[elektro] toroid trafók

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Jul 23 16:52:03 CEST 2010


Csak egy kis kieg.

Sokféle szempont szerint lehet egy akár toroid traffancsot is méretezni 
ugyanarra a helyre, hűtési viszonyokra, és adott teljesítményre is.

Ha nagyon eltér a vas meg a réz ára (márpedig eléggé eltér), akkor lehet úgy 
optimalizálni, hogy az adott teljesítmény a legolcsóbban jöjjön ki.

Aztán lehet olyat is csinálni, hogy a legkisebb legyen, vagy valamelyik mérete 
legyen a legkisebb, esetleg a súlya.

Néha az a követelmény is előjöhet, hogy a vesztesége legyen a legkisebb.
Más szemont lehet, hogy amellett, hogy azért ne legyen túl nagy, kussoljon, de 
mint a sír, vagy pl ne legyen kiszórt mezeje.
Spéci alkalmazásnál (amikor áramszedő görgők is vannak), az a követelmény, hogy 
az egyik tekercs (vagy ha autotrafó, akkor az egyszem tekercs) huzalja egyetlen 
sorban legyen rajta. Néha élére tekert fazonhuzalból - na ez nem annyira a 
toroidra jellemző, de lineáris ilyen trafót már láttam.

És még lehet egy halom szempont, ami mind megszabja a méretet. Pl ha olcsó szar 
vasból is jó, akkor kisebb lehet a Bmax, nagyobb lesz a cucc.

Végül egy további szempont: másképp fest adott teljesítményre egy olyan trafó, 
ami színuszos áramú fogyasztót táplál, mint pl egy egyenirányítót tápláló trafó. 
Külön ciki, ha egyfázisú, kemény (kis dropú) a trafó, és nagy elkó van a mondjuk 
graetz után rögtön. Úgy elcsesződik az áram alakja, ami miatt úgy megnő annak az 
effektív értéke, hogy sokkal kevesebbet tud, mint színuszból. A 3f trafóknál még 
szarabb tud lenni, a primer-szekunder egész más igénybevételnek lehet kitéve. 
Nem is lehet a színuszosra való módon méretezni, mert el lesz qrva.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list