[elektro] [Spam] Re: nem hiszem el

Papp Zoltán zombi at c2.hu
Fri Jul 11 11:05:59 CEST 2008


2008.07.10. 13:09:26 dátumon Balla Zoltán <vega55 at c2.hu> írta:

> From: "Hofferek Attila" <hofi at soka.co.hu>
>> Tetelezzuk fel egy nyolcmillios lejatszorol, hogy mindent tud, meg ho
>> vegen kolcson is ad...
>>
> Na, ez viszont legenda... ;-)
>
>> De ez a nagyondraga lejatszo mar csak le tudja olvasni... vagy mi benne
>> olyan draga?
>>
> Nem érted a lényeget! Ez a precíziós lejátszó pontos mechanikával,  
> pontos idoalapú elektronikával!
> Ezért(is) kerül annyiba...
> Mivel pontos ezért sokkal kevesebbet dolgozik benne az interpoláló  
> rész(mivel jobban olvas). Tehát
> jó lemez(minoségi) esetén elég közel kerül a leolvasott adat(és belole  
> analógot szült) ahhoz, amit a
> stúdióban felírtak, míg másoltnál(foleg ha gagyi a másolat), annyit  
> dolgozik az interpolálás, hogy
> van aki meghallja a különbséget.
> Gyengébb minoségu lejátszónál mindkét lemez esetén annyit fog dolgozni  
> az interpolálás, hogy alig
> lesz külöbség az eredményben, mintegy maszkolódik a két lemez közötti  
> különbség, a gyengébbik
> irányába kb közös nevezore jutnak.

Régebben volt egy cikk (úgy 10éve), nem emlékszem melyik újságban, "Mint  
két tojás" címmel. Pont ezt a jelenséget vizsgálták eredeti és másolt  
CD-kkel.
Az eredmény az volt, hogy olcsóbb lejátszóknál a másolt CD jobban szól,  
mint az eredeti. A jelenség oka az volt, hogy egyszerűbb lejátszók  
esetében az audio rész a mechanika közös tápról megy, így a mechanika  
finom-állítgatása a lemez forgási sebességének megefelelő zajt visz be az  
audio részbe.
Mindez azért, mert amikor egy lemez nem tökéletesen sima és/vagy nem  
spirál alakú az adat-pálya, akkor ugye többet kell a mechanikának  
utána-állítani, általában ciklikusan. Meg is vizsgálták a lemezeket, és  
kiderült, hogy az a lemez-nyomó forma, melyből legyártottak néhány 10e db  
zenei orig. CD-t, sokkal pontatlanabb, mint az a forma, amiből legyártanak  
több millió írható lemezt. Így az írható lemez sokkal pontosabb mechanikai  
adatokkal rendelkezik, ergó kevesebb mechanikai után-állítás van, tehát  
kevesebb zaj, ami bejuthatna a tápon keresztül az audio részbe. Ha külön  
volt a mechanika és külön az audio, akkor sokkal kevésbé jelentkeztek ezek  
a jelenségek, bár ott is voltak hiba-javításra visszavezethető dolgok.

A high-end egyébként a sznoboknak szól, bár sok igazság van abban, amit  
mondanak, csak általában ezek a apró különbségek elhanyagolhatóak ahhoz  
képest, hogy pl. az ember két füle nem egyforma, vagy nem milliméter  
pontosan teszed egy adott helyre a fejed. Továbbá nem veszik figyelembe a  
pszicho-akusztikát, hogy az ember hallása nem egy megváltoztathatatlan  
valami, hanem egy tanuló szerkezet, mely sokkal többet javít/ront a  
hallottakon, mint, az, hogy zöld színű-e a kábel, vagy aggatok-e köveket a  
kábelre. Teljesen normális pl. hogy hangmérnökök hozzá vannak szokva egy  
hangfalhoz, ismerik a hangját, ezért ragaszkodnak munka közben hozzá. Egy  
új hangfalhoz időbe kerül, míg hozzászoksz.

Ami szomorú, hogy ezek az emberek lassan elveszítik a zene élvezetének  
érzését. Egy ismerősöm megmondta: egy nagyon komoly rendszerből rengeteg  
koncert-jegy kijön, néha akár még a világ túl felére is, ahol komoly  
hangversenyteremben lehet meghallgatni szigorúan hangosítás-mentes,  
akusztikus hangszerekből szóló élő zenét. Ha már egy hangszer teljesen  
akusztikus, vagy akár egy mikrofon/hangfal is bekerül a láncba, már  
értelmét vesztette az "úgy szóljon, mint élőben" kifejezés.

Dehát mindenkinek kell egy hobbi... :-)

Üdv
-- 
Papp Zoltán
OneWay Electronics Kft
Hangszerviz
szkájpi: oneway[aláhúzás]papp[aláhúzás]zoltan



More information about the Elektro mailing list