[elektro] Melyik a legerősebb kondi?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Nov 4 16:16:15 CET 2009
elight wrote:
> Üzemi 50 A szeretnék 120V -on kikapcsolni..
Akkor jól emlékeztem, szóval fet. :-) Lehet, hogy a fesz miatt ez már
TO247-szerű lesz. Igtb nem annyira szerencsés.
> Sajnos mindkét oldalon nagyon alacsonyak a belső ellenállások..
Na most gondold át, hogy ha tirisztort rax be, akkor kieg fojtó nélkül a
feladat végre se hajtható.
> Megismételjem FET-el?
Én azt tenném. Persze előre jól átgondolva, méretezve.
> Ugyanakkor a Tirisztoros próbánál a TIRI megmaradt,
> és a bizti szépen kiégett. A jelenleg kioltó részen
> görcsölök.
Így nem érdemes, nem fog sikerülni. Ha meg a bizti kiolvadása is benne van
a pakliban, akkor semmit se csináltál.
> Még nem értem , mit akarhatok elérni , IGBT helyett
> pár darab TO220 tokos FET -el a főáramkörben?
Talán az elérhető sebesség lehet fontos. Nekem pl sikerült már olyat
csinálnom (asszem írtam is), hogy 8ns alatt csapott át a feten a fesz
500V-on. Tehát 0-->500 és vissza is ennyi.
Azt sajna nem mértem meg, hogy pl a nyitófesz megjelenése a gate lábon
után mennyi idő múlva moccant meg a drain, de az biztos, hogy a teljes
áramot már vitte, amikor még a teljes fesz rajta volt, illetve kikapcsnál
már a teljes feszig elért, amikor még vinnie kellett a teljes áramot.
(Persze ez igbt-nél is így van). De a fetnek konkrét, mérhető, ellenállása
van. Jól tervezhető tehát a rá jutó áram zárlatban.
Az igbt-ben vannak pn átmenetek tárolt töltéssel, a levezérlés belső
ellenállás által történik, míg a fetnél izomból ki tudod sütni a
gatekapacot. Szóval ezért valszleg gyorsabb.
> Pont az a másik problémám , amiért küzdök,
> ha szélső esetben valami elmegy,
> akár a segédtápban, akár a vezérlési vagy kioltó körben,
> és végképp kaputt , inkább menjen el a 80 A bizti
> de azért épen maradjon az elektronyikus kapcsoló elem.
Valszleg a fet maga olcsóbb, mint a bizti, és kisebb is. :)
> Azt természetesn gondoltam hogy a főáramkör áramát, mialatt nő,
> kikapcsoláskor vissza kell tolni a tirisztorba az áttöltődés ideéig..
> Ezért kellene a combos kondi.
Nem ez a lényeg.
Na akkor részletesebben:
Legyen a negatív a nulla, tehát a tirisztort berakod a pozitív ágba. Anód
a táphoz, katód a terheléshez. A terhelésen nem nőhet meg a fesz. Fojtóra
nem pazarolsz energiát.
Mit tudsz tenni? Kell valami kondér, amit feltöltesz a tápfesznek a
duplájára (van kapcsolás, ahol a 4-szeresére töltik). Kell egy
kapcsolóelem, ami ezt a kondit rásüti a katódra, miközben az anódon a
feszt valami pufferkondi fogja meg. Ezáltal a katódon az anódhoz képest
létrejön a pozitív fesz, amit ott kell tartani egy biztonságos faktorral a
tirisztorra jellemző ún. szabaddáválási időn túl.
Ha ezt az elrendezést nézed, a fojtó a katód és a terhelés között
elengedhetetlen! Ez fogja felvenni a nagy pozitív tüskét.
Hogy alakulnak az áramok?
1. a tirisztor árama akkor szűnik meg, amikor a katódfesz fölé tud
emelkedni az anódfesznek. Ekkor a kimenőfojtón lévő teljes terhelőáram
átterelődik a kondira, ki akarja sütni. Mivel persze a fojtó kondi oldali
pontja nagy pozitív feszre került, a fojtóban az áram tovább nő a terhelés
felé, ezt nem árt tudni.
Ha nagyon nagy a fojtó, a rajta lévő áram gyakorlatilag nem változik.
Vegyük ezt elsőre. A kondit ez az áram lineárisan süti ki. Ha U a
bemenőfesz, és 2U a kondi startfesze, akkor U a változás, amit a
terhelőáram nem okozhat rövidebb idő alatt, mint tszab.
du/dt=i/c-ből a katódfesz újra csak t=c*U/i > tszab akatt érheti el az
anódfeszt, különben a tirisztor basic kialudni, újragyújt, és ha spiccen
van a dolog, és megkapja az immár sokkal nagyobb áramot, akár ki is
nyekkenhet. (Mert a lapkán ronda folyamatok zajlódnak le, nem olyan, mint
egy korrekt, kellő erejű impulzussal történő begyújtás). Tovább rontja a
helyzetet, hogy nyilván nem akarsz valami böszme fojtót berakni, ami miatt
az oltás alatt a kimenőáram jelentősen megnőhet, tehát a zárlaton túli
növekedésről beszélek. Főleg, hogy az oltás elején a fojtón dupla
betápfesz van, a kimeneten meg nulla! (di/dt=U/L, tehát az áram meredeken
nőni fog.)
Gyakorlatilag fel akarod találni azt az áramkört, amit a hajdani VBKM
egyik gyárában csináltak, ez egy 63A-es targonca akkutöltő volt. 150V-ról
járt, és 24...80V-os targoncákat lehetett vele tölteni. A kimenőfojtó
súlya valami tizenkilós volt, a kondi értékére nem emléxem, de nem 1uF, az
biztos. :-)
Szóval, ha nem akarsz magadnak bajt, sok szívást, az egészet elfelejted!
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list