[elektro] Hegesztotrafo
sgyozo at datatrans.hu
sgyozo at datatrans.hu
Wed Jan 14 10:04:08 CET 2009
Hali,
Bemasolok egy cikket amit valamikor a neten talaltam, de mar nem tudom
hol, eleg gyakorlatias. Az en gepemben (occso-gyari) primeren van
rele, ez annyibol nem jo, hogy eltelik egy kis ido mire felepul a
feszultseg a pufferkondiban, a ponthegesztes nem annyira jo vele.
Lehetne meg rakni egy kis kesleltetest az elotolo motorra. Itt viszont
az egyeniranyitas, puffer utan rakja a relet. Vedogazasnal annyira nem
kell tartani a zarlattol, a 0,8-1-es huzal nem igazan tud odatapadni,
a kilogo resz egy pillanat alatt elfroccsen. Olyan volt parszor, hogy
oldalt-fejjel lefele hegesztve beszorult egy olvadt golyo az aramatado
rez meg a burkolat koze, es ha azt hozzaraktam a testhez akkor izzadt.
Ime a cikk:
Védőgázos (Co2)hegesztőgép épitése
Először is mire jó?
Vékony lemezeket lehet vele hegeszteni,főleg autó karosszériát.
Miért épitsünk mikor készen is lehet kapni?
A profi gépek nagyon drágák(több 100.000Ft) ,a hobby célokra némely
nagyobb áruházban
kapható gép (kb 50.000 Ft-ért+palack) nagyon gagyi,vacak s ennél
sokkal kevesebből
jobb gép kihozható.
A Co2 hegesztőgép fő részei:
-Előtoló
-Áramforrás
-Co2 rendszere
Előtoló:
Tuljdonképpen ez a lelke a szerkezetnek,ez végzi a huzal
továbbitását.Biztosan meg lehetne csinálni
házilag is ,de nem érdemes ugyanis olyan olcsón lehet készen kapni a
tolómotort+a mechanikát.
(kb 6000ft a motor+a mechanika a B-max kftnél) A tolómotor
tulajdonképpen ablaktörlő motor,
csak DC 24Voltos,illetve a meghosszabbitott tengelyén van a tológörgő
az általunk
használton 0,6 és 0,8 mm huzalhoz való.(ezt lehet cserélni ugye ha vastagabb
huzallal dolgozunk,illetve forgatni aszerint hogy 0,6 vagy 0,8-as
huzalt használunk)
A mechanika tulajdonképpen egy keret a motor felfogatására és tartalmazza
a leszoritó görgőt ami állitható erővel nyomja a huzalt a tológörgőn
lévő bevágásba.
A mechanika egyik oldalára csatlakozik az ún centrálcsatlakozó (kb
1800 ft,B-max kft) amihez
már a munkakábel(ezt is meg kell venni új kb 10.000ft,használt 5kft)
csatlakoztatható.
A centrálcsatlakozóból kilógó két vezeték a munkakábel végén lévő
markolat kapcsolójának
a kontaktusa,a vékony cső a co2 csöve, ez megy a magnesszelepre(DC
24voltos, kb 2500ft B-max).
A hosszú menetes rész megy a mechanikába egy szűkitő közdarabbal,benne
pedig az ún kapilláriscső.
A kap.csőben megy ugye a huzal a centrálig,ez a cső benyúlik egészen a
tológörgőig.
A hosszú menetes részhez csatlakozik még a hegesztőáram pozitiv polusa is.
A mechanika másik oldalához csatlakozik a huzalt vezető bowden ,ami a
huzaldobig burkolja,
illetve megvezeti a huzalt.Ha a dob közel van a mechanikához akkor
egész rövid is lehet a bowden.
A huzalt célszerű egyenesen illetve enyhén ivesen vezetni a
huzalszorulás elkerülése miatt.
A dobot célszerű függőlegesen elhelyezni,minél közelebb a
mechanikához.A dobot enyhén fékezni kell
a huzallazulás elkerülése miatt.Lehet kapni fékezős gyári dobtartó
mechanikát kb 3000ft.
A hegesztő huzal 0,8 mm 5kg kb 2000ft,15kg kb5000 ft.A 15 kg -oshoz
lehet kapni közdarabot
amivel rátehető a gyári dobtartóra,az 5kgos kis műanyag orsón van.
A tolómotor fordulatszámszabályozását a Hobby Elektronika 1990/11.
számában található "Ford.szab.
fúrógéphez"-cimű irásban bemutatott áramkör végzi.Ez csak 15 voltos
impulzusokat ad a motorra
,de bőven elég igy is a nyomatéka.Ez az áramkör ugyan nem valósitja
meg a IxR kompenzációt,de
működik igy is.A motor nincs fixen rákötve az á.k. kimenetére hanem
egy relén keresztül kapcsolódik,
s a relé nyugalmi helyzetben egy fékezőellenálláson keresztül rövidre
zárja a motor kivezetéseit.
Igy a munkakábel nyomógombjának megnyomásakor behúz a relé,elindul a
huzal,elengedésekor
a motor a fékezőellenállásra kapcsolódik ami rögtön megállitja,igy
nem tol ki több huzalt feleslegesen.
Áramforrás:
A co2 hegesztőgépek kisebb feszültségűek mint az ivhegesztők
Az áramforrás lelke a trafó.Ezt gyáriban 25.000ftért akarták adni
ugyhogy más megoldást kerestem.
Legkönnyeb egy meglévő ivhegesztő trafó áttekercselése(kb 5000ft egy
használt,de működő trafó)
Tulajdonképpen csak a szekunderéből kell letekerni néhány menetet hogy
a szükséges
feszültségtartományt tudja a trafó. Kb 20 és 30 volt között
(üresjárati váltófesz)
kell legalább 5 fokozatot kialakitani(a primer leágazások adják a
fokozatokat).
24 ill 26 volt körül használjuk mi.A mi trafonk kb 30 négyzetcentiméter
vaskeresztmetszettel rendelkezik,az egyik keret tipusú,a másik EI
vasas.(két gépet épitettem eddig)
Az EI vasas trafó kisebb feszültségen leadja ugyanazt az áramot amihez
a keretes
trafónknak nagyobb feszültség kellett....
(ugyanakkorára méreteztem a keretes trafót mint az előzőleg már bevált
EI vasast,
aztán gyenge lett ugyhogy vissza kellet pár menetet tekerni a szekunderre.)
Javaslom az osztottcsévés megoldást a primer illetve szekunder
elkülönitésére biztonsági illetve termikus okok miatt ha új trafót tekerünk.
A trafót megfelelő méretű fokozatkapcsolóval szereljük fel
A graetz-et megfelelő méretű diódákból csináljuk(kb 100-150Amperrel
fogunk hegeszteni)
A hegesztőboltokban kapható diódák ára elég húzós,kb 2000ft/db.Szét
kell nézni bontókban ....
Én tirisztorból csináltam ,mert ez volt .Szereljük hűtőtönkre vagy
lemezre őket.
Lehet graetzet csinálni autó generátordiódákból is 4-4dbot párhuzamosan kötve
(3at próbáltam, megy úgy is, csak melegedett)
Aztán jönnek a pufferkondik.Legalább 60.000 mikrofarád kell minimum 40Voltos.
Pl 6db 10.000 mikrós párhuzamosan kötve.Lehetőleg csavaros kivezetésűt
használjunk
az jobban birja a nagy áramokat.A kondik negativ polusa már mehet a
testkábelre.
A pozitivhoz jön a fojtótekercs.Ez mindenképp szükséges nélküle
fröcsköl,ragad.
A fojtó kb 20 menet kb 10-12 négyzetcentiméter I vason abbol a fazonhuzalból
amit a szekunderről letekertünk. A vas EI trafólemez I része .
A fojtó a mágneskapcsolóra megy.Ez a mágneskapcsoló kapcsolja a
hegesztőáramot.
Szép nagy mágneskapcsolót használjunk pl Dil 2-22.Én egy kisebb 30A
-es mágneskapcsolóval
kezdtem (a három érintkező párhuzamosan kötve)de néha beragadt,igy
jött a dil 2-22.
Ezt a mágneskapcsolót az a mágneskapcsoló szabad kontaktusa kapcsolja
ami a tolómotort kapcsolja.
Az igy kialakuló pici késleltetés pont jó,mert igy már mozgó huzalra
kapcsolódik az áram,
s igy nem tud beragadni a huzalvezetőbe.
-Co2 rendszer
Ez áll a palackból,reduktorból,mágnesszelepből
Palack:Használtan érdemes venni, 10 kg-os kb 7ezer,20kg-os kb 13000ft üresen.
Én sokáig egy tűzoltókészülékről származó 5 kgos co2 palackot
használtam,ezt tűzoltó
készülékeket javitó cégek meg tudják tölteni.
Reduktor: kb 10000 forint,de itt-ott hozzá lehet jutni.Olyan reduktor
kell ami nem csak
nyomáscsökkentő,hanem liter/perc ben skálázott atfolyásmérője
van(golyós,vagy van mutatósban is)
Szokott lenni rajtuk még gázelőmelegitő is,hogy le ne fagyjon ,
de kisebb igénybevételnél megy anélkül is.Végszükség esetén jó az
oxigenpalack reduktora is....
Mágnesszelep:kb 2500ft volt róla fentebb szó.Ha 24 voltos mint a
motort kapcsoló relé ,köthetjük
párhuzamosan vele.
A szükséges alkatrészek beszerezhetők hegesztéstechnikai boltokban.
Az előtoló(mechanika+motor),centrálcsatlakozó,mágnesszelepet érdemes a
B-max kftnél megvenni,ők
is hegesztőgépeket gyártanak,náluk a legolcsóbb.Csepelen vannak a
siemens trafógyár területén,
ha rákerestek a B-max ra van honlapjuk is....
More information about the Elektro
mailing list