[elektro] can logger
Varsanyi Peter
varsanyi at t-online.hu
Tue Apr 28 13:58:21 CEST 2009
Sziasztok!
> alapvetoen a vezeto akcioit kellene logolni, figyelni es abbol
> faradtsagra, stb-re vonatkozo kovetkezteteseket levonni.
> elso korben a logolas a kerdes, a tobbi utanna jonne.
>...
> ja, raadasul a cel autok valojaban kamionok :-)
1997-98-ban a hollandiai DAF kamiongyárban dolgoztam kettesben pont ilyesmi
témán: a fékeket teszteltük, különbözõ vezetéstechnikák mellett. Én voltam
a mindenes, a kollégám a tesztpilóta. Amit csak ki lehetett passzírozni a
CAN-ból én azt már akkor megtettem; sõt, csináltam is annó egy ilyen
rendszert, ami loggolta a vezetõ stílusát, és abból kb. megmondta, hogy
mennyire állatul vezet. Persze senkit sem érdekelt a DAF-ban: õk gyártók,
nem vezetéstechnikai trénerek...
Ami tippeket tudok mondani, ha tényleg nekilátsz:
1. A fékrendszerek gyártója általában a WABCO, márpedig a jármûgyártók nem
szeretnek saját fékrendszert (EBS, ABS) fejleszteni, integrált
szelep-szigetekkel, mindennel. Így ha szerencséd van, a totál különbözõ
kamionok fékrendszerei hasonlóak lesznek.
2. A motor és a retarder más gyártótól jön, így teljesen más CAN üzeneteket
generál. Viszont a fordulatszám, retarder-olajhõfok infó csak onnan
nyerhetõ ki. Csak a fékezést nézve azért nehéz látni, hogy ha pl. a váltót
gyilkolja a sofõr.
3. Általában nem egy, hanem több CAN buszon mennek az infók; már annó
1997-ben három volt pl. egy kamionban: volt a belsõ busz, ahol a lényegi
infók voltak; volt egy diagnosztikai, ami ki volt vezetve a mûszerfal egy
eldugott pontjára, és volt a tréler-CAN, ami nem szabványos jelszintekkel
dolgozott, hanem 24VDC szintekkel, hogy ha sáros lesz a trailer csatlakozó,
akkor se zavarja a CAN-t az átvezetési ellenállás. Persze a buszok
sebessége sem volt egyforma.
4. A teljes mérõrendszert én fejlesztettem, azóta is a pincében pihen
minden; olyan fél milla értékû cucc volt annó! Leválasztott duál CAN
vezérlõ meg ipari PC-k PC/104-es méretben. Ha gondolod, eladó... A szoftver
is megvan hozzá, ha be tudom még hergelni; kirajzolta a kamiont
felülnézetbõl, és minden egyes kerék mellé ki volt írva az összes
információ, még a fékek hõfoka is. No meg persze a motoré, retarderé,
miegymásé...
5. Lévén, hogy majd egy évet csak ezzel foglalkoztam, érdekel a téma; így
ha gondolod, keress meg. Én fejlesztõ vagyok, nem kereskedõ; nem tudom
"eladni" az ötleteimet. Viszont bármit megoldok... A CAN-t is annak idején
teljesen egyedül fejtettem vissza, mert doksi, az egy szál sincs semmirõl...
Az ötlet meg annyira nem agyhalott, hogy pár hónap után pár másodperc alatt
meg tudtam mondani csak a LOG-okból, hogy név szerint ki használta a
kamiont az elõzõ napokban. Mindenkinek olyan egyedi ugyanis a vezetési
stílusa, mint az ujjlenyomata. Lehetne javaslatokat tenni a takarékosabb
vezetésre, ill. a gépészet kímélésére is (Motor, váltó, retarder-használat,
stb.)
Bye:
Pepe (20)-942-7232
More information about the Elektro
mailing list