[elektro] can logger

Varsanyi Peter varsanyi at t-online.hu
Tue Apr 28 13:58:21 CEST 2009



		Sziasztok!


 > alapvetoen a vezeto akcioit kellene logolni, figyelni es abbol
 > faradtsagra, stb-re vonatkozo kovetkezteteseket levonni.
 > elso korben a logolas a kerdes, a tobbi utanna jonne.
 >...
 > ja, raadasul a cel autok valojaban kamionok :-)

1997-98-ban a hollandiai DAF kamiongyárban dolgoztam kettesben pont ilyesmi 
témán: a fékeket teszteltük, különbözõ vezetéstechnikák mellett. Én voltam 
a mindenes, a kollégám a tesztpilóta. Amit csak ki lehetett passzírozni a 
CAN-ból én azt már akkor megtettem; sõt, csináltam is annó egy ilyen 
rendszert, ami loggolta a vezetõ stílusát, és abból kb. megmondta, hogy 
mennyire állatul vezet. Persze senkit sem érdekelt a DAF-ban: õk gyártók, 
nem vezetéstechnikai trénerek...

Ami tippeket tudok mondani, ha tényleg nekilátsz:

1. A fékrendszerek gyártója általában a WABCO, márpedig a jármûgyártók nem 
szeretnek saját fékrendszert (EBS, ABS) fejleszteni, integrált 
szelep-szigetekkel, mindennel. Így ha szerencséd van, a totál különbözõ 
kamionok fékrendszerei hasonlóak lesznek.

2. A motor és a retarder más gyártótól jön, így teljesen más CAN üzeneteket 
generál. Viszont a fordulatszám, retarder-olajhõfok infó csak onnan 
nyerhetõ ki. Csak a fékezést nézve azért nehéz látni, hogy ha pl. a váltót 
gyilkolja a sofõr.

3. Általában nem egy, hanem több CAN buszon mennek az infók; már annó 
1997-ben három volt pl. egy kamionban: volt a belsõ busz, ahol a lényegi 
infók voltak; volt egy diagnosztikai, ami ki volt vezetve a mûszerfal egy 
eldugott pontjára, és volt a tréler-CAN, ami nem szabványos jelszintekkel 
dolgozott, hanem 24VDC szintekkel, hogy ha sáros lesz a trailer csatlakozó, 
akkor se zavarja a CAN-t az átvezetési ellenállás. Persze a buszok 
sebessége sem volt egyforma.

4. A teljes mérõrendszert én fejlesztettem, azóta is a pincében pihen 
minden; olyan fél milla értékû cucc volt annó! Leválasztott duál CAN 
vezérlõ meg ipari PC-k PC/104-es méretben. Ha gondolod, eladó... A szoftver 
is megvan hozzá, ha be tudom még hergelni; kirajzolta a kamiont 
felülnézetbõl, és minden egyes kerék mellé ki volt írva az összes 
információ, még a fékek hõfoka is. No meg persze a motoré, retarderé, 
miegymásé...

5. Lévén, hogy majd egy évet csak ezzel foglalkoztam, érdekel a téma; így 
ha gondolod, keress meg. Én fejlesztõ vagyok, nem kereskedõ; nem tudom 
"eladni" az ötleteimet. Viszont bármit megoldok... A CAN-t is annak idején 
teljesen egyedül fejtettem vissza, mert doksi, az egy szál sincs semmirõl...

Az ötlet meg annyira nem agyhalott, hogy pár hónap után pár másodperc alatt 
meg tudtam mondani csak a LOG-okból, hogy név szerint ki használta a 
kamiont az elõzõ napokban. Mindenkinek olyan egyedi ugyanis a vezetési 
stílusa, mint az ujjlenyomata. Lehetne javaslatokat tenni a takarékosabb 
vezetésre, ill. a gépészet kímélésére is (Motor, váltó, retarder-használat, 
stb.)

Bye:

Pepe (20)-942-7232



More information about the Elektro mailing list