[elektro] Kvadrofon hangtechnika
Acs Gabor
agabor at electrodesign.hu
Fri Sep 12 10:47:34 CEST 2008
A 80-as években a pecsában volt sok érdekes koncert. Akkoriban szerettek
nagyon ilyen térbeli effekteket csinálni, érdekes hatás volt.
Az ilyen Laurie Anderson féle effektzenészekre gondolok.
Nemrég voltam Metthew Herbert DJ-setet hallgatni. Sajnos ma már elsilányult
kicsit ez az irányzat is. Ahogy népszerűvé váltak az elektronikus zenék
(trance, goa, rave meg ilyenek), úgy lett egyre célirányosabb és
primitívebb. Ha valaki ismerte pl. a 180-as csoportot, abban még volt
művészet, nem is érdekelte persze a tömegeket. Szóval a Herbert sem
alkalmazott már ilyen téreffekteket, pedig manapság ő azért valaki ebben a
szakmában.
Viszont van Jean Michel Jarre és Mike Oldfield SACD-m, amit térbelire
kevertek, csak még nem szántam rá magam, hogy vegyek hozzá megfelelő
hangrendszert.
Egyébként van gond a kvadróval is audiofil szempontból. Ugyanis a sztereónál
nem kerülnek egymással szembe hangszórók, a kvadrónál meg igen, így
mindenféle interferenciák tudnak kialakulni a térben. Tudtommal 'jobb
körökben' ezért nem terjedt el.
Gábor
----- Original Message -----
From: "Papp Zoltán" <zombi at c2.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, September 12, 2008 1:04 AM
Subject: Re: [elektro] Kvadrofon hangtechnika
2008.09.11. 23:59:08 dátumon Erdos Zoltan <silverst at t-online.hu> írta:
> a kvadro rendszerek muszakilag egyenrangu csatornakban gondolkodtak,
> mert a kor technikai szintjen es a hallas fiziologia ismeretek azon
> szintjen ez tunt jonak.
> azonban muszakilag is jobb, es a hallasunkhoz is jobban lakalmazkodo, ha
> az iranyerzeketlen also tartomanyt egy arra specifikusan kialakitott
> melysugarzo adja, az iranyerzekeny tartomanyt meg szepen 4 iranybol
> kapjuk, de ott mar nem kell kuzdeni dobozmeretekkel, meg az also 20hz
> hatarral.. joval feljebb lehet menni..
>
> regen is ugy volt, hogy a szinpadi cuccokban megvolt a 3 ut, esetleg
> szepen ladakra bontva.. de a sub legalabbis ott volt.. nekem is...
> de meguntam a pakolast, sima 3 utas ladaim vannak. ez par szaz wattig
> elmegy.. ha nagyobb helyre kell, akkor meg kolcsonzok..
>
> az 5-nel tobb csatorna mar nekem is faj, bar vitathatatlan, ha igazi
> tererzet kell, akkor 8 sarok, plusz melyek.
>
> de kozben a terakusztika es a matematikai modellezes is fejlodott
> annyit, hogy pld a Roland jopar eve kihorta az RSS rendszeret, ami a
> hangjelbe epit eleve fazostolt elemeket, ezzel a ket fulecskenket atveri
> es full tererzetet ad. (also/felso es korbe). anno nagyon tetszett a
> demoja, de mara mar a jobb hangkartyakba (illetve driverbe) is benne van.
>
> de a studio technika azert tovabbra is fejlodik. akusztikailag semleges
> terben ket hangszoroval es terprocesszorral barmit el lehet hitetni...
> annyira komfortos, amennyi loved van a technikara..:-)
>
Még egy kis adalék:
A zenénél a kvadró rendszerek azt feltételezték, hogy azt egy jól
meghatározott pontban hallgatja, általában egy ember.
Viszont az 5.1/7.1 rendszerek alapvetően a mozik világából "nőttek ki",
ahol sok ember ül egy nagy területen.
Képzeld el, ülsz egy sztereó hangrendszer előtt, középen. A monó hangokat
előlről hallod, középről, míg az effekteket, amik ellenfázissal
"játszanak", szépen oldalról fognak jönni, a hangfalak síkjától kijjebb.
Azonban ha elkezdesz mozogni az egyik oldal felé, akkor a monó hangok
mennek veled együtt. Pl. ha már ketten vagy többen ültök le zenét
hallgatni, akkor oda a térélmény, de főleg a monó hang iránya. Márpedig
egy mozinál pl. ha a vásznon beszél valaki, de te nem középen ülsz, akkor
pont az ellenkező irányban hallod a beszélőt, mint ahol látod. Pl. ha
balrább ülsz, akkor a vászon tőled jobbra van, viszont a monó hangot a bal
oldali hangszóróból hallod. És ez eléggé zavaró tud lenni az élmény
szempontjából. Persze ezt lehetne kompenzálni nagyobb bázistávolsággal
(bal-jobb hangszóró távolsága), de ez nem mindig kivitelezhető, így ezért
találták ki a center sugárzót, és ma egy mozihangnál az összes beszéd -
hacsak valamilyen spec. effekt ellenkezőleg nem kívánja - a center
sugárzóból jön. Olyannyira, hogy a bal és jobb hangszórókból elméletileg
nem is hallod a beszédet.
A surround sugárzók szintén ugyanezen célból születtek meg. Ha nem középen
ülsz, akkor az ellenfázisos effektekből adódó oldalról jövő hang élvezete
elvész, így sokkal egyszerűbb ezt egy külön hangsugárzóra kitenni, így
fizikailag is tényleg onnan jön a hang, ahonnan kellene neki.
Azonban az 5.1-nél a 2db sorround hangfal a szabvány szerint tőled
oldalra, és csak egy picit hátra helyezkednek el. Így ha egy hangot
hátulról szeretnénk megszólaltatni, akkor a hátul ülők már oldalról fogják
hallani, így lett a 7.1 hangrendszer, ahol további két hangfal van hátul.
Továbbá ha hátulról, de középről szeretnénk hangot, akkor megintcsak
ugyanaz a helyzet, mint a front-sugárzóknál. Ezért pl. a THX azt mondja,
hogy a két hátsó hangfalat tedd egészen közel egymáshoz, hátulra, míg más
rendszereknél van egy középső hátsó hagszóró is.
Nekem pl. nagy élmény volt 93-94 körül egy hifi-show, ahol ismerősömék
állítottak ki egy 7.1-es komplett rendszert Genelec hangszórókból, Lexicon
surround processzorral. Analóg(!) lézer-lemezről jött a kép és a
hang(olyan "bakelit"-lemez nagyságú) és egy kb. 100cm-es projektoros TV-n
néztük (mindezt majd' 15 éve!).
Az egyik film a Jurassic park volt, ahol van egy olyan rész, ahol a kamera
fölött átmegy a terepjáró, hátulról előre. Na most, ha nincs hátsó-középső
hangszóró, és oldalt ülsz, akkor nem egyenesen megy az autó hangja, hanem
hátulról arról az oldalról indul, amelyik oldalon ülsz. Persze ez
szőr-szálhasogatásnak tűnhet, de ha már tér-élmény, akkor legyen minél
jobb :-)
A hátulról hallás egyébként érdekes dolog, mert ha belegondolsz, az
embernek két füle van, így csak azt tudja megmondani, hogy a két fültől
egyenlő távolságba lévő pontok halmazától (ez egy sík függőlegesen az
ember fejének közepén) milyen szögből érkezik egy adott hang. Azt, hogy
fentről, lentről, előlről vagy hátulról, azt alapvetően nem tudja
megmondani. Ez mind tapasztalati úton tanuljuk. Amikor az ember egy addig
számára ismeretlen hangot hall, akkor egy ideig forgatja a fejét, hogy
honnan is jön a hang. Minél többet hallja a hangot (pl. egy ismerős
beszédét), annál inkább megtanulja annak spektrumát. No most az ember füle
olyan 4kHz körül kissé vágja a hangspektrumot, amit idővel az ember
"megtanul", és ha egy ismert hangot ezzel a szűrővel együtt hall, akkor
tudja, hogy az hátulról jön. A lentről/fentről jövő hangoknál ugyancsak
hasonló a helyzet, de ott pluszban még a földfelületről visszaverődő
hangokat is érzékeljük. Így működik pl. a fent említett RSS rendszer is.
Egyébként pl. ha egy embernek levágják a füleit, szinte semmilyen hátrány
nem éri, max. nem annyira tudja megmondani, hogy előlről vagy hátulról
jön-e egy hang. De tökéletes marad a "normál" irányhallása, a
spektrum-érzékenysége, stb. Jó, a külső fülkagylónak van egy pici
erősítése, de ez elenyésző (szemben pl. a macskákkal, van is különbség
fül-kialakításban :-) )
Még egy megjegyzés: ha egy zenében aktívan részt vesznek hátulról jövő
hangok, azt nagyon kényelmetlen hallgatni, ha megfigyeled, egy zenében
vagy egy filmben nagyon-nagyon ritkán jönnek sok ideig elkülöníthető
hangok hátulról, általában csak tér-információ hallható, és csak ritkán
vannak spec.effektusok, ahol a hang irányával játszanak.
Üdv
--
Papp Zoltán
OneWay Electronics Kft
Hangszerviz
szkájpi: oneway[aláhúzás]papp[aláhúzás]zoltan
-----------------------------------------
elektro[-flame|-etc]
_____________ NOD32 3436 (20080911) Információ _____________
Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
http://www.nod32.hu
More information about the Elektro
mailing list