[elektro] toroid trafók
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Jul 23 16:52:03 CEST 2010
Csak egy kis kieg.
Sokféle szempont szerint lehet egy akár toroid traffancsot is méretezni
ugyanarra a helyre, hűtési viszonyokra, és adott teljesítményre is.
Ha nagyon eltér a vas meg a réz ára (márpedig eléggé eltér), akkor lehet úgy
optimalizálni, hogy az adott teljesítmény a legolcsóbban jöjjön ki.
Aztán lehet olyat is csinálni, hogy a legkisebb legyen, vagy valamelyik mérete
legyen a legkisebb, esetleg a súlya.
Néha az a követelmény is előjöhet, hogy a vesztesége legyen a legkisebb.
Más szemont lehet, hogy amellett, hogy azért ne legyen túl nagy, kussoljon, de
mint a sír, vagy pl ne legyen kiszórt mezeje.
Spéci alkalmazásnál (amikor áramszedő görgők is vannak), az a követelmény, hogy
az egyik tekercs (vagy ha autotrafó, akkor az egyszem tekercs) huzalja egyetlen
sorban legyen rajta. Néha élére tekert fazonhuzalból - na ez nem annyira a
toroidra jellemző, de lineáris ilyen trafót már láttam.
És még lehet egy halom szempont, ami mind megszabja a méretet. Pl ha olcsó szar
vasból is jó, akkor kisebb lehet a Bmax, nagyobb lesz a cucc.
Végül egy további szempont: másképp fest adott teljesítményre egy olyan trafó,
ami színuszos áramú fogyasztót táplál, mint pl egy egyenirányítót tápláló trafó.
Külön ciki, ha egyfázisú, kemény (kis dropú) a trafó, és nagy elkó van a mondjuk
graetz után rögtön. Úgy elcsesződik az áram alakja, ami miatt úgy megnő annak az
effektív értéke, hogy sokkal kevesebbet tud, mint színuszból. A 3f trafóknál még
szarabb tud lenni, a primer-szekunder egész más igénybevételnek lehet kitéve.
Nem is lehet a színuszosra való módon méretezni, mert el lesz qrva.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list