[elektro] 24V vagy 12V akkutöltő
potyo
potyo.ada at gmail.com
Thu Apr 23 23:10:38 CEST 2009
Érdekes, hogy mindenki azt mondja, hogy a gyári beállítás 14,4V, aztán még
sosem találkoztam ennyivel, inkább csak 14V-al. G Astraban a 14V-ot alulról
súrolja akkor, amikor csak a motor jár, és semmi sincs bekapcsolva. Aztán ha
bekapcsolja az ember a fényszórókat, akkor már le is esik 13,8V-ra a
feszültség. Ha esetleg még az ablakfűtést is hozzávesszük, akkor már
13,7V-nál tartunk. Ennyit a tisztességes vezetékezésről...
Alapjáraton a 10-20A meg elég vékonyka manapság. A 20 éves Kadettem
generátora is le tud adni 48A-t alapjáraton (sőt inkább alatta, mert már nem
jár egyenletesen ekkor). Kis gázadásra felment 62A-re az 55A névleges áramú
generátor.
Nem egy akku élettartamát végigkövettem már úgy, hogy a szabályzó 14V-ot
tartott a generátor kivezetésén (tehát NEM az akkun). Egyáltalán nem tűnik
úgy, mintha ezek rövidebb ideig birnák, mint azok, amik 14,4V-ra vannak
állítva. Viszont nincs a tetejükön és a környékükön savmaradvány...
A 14,4V arra az esetre érvényes, ha a ciklikus üzemű akkut IUu
karakterisztika szerint töltjük. Akkor a 14,4V-ig megyünk el, és látható is
az induló gázképződés ilyenkor...
Kis olvasnivaló:
http://www.forex.hu/gyik.htm
"Röviden: Az akku sarkain mért töltőfeszültségnek minden üzemállapotban
(alapjáraton, fordulatszámon, fogyasztókkal terhelve és azok nélkül) 13,6 V
- 14,4 V között kell lennie."
"Ha az autóban túltöltés van, azaz a töltőfeszültség 14,4 Voltnál magasabb,
akkor az akkumulátorban az elektrolit pezsegni kezd. A pezsgés károsítja a
lemezeket, a lehulló iszap pedig cellazárlatot okoz."
"Alultöltés esetén (töltőfeszültség alacsonyabb mint 13,6V ), akkor az akku
leszulfátosodik, azaz a lemezeken lévő ólomszulfát szemcsék megnőnek és
töltéskor már szigetelik a felületet. Az akku belső ellenállása megnő,
kapacitása csökken.."
Tehát a 14,4V a maximális, ami megengedhető, 14V az, ami egy középső, tehát
biztonságos érték.
És vajon a BMW-hez ajánlott töltő miért 14,2V-ban maximálja a feszültséget:
http://www.forex.hu/12V100.pdf
2009/4/23 Moczik Gabor <pm_levlista at progzmaster.hu>
> potyo wrote:
> > Szerintem többet is kibir. Autókban 14V-on vannak tartva az akkuk és így
> is
> > mennek 5-6 évet. És csak addig van 14V, amíg jár a motor (akkor is csak
> > jóesetben, mert nincsenek épp túlméretezve a vezetékek), az idő nagy
> > részében nincs rajta semmi.
>
> Autoban 14.4V-ra szabalyoz a fesszabalyzo mindegyikben, es jol vannak
> meretezve a vezetekek: a generatorrol altalaban legalabb 8-10mm2-es vezetek
> megy az akkura, erre jut tipikusan 40-60A toltoaram amit csak a generator
> es/vagy az akku belso ellenallasa korlatoz. A toltes mindig nagyobb mint az
> elvetel, vagyis az akku garantaltan feltoltodik. Rendeltetesszeru hasznalat
> mellett, vagyis nem csak oninditozol 2 percenkent, hanem kozlekedsz is a
> kocsival, bar mar alapjaraton is van legalabb 10A-20A toltoaram, ha pedig
> bekapcsolsz valami nagy fogyasztot (pl. ablakfutesek), akkor jellemzoen
> megemeli a motor fordulatszamot.
>
>
> --
> ((( Móczik Gábor )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
> ((( Skype: moczik )))
>
> -----------------------------------------
> elektro[-flame|-etc]
>
More information about the Elektro
mailing list