[elektro] generator->motor
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Apr 30 22:42:03 CEST 2010
jenei lászló wrote:
> Érdekelne a dolog , hogy hogyan lehet az összerakott motort
> felmágnesezni, bár elképzelni nem tudom.
Jobban kéne ismerni a konstrukciót.
Ha az az ábra, hogy a forgórész és az állórész pólus-száma megegyezik, semmi
furmány nincs benne, akkor úgy lehet, hogy közvetlenül a tekercseket mondjuk
póluspáronként megküldeni bazi nagy egyenárammal, de ugye csak rövid ideig
lehet. Akkorával, ami mindent, ami vasból van, tutira telítésbe küld. Ez akkor
ér valamit, ha az így előállt mágnestér a vele szembeni mágnesekkel megfelelően
helyezkedik el. Ilyenkor a másik rész pont magától oda akar beállni. Tehát, ha a
forgórészben vannak a mágnesek, akkor az állórész által gerjesztett mező
irányába akar beállni.
> De ennél a motornál van 12 horony és 8
> pólus (4É 4D).Még talán ez sem lenne probléma , ha a megfelelő
> tekercsfejhez van forgatva az adott mágnes.Az igazi gond az, van 8fok
> mágnes elcsavarás és 200mm hosszon a Fi szög nagyobb mint a
> tekercsfejszélessége.
Lehet, hogy nem olyan nagy baj, ha nem pont szemben állnak a mágnesek a
pólusokkal. Ha pl kiválasztasz 1-1 pólust, tehát 1 északi, egy déli van
meggerjesztve, akkor elcsavarodás ide vagy oda, a közepe fog beállni pont jól,
de nem valószínű, hogy az elcsavarodás miatt odébb lévők rosszul fognak
mágneseződni, kicsit talán ferdén. Jobban kéne látni a felépítést.
Van mód aztán arra is, hogy ahova magától áll be, attól kicsit errébb meg kicsit
arréb kényszerítsd egy-egy újabb áramlökethez.
Olyanon érdemes kísérletezni, aminek a mágnese valamiért már tönkrement,
lemágneseződött.
A tekercsek geometriájából ki lehet előre számítani, hogy mekkora áramot mennyi
ideig bír el egy ilyen. (i2t-t kell végülis tudni, szóval adott a réz tömege,
amit meg akarunk gerjeszteni, innen a hőkapacitása, adott az ellenállása, a
benne keletkezett energia meg integrál R*i(t)^2dt nullától a kikapcsig. Hogy
mekkora lehet a max áram, azt meg az szabja meg, hogy van neki egy
induktivitása, és a fenti áramintegrált megtartva egy adott értéken, ami
ugyanakkora melegedést idéz elő különféle áramokra is, a fel- és legerjesztési
fesz viszont U=L*di/dt szerint alakul. Tehát nem lehet akármilyen rövid időre
benyomni valami marha nagy áramot, mert akkora fesz keletkezik, amitől átüthet.
De ha tudod pl konstrukciós okokból, hogy ez a fesz mekkora lehet max, akkor a
legnagyobb áram a fentiekből kijön. Majdnem biztos vagyok benne, hogy több Tesla
is beletolható a motorba rövid ideig, ami pont elég arra, hogy full
felmágneseződjön benne, ami csak tud.
Ha geometriai okokból nem megy, akkor lehet direkt ezért csinálni egy pont a
mágneses konstrukciónak megfelelő elrendezésű ellendarabot, de akkor már fontos,
hogy a felmágnesezett rész csakis légrésnövekedés nélkül csúszhasson át a
helyére, ahol használva lesz.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list