[elektro] elmeleti kerdes
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 3 19:13:59 CEST 2010
Várszegi Péter wrote:
> Közben nézelődtem még az oldalon.
> Rohamosan fejlődnek, persze a minőséget nem lehet tudni, de vannak
> elektromos kisteherek is.
Szóval előbb-utóbb lesz ebből valami, és sajnálatosnak tűnik, hogy az első
komoly lépéseket nem az ún. fejlett világ fogja érdemben megtenni.
Még egy dolog, vajon mennyire számít? :
Minél nagyobb a járgány, és persze ugyanaz vagy kisebb az elvárt sebesség,
lehet, hogy annál inkább elfér a bazi nagy tömegű aksi?
Pl egy 1-2 tonnás személyautó szokott lenni olyan 50 és néhányszáz kW közötti.
Nemtom, mi tekinthető átlagosnak.
Egy autóbusz üresen 10-20 tonna körüli, megtömve meg még 10-15 tonna. Legyen 30,
tehát 20-szoros tömegű (a számolgatás kedvéért), de meglepne, ha 1MW-os motorja
lenne. Talán a legbikább kamionnak sincs ekkora. Pedig a leggyengébb
személyautóét szoroztam fel 20-szal. Ha a 150kW-osat szoroznám fel, már 3MW
jönne ki, az már egy villanymozdony szokott lenni.
Ebből tehát az következik, hogy az egységnyi beépítendő teljesítményigény per
kiló sokkal kisebb, illetve egységnyi beépített kW sokkal nagyobb tömeget visel
el. Persze a teherszállító képesség rovására, de látszik, hogy nagy dögöknél
járható lehet az út.
Pl egy autóbusz, ami szokásosan közlekedik a mai tömegközlekedésen (nem csuklós)
valami 13 tonna üresen. Ha az ólomaksinál maradunk, aminek kilója kb 150-200kJ-t
képes tárolni, és a buszba berakunk 2 tonnányit, az 170kJ/kg-mal számolva 340MJ
energia.
Legyen a menetteljesítmény 50km/h-nál (nem szoktak sokkal gyorsabban menni)
20kW, amivel lehet, hogy túlsaccolom, az 17ezer másodpercre, azaz 4,7 óra tiszta
üzemidőre elég energiát jelent. Most nem érdekes, hogy pontosan hogy is van ez,
a lényeg, hogy nagy járműnél akár egy egész műszaknyi üzemidő elképzelhető egy
feltöltött aksival, ami a jármű tömegének csak a 20%-a körüli. Ez személyautónál
nem így van. A különbség a lassúság és a relatíve kicsi légellenállás. (A
méretekkel a tömeg a 3-adik, a felületek meg csak a 2-ik hatvány szerint
növekednek.)
Ha az utak forgalmi sávjai 2-szer akkorák lennének, akkor lehetnének 160 tonnás
járművek is, ott még sokkal jobb lenne a helyzet, lehet, hogy egy hétig tudna
járni szintén kb 50-nel egy feltöltött aksiteleppel. :-)
És még mindig csak ólomról beszélünk!
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list