[elektro] Áramátadás surlódó felületen mivel?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Jun 17 14:04:18 CEST 2008


Adam Huszar wrote:
>> Ez bizony nem is olyan kicsi! És oda-vissza mozognak sokszor?
>
> Igen, állandóan mozogna a lemez a nap 24 órájában. Amikor valami
> kopóalkatrészt ki kellene cserélni, akkor persze megállna, de
> tulajdonképpen folyamatos az üzem.

És milyen hosszú ez a lemez? Meg milyen vastag?

Lehet, hogy ha ez így van, akkor ezt a felületet, ahol az áramot át kell 
adni, fel lehet, vagy fel kell csiszolni tök simára, egyenletesre. Ha 
rugalmas az áramátadó odaszorítása, akkor lanyha (hullámzó) 
egyenetlenség nem olyan vészes, de az érdesség nagyon számít, mert 
villámgyorsan elkopik bármi. 1m/s egész nap, az 86,4 km/nap, több napon 
át... :-)
Lehet, hogy mégis ki kéne próbálni a csapágyat. Ezt lehet finomítani is: 
két golyóscsapágy egy külso csapágyházban, bronzból vagy rézbol. Itt a 
külso gyuruk fixen vannak rögzítve.
Az egyik csapágy belso gyuruje szintén fixen áll egy tengelyen, tehát 
szoros illesztéssel, a másik csapágy belso gyuruje viszont kicsit 
lazábban volna illesztve.
A két belso gyuru között meg lehetne egy rugó, ami akkor is elég 
elofeszítést ad a két csapágynak, ha épp nincs odanyomva a felülethez.
Az áramot csak az a csapágy viszi érdemben, amelyik fixen van a 
tengelyre szorítva. A másiknak a belso gyurujét akár ki is lehet 
szigetelni, meg a rugótámaszt is, hogy nehogy véletlen a rugó vigyen 
áramot (bár ha elég vastag a rugó, az se baj, ekkor persze nem kell 
semmit kiszigetelni).

A réz vagy bronz csapágyház valami élesebb kerék kialakítású kéne, hogy 
legyen.
__________

Aztán másik lehetoség, hogy van egy tenyérnyi rézkerék, ami csapágyazva 
van szintén, ez volna rászorítva a lemezre, tehát ez is gördül, és ennek 
a belso átméroje körül jó kis sugáron, akár nulla sugárnál is 
megoldható, hogy ott legyen egy csúszó érintkezo. A relatíve kis megtett 
út miatt sokkal tovább tartana, mintha a lemezen csúszik a kontakt.

Persze a dirket csúszó kontakt sem olyan vészes. Ha meggondolom, a 
villamosok, vonatok, metro áramszedoi sokkal több árammal nagyobb 
sebességgel és távolsággal üzemelnek jó sokáig. Lehet, hogy itt kéne 
szétnézni, hogy mik az anyagpárok. 



More information about the Elektro mailing list