[elektro] villanyautó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 23:40:25 CEST 2009


vajk fekete wrote:
> es honnan tudod, hogy egy 15kW motor soha nem ad le egyetlen millisecre 
> sem mondjuk
> 200kW-ot?

Onnan, hogy telítési okokból nem képes az akkora nyomatékhoz tartozó 
mágnestér létrehozása a motorban.

> az eredeti kerdes a 15kW 6000-es fordulat, 10-es tengely volt, arrol mi 
> a velemenyed?

Na nézzük csak:
15000W / 628 rad/s = kb 24 Nm.
Ebből a max nyírófesz 2M/(pi*R^3)=1,2e8N/m2=12 kp/mm2. Szerintem a bilivas 
is még a folyáshatár alatt lenne. :) (Fenntartva, hogy elcsesztem az 
eredeti számolást, mert ugyanazt használtam.)

Még azt is el tudom képzelni ezek alapján, hogy ha fogaskerék van a 
tengelyen, ami ezúttal nem bilivas, azt is kibírná. Legyen ez a fogaskerék 
mondjuk 40mm-es osztókörű. Ezen a 24Nm-es nyomaték 120 kilós erőt ébreszt. 
Na ez már nem semmi tényleg.

Keresztmetszeti tényező: K=pi*R^3 / 4 ez alapján a hasznos link alapján:
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1sodrend%C5%B1_nyomat%C3%A9kok_list%C3%A1ja
Tehát K=1e-7 m3

Ha az erő a csapágytól mondjuk 2 centire van, a hajlító nyomaték 
0,02m*1200N=24Nm szintén, akkor a hajlításból fakadó max szélső szálbeli 
húzó meg nyomófesz:
szigma=M/K=24Nm/1e-7m3=24e8N/m2=24kp/mm2 szintén. Ez is bírható, esetleg 
közelebb kell lennie a keréknek a csapágyhoz, vagy nagyobb kerék kell. 
Persze az egészet a bolygóműves móka fölöslegessé teszi, csak kíváncsi 
voltam.

Nyíróerő direktben ugye 120kp, ami 78 mm2-en oszlik el, azaz 1,5 kp/mm, ez 
szinte jelentéktelen.

Szóval egy jobb anyag a direkt fogaskereket is elvinné. A fáradásról 
viszont fogalmam sincs, hogy emiatt mekkora biztonsági tényező kellene, 
vagy mekkora max feszek engedhetők meg. Leginkább a hajlító nyomaték 
számít, mert a tengelyirányú nyomaték nem lüktető. Legalábbis így sejtem.

hjozsi



More information about the Elektro mailing list