[elektro] generator->motor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 29 12:31:22 CEST 2010


trebi at algoritmic.hu wrote:

> A generátor, ha 100 amperes, és 14.4 volttal számolunk, akkor 1440
> watt. A hatásfoka 80% körül mozog, nem arra van optimalizálva, szóval
> motorüzemben fog tudni úgy 1 kilowattot, jó esetben.
> Versenyautókban minden watt számít, ez igaz, de ott az is, hogy hány
> kiló a sofor. Szóval... :)))))

Kicsit más az ábra, ha belegondolunk abba a 14,4V-ba. Ezt a generátor akkor is
tudja, amikor a fordulatszám még szerény. Szóval gyorsabban pörögve tud az
sokkal többet is.

Azért nem tartom egy rossz gondolatnak az alábbiak miatt:

Ha az autó egyenletesen megy mondjuk 80-nal, akkor kb 8kW-ot fogyaszt emiatt.
Szóval, ha városban kell araszolni, lehet, hogy csak plusz aksikat kéne berakni,
és nyugodt forgalom mellett eloállhatna az araszoláskor egy korlátozott hibrid
muködés. Szóval tényleg csak akkor, amikor 30m elore, aztán megállás... meg
amikor araszol a sor max 40-nel, de tele van enyhe fékezés-gyorsítással az egész
út.

Az ékszíjat nem félteném, az bírja biztosan, hiszen amikor kitolja a max áramot,
akkor a nyomaték is maxon van, és azt elviszi.

Az elektronika komolyabb dolog lesz a szinkrongép miatt. Semmi gond, végülis egy
3f inverter, ami képes oda-vissza energiaáramra. 6 fet vagy igbt...A probléma,
hogy ha a teljesítményt ki akarjuk használni, ami a generágorból kijöhet vagy
bele bemehet, akkor a fesz nem akkufesz, hanem jóval több. Tehát az
áramátalakítónak ezt is tudnia kell oda-vissza! Tehát mondjuk 15V 3 fázis
kisfrekitol 100V 3 fázis nagyobb frekiig és az akkufesz között.

Szerintem azért nem csinálják, mert ez az elektronika ipari körülmények között a
fél autó árával vetekszik. :) Ha meg csinálják, akkor már inkább hibrid. Ez a
megoldás félúton lenne a hibrid és a semmi között.

Arra viszont jó lenne, hogy a valaki vágja az elektronikát - beleértve a 
procizást is -, kellemes kis feladatot talál magának, és haszna is van belole. 
Még tán többeknek is el lehetne adni siker esetén.


hjozsi



More information about the Elektro mailing list