[elektro] Szetszedtem 226
Balázs Bámer
bamerbalazs at gmail.com
Sat Jan 17 11:45:56 CET 2009
Szervusz Géza!
> http://oldradio.tesla.hu/szetszedtem/226pontos/boxgep.htm
Az ilyen kereső (ami a gépről hiányzik) a sportkereső. Amikor még nem
voltak kényelmes egyenes állású lencsés keresők (mint a kamumatikon,
vagy távmérősökön), addig lehetett a film helyére csúsztatott
mattüvegen komponálni, ami iszonyat pontos, viszont kicsi a fényerő,
ezért fekete kendő alatt történt. Ez persze nem a boxgép kategória...
aztán voltak felülről benézős tükrös keresők a hasperspektívás
gépeknél (magad előtt tartottad, nem szem előtt), de ezekben a tükör
fordítja a képet. A kétaknás gépekben is. Ezért jött a sportkereső,
meg persze mert iszonyat egyszerű. Előnye, hogy mindig (exponálás
közben is! ezért ma is lehet kapni tükörreflexesekhez) kb azt látod,
ami a filmre kerül, sőt, amit semmi más nem tud (kivéve távmérősök
bizonyos körülmények között): látod a környezetet is! Persze
pontatlan, mert látott képkivágás függ a szem helyzetétől.
Ablakok: a rollfilmen MA is vannak számok. Pontosabban nem is azon,
hanem a filmmel együtt papír van föltekerve, azon. És azon sem egy
számsor, hanem 3: külön 6x4,5 6x6 és 6x9 centis kockákhoz egymás
felett. Minden gépen ott az ablak, amekkora kockákat csinál. Az ablak
pedig azért vörös, mert a régi ortokromatikus, vagy ortopánkromatikus
filmek a vörösre nem, vagy alig voltak érzékenyek. A filmtovábbítás
úgy történt, hogy a következő számot megkerested az ablakon.
Ja, ez rollfilmes gép. A rollfilm iszonyat nagy találmány, mert
szükségtelenné tette az üveglemezekkel történő bohóckodást. A kisfilm,
vagy Leica-film a kétoldali perforációból ennél későbbi, pontosabban
csak a fényképezésben: a moziból jött át, a 35 milliméteres filmből. A
Leica (Leitz Camera szavakból) alapítója egy egyszerű kis
fényképezőgépet készített mozifilmek tesztelésére, de a mozgókép 24x18
mm-es kockája helyett 24x36 mm nagy képeket csinált. Baromi praktikus
lett, innen indult a nemrég még amatőrök között első számú nyersanyag.
Amúgy riporterek, profik nagyon sokáig kerülték (kivéve, ahol a
praktikusság győzött), mert a kis képméret miatt nagy nagyítások
kellettek (mondjuk 6x6 - 6x9 centis negatívokhoz képest), ami miatt a
képszemcsézet is nőtt, ami zavaró lehetett. Meg erről kontaktot
(filmre fotópapírt tettek úgy, hogy az emulziós oldalak egymás felé
néztek, majd film felől átvilágították egyenletes fényforrással) sem
lehet csinálni, vagyis baromi pici lesz. További különbség a
mélységélesség...
A zár zseniálisan egyszerű. Meg persze elég pontatlan, de ezeket a
gépeket úgyis csak napos időben használták. Ilyen gépeket persze ma is
gyártanak, még digitálisat is... pár éve, amikor még csak 3-4
megapixel volt, lehetett kapni kamu digigépeket 12 megapixellel. A kb.
1-2 megapixeles érzékelő képét interpolálta a kívánt méretre...
szia: Balázs
More information about the Elektro
mailing list