[elektro] elmeleti kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 3 19:13:59 CEST 2010


Várszegi Péter wrote:
> Közben nézelődtem még az oldalon.
> Rohamosan fejlődnek, persze a minőséget nem lehet tudni, de vannak
> elektromos kisteherek is.

Szóval előbb-utóbb lesz ebből valami, és sajnálatosnak tűnik, hogy az első 
komoly lépéseket nem az ún. fejlett világ fogja érdemben megtenni.

Még egy dolog, vajon mennyire számít? :

Minél nagyobb a járgány, és persze ugyanaz vagy kisebb az elvárt sebesség, 
lehet, hogy annál inkább elfér a bazi nagy tömegű aksi?

Pl egy 1-2 tonnás személyautó szokott lenni olyan 50 és néhányszáz kW közötti. 
Nemtom, mi tekinthető átlagosnak.
Egy autóbusz üresen 10-20 tonna körüli, megtömve meg még 10-15 tonna. Legyen 30, 
tehát 20-szoros tömegű (a számolgatás kedvéért), de meglepne, ha 1MW-os motorja 
lenne. Talán a legbikább kamionnak sincs ekkora. Pedig a leggyengébb 
személyautóét szoroztam fel 20-szal. Ha a 150kW-osat szoroznám fel, már 3MW 
jönne ki, az már egy villanymozdony szokott lenni.

Ebből tehát az következik, hogy az egységnyi beépítendő teljesítményigény per 
kiló sokkal kisebb, illetve egységnyi beépített kW sokkal nagyobb tömeget visel 
el. Persze a teherszállító képesség rovására, de látszik, hogy nagy dögöknél 
járható lehet az út.

Pl egy autóbusz, ami szokásosan közlekedik a mai tömegközlekedésen (nem csuklós) 
valami 13 tonna üresen. Ha az ólomaksinál maradunk, aminek kilója kb 150-200kJ-t 
képes tárolni, és a buszba berakunk 2 tonnányit, az 170kJ/kg-mal számolva 340MJ 
energia.
Legyen a menetteljesítmény 50km/h-nál (nem szoktak sokkal gyorsabban menni) 
20kW, amivel lehet, hogy túlsaccolom, az 17ezer másodpercre, azaz 4,7 óra tiszta 
üzemidőre elég energiát jelent. Most nem érdekes, hogy pontosan hogy is van ez, 
a lényeg, hogy nagy járműnél akár egy egész műszaknyi üzemidő elképzelhető egy 
feltöltött aksival, ami a jármű tömegének csak a 20%-a körüli. Ez személyautónál 
nem így van. A különbség a lassúság és a relatíve kicsi légellenállás. (A 
méretekkel a tömeg a 3-adik, a felületek meg csak a 2-ik hatvány szerint 
növekednek.)

Ha az utak forgalmi sávjai 2-szer akkorák lennének, akkor lehetnének 160 tonnás 
járművek is, ott még sokkal jobb lenne a helyzet, lehet, hogy egy hétig tudna 
járni szintén kb 50-nel egy feltöltött aksiteleppel. :-)

És még mindig csak ólomról beszélünk!

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list