer traktor is.
A fém hátsó kerekére valami gumiszerűség volt rászerelve, éjjelre
mindig a tüzép előtt parkolt. Reggelente elkezdték melengetni egy
disznóperzselővel, néha valami gyutacsot is dugtak bele, aztán
eléfogtak valami békésebb négylábút és addig huzták körbe-körbe míg
bepöffent. Általában elég hamar. Aztán elpöfögött egész nap.
Szerencsére  volt fuvarja elég, így keveset büdösített az orrunk alá.
Egyszer láttam még (rég) ilyen 1 hengeres szivattyút, jókora
lendkerékkel. Azt is művészet volt
beindítani, de utána ment heteken át.Ja meg még valahol Gödöllő
környékén is volt egy csárda (Bagi?), ahol valami hasonló motor fejleszthette az
áramot a 60-as években. Ahogy hallottuk a pöffenéseket, úgy változott
az égő fényereje :).

Best regards,
 (G)feri                            mailto:elektroslista at freemail.hu



More information about the Elektro mailing list