[elektro] Elmeleti problema
Adam Huszar
adam.huszar at machinnov.com
Fri Apr 3 12:55:07 CEST 2009
Hali!
Régen soros egyenáramú motort raktak be járművekbe. A soros motor
azt jelenti, hogy a gerjesztőkörön átfolyik az armatúra áram is. Így
olyan karakterisztikája lesz a motornak, hogy baromi nagy az
indítónyomaték, és a fordulatszám növekedésével csökken. Pont ideális
járműhöz. Igazából ha csak hobby projekt, akkor a tápfeszt a motor
fogja meghatározni. Egy 10-20 kW-os motornak általában kell 3-400V.
Állandó mágneses forgórészű motort úgy tudom, nem használnak járműben,
mert a mágnes igen rideg és egy-egy döccenőnél szét is törhet. Vannak
ezek az elektromos biciklik. Azokban szinkron szervó van, neodymium
mágnessel, de ott azért nem lépnek fel akkora erők, hogy eltörjön a
mágnes. De igazából egy 20kW-os motor az baromi nagy ám méretre, főleg
ha egyenáramú! Szóval a motor+akksik már önmagában pár száz kilót
nyomnának. Azt hiszem ez nem annyira kerékpár kategória. Vagyis egy jó
nagy kerékpár :D. Fékezéskor vissza lehet táplálni az akksikba, de
kevesebb árammal, mint a névleges áramuk, mert túlmelegszik, és
meghal. Nem egy egyszerű kérdés ez...
Ádi
More information about the Elektro
mailing list