[elektro] nagy villanymotor

Milleschich János milejani at invitel.hu
Mon Apr 6 22:39:30 CEST 2009


Szia Balázs!


----- Original Message ----- 
From: "Balázs Bámer" <bamerbalazs at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Monday, April 06, 2009 10:15 PM
Subject: Re: [elektro] nagy villanymotor


>
> Eszembe jutott, de annyira jól össze van rakva, hogy hátha anélkül is
> megoldható. Ha alkalmas soros ellenállásokat állandóan bennhagyok az
> áramkörökben, ahhoz mit szól a motor hosszú távon?
>


Semmit nem szól a motor, csak gyengébb lesz.
Ha az ellenállások bírják, akkor ezen a gyengülésen kívül más gondod  nem 
lesz.
Abban egyetértek Veled, hogy így talán el fog indulni a motor, így talán 
bírná is a
kismegszakítód, csak "erőtlen" lesz.

Gondolj bele a motor működési elvébe:
Ha lassan forog az indítás elején, vagy ha nagyon leterheled és ezért forog 
lassan, akkor
a forgórészben az indukált feszültség ugye megnő, mert megnő a forgórész 
szinkron fordulata
( 3000 ford/perc ) és a tényleges forgórészfordulat közti különbségi 
frekvencia.
Ez a különbségi frekvencia indukálja a forgórészben a feszültséget.
Márpedig ha ez a feszültség nő, akkor nő a forgórész árama is ( a 
kalickákban )
és ezt ő valahonnan pótolni igyekszik, amit csak a hálózatból vehet fel.
Ezért van az, hogy indításkor és nagy terheléskor nagy az áramfelvétel, és
amikor már a motor felpörgött, akkor ez a különbségi frekvencia majdnem 
"nulla",
2-3%-a az 50Hz-nek ( ezt hívják szlip frekvenciának ) kicsi az indukált 
feszültség,
kicsi az áram és így tovább.

Ha most beteszed az állórész elé az ellenállást, akár állandóra is, akkor a 
megnövekedett
áramfelvétel igény miatt több fesz. fog esni az ellenállásokra, kevesebb jut 
a motorra,
ezért  gyengébb lesz.


Üdv  János.




More information about the Elektro mailing list