[elektro] Hu"to" gond

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Feb 21 04:52:20 CET 2010


>> Fűtőtest. Arra való, hogy amikor a termosztát kapcsolója nyitva van,
akkor a
>> kompresszoron keresztül kap áramot, nem kell sok. Ennek hatására akkor is
le
>> tud olvasztani, ha amúgy negatív hőfok van beállítva.
>
> Inkább ha teljesen le van tekerve, nem? :)

> Hmm, akkor mégiscsak az... Gondoltam rá, de azt hittem, valaki
> javítási célból (pl. termosztát rossz) félrekötötte, és most a fűtőszálon
> keresztül kapott áramról megy a motor, csökkent teljesítménnyel. :)

Nem, ez a gyári kialakítás. Nincs ezzel semmi gond. Úgy képzeld el, hogy a
termosztátnak eleve elég nagy a hiszterézise. Az érzékelő a hűtőlemezre van
szerelve. A fűtőtest teljesítménye olyan kicsi, hogy a kompresszornak az
nulla.
Na most, ha megy a kb 150W-os kompresszor, akkor a hűtőlemezen van egy kb
3-400W-os hűtőteljesítmény, amitől ő súlyosan mínusz hőfokon van. Ettől tud
a hűtőtér hatékonyan hülni. Közben pedig szépen lecsapódik rá egy csomó
pára, és dér ként vastagodik. Amikor a termosztát kikapcsol, ezt kell
leolvasztani. Ennél is egyszerűbb ketyerékben ez a hűtött tér hűjével
történik, tehát az nem lehet nulla alatti. Egyéb esetekben manuálisan kell
leolvasztani, mert a dér (jég) csak hízik.
Ha jól van megválasztva a hiszterézis meg ez a fűtő teljesítmény, akkor a
hűtőlemez csak kevés ideig "meleg", akkor se nagyon.

> Ráadásul a fűtés miatt a lap sem tud igazán lehűlni, ezért menne csak
> a mélyhűtő. (Amúgy az utóbbi alatt is van egy ilyen, de az simán a
> feszre van kötve.) Na mindegy, akkor kuka.

Ha kuka, akkor biztos nem ezért. Ennek a fűtésnek a teljesítménye legalább
egy nagyságrenddel kisebb, mint a hűtőteljesítmény. Na de ha még ki is van
kapcsolva (normális esetben) akkor, amikor megy a kompresszor, akkor végképp
nem ettől nem hűt eléggé.

Szerintem simán elszökött vmiért belőle a gáz egy része. Ha megy a motor,
hallható, semmi rendellenes hang nem jön onnan, akkor nem valószínű, hogy
maga a kompresszor pl mechanikusan megsérült. (Elvileg sérülhet úgy, hogy a
mozgatástól olaj kerül a szívóoldalára, amit az azonnali bekapcsoláskor nem
tud összenyomni, és a kis öntvény azonnal törik, de szerintem ennek lenne
hangja. Régi kompresszort szétvágva kipróbáltam ezt a dolgot, hogy mi
történne, ha folyadékot kapna, egyből megadta magát.)

Viszont ha ez nincs, attól még a mozgatástól valahol sérülhetett a rendszer,
lefújt a gáz. Normális úton nem tud eldugulni. Főleg nem egyszerre a
mélyhűtő meg a normál rész egyszerre. Duguláshoz ugyanis itt van esély, a
kapilláriscsövek környékén, ahol kicsi a keresztmetszet.

Annyit még megpróbálnék, hogy kikapcs, pár óra várakozás, aztán bekapcs. Ha
nem éled fel, akkor kuka vagy valaki feltölti. Hacsaknem ez egy jó alkalom a
már régóta tervezett modernizálásra (új, pl antifrost hűtővásra). :-)

hjozsi


__________ ESET NOD32 Antivirus - Vírusdefiníciós adatbázis: 4883 (20100220) __________

Az üzenetet az ESET NOD32 Antivirus ellenőrizte.

http://www.eset.hu





More information about the Elektro mailing list