[elektro] villanyautó
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed May 20 23:40:25 CEST 2009
vajk fekete wrote:
> es honnan tudod, hogy egy 15kW motor soha nem ad le egyetlen millisecre
> sem mondjuk
> 200kW-ot?
Onnan, hogy telítési okokból nem képes az akkora nyomatékhoz tartozó
mágnestér létrehozása a motorban.
> az eredeti kerdes a 15kW 6000-es fordulat, 10-es tengely volt, arrol mi
> a velemenyed?
Na nézzük csak:
15000W / 628 rad/s = kb 24 Nm.
Ebből a max nyírófesz 2M/(pi*R^3)=1,2e8N/m2=12 kp/mm2. Szerintem a bilivas
is még a folyáshatár alatt lenne. :) (Fenntartva, hogy elcsesztem az
eredeti számolást, mert ugyanazt használtam.)
Még azt is el tudom képzelni ezek alapján, hogy ha fogaskerék van a
tengelyen, ami ezúttal nem bilivas, azt is kibírná. Legyen ez a fogaskerék
mondjuk 40mm-es osztókörű. Ezen a 24Nm-es nyomaték 120 kilós erőt ébreszt.
Na ez már nem semmi tényleg.
Keresztmetszeti tényező: K=pi*R^3 / 4 ez alapján a hasznos link alapján:
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1sodrend%C5%B1_nyomat%C3%A9kok_list%C3%A1ja
Tehát K=1e-7 m3
Ha az erő a csapágytól mondjuk 2 centire van, a hajlító nyomaték
0,02m*1200N=24Nm szintén, akkor a hajlításból fakadó max szélső szálbeli
húzó meg nyomófesz:
szigma=M/K=24Nm/1e-7m3=24e8N/m2=24kp/mm2 szintén. Ez is bírható, esetleg
közelebb kell lennie a keréknek a csapágyhoz, vagy nagyobb kerék kell.
Persze az egészet a bolygóműves móka fölöslegessé teszi, csak kíváncsi
voltam.
Nyíróerő direktben ugye 120kp, ami 78 mm2-en oszlik el, azaz 1,5 kp/mm, ez
szinte jelentéktelen.
Szóval egy jobb anyag a direkt fogaskereket is elvinné. A fáradásról
viszont fogalmam sincs, hogy emiatt mekkora biztonsági tényező kellene,
vagy mekkora max feszek engedhetők meg. Leginkább a hajlító nyomaték
számít, mert a tengelyirányú nyomaték nem lüktető. Legalábbis így sejtem.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list