[elektro] [Spam] Re: nem hiszem el
Papp Zoltán
zombi at c2.hu
Fri Jul 11 11:05:59 CEST 2008
2008.07.10. 13:09:26 dátumon Balla Zoltán <vega55 at c2.hu> írta:
> From: "Hofferek Attila" <hofi at soka.co.hu>
>> Tetelezzuk fel egy nyolcmillios lejatszorol, hogy mindent tud, meg ho
>> vegen kolcson is ad...
>>
> Na, ez viszont legenda... ;-)
>
>> De ez a nagyondraga lejatszo mar csak le tudja olvasni... vagy mi benne
>> olyan draga?
>>
> Nem érted a lényeget! Ez a precíziós lejátszó pontos mechanikával,
> pontos idoalapú elektronikával!
> Ezért(is) kerül annyiba...
> Mivel pontos ezért sokkal kevesebbet dolgozik benne az interpoláló
> rész(mivel jobban olvas). Tehát
> jó lemez(minoségi) esetén elég közel kerül a leolvasott adat(és belole
> analógot szült) ahhoz, amit a
> stúdióban felírtak, míg másoltnál(foleg ha gagyi a másolat), annyit
> dolgozik az interpolálás, hogy
> van aki meghallja a különbséget.
> Gyengébb minoségu lejátszónál mindkét lemez esetén annyit fog dolgozni
> az interpolálás, hogy alig
> lesz külöbség az eredményben, mintegy maszkolódik a két lemez közötti
> különbség, a gyengébbik
> irányába kb közös nevezore jutnak.
Régebben volt egy cikk (úgy 10éve), nem emlékszem melyik újságban, "Mint
két tojás" címmel. Pont ezt a jelenséget vizsgálták eredeti és másolt
CD-kkel.
Az eredmény az volt, hogy olcsóbb lejátszóknál a másolt CD jobban szól,
mint az eredeti. A jelenség oka az volt, hogy egyszerűbb lejátszók
esetében az audio rész a mechanika közös tápról megy, így a mechanika
finom-állítgatása a lemez forgási sebességének megefelelő zajt visz be az
audio részbe.
Mindez azért, mert amikor egy lemez nem tökéletesen sima és/vagy nem
spirál alakú az adat-pálya, akkor ugye többet kell a mechanikának
utána-állítani, általában ciklikusan. Meg is vizsgálták a lemezeket, és
kiderült, hogy az a lemez-nyomó forma, melyből legyártottak néhány 10e db
zenei orig. CD-t, sokkal pontatlanabb, mint az a forma, amiből legyártanak
több millió írható lemezt. Így az írható lemez sokkal pontosabb mechanikai
adatokkal rendelkezik, ergó kevesebb mechanikai után-állítás van, tehát
kevesebb zaj, ami bejuthatna a tápon keresztül az audio részbe. Ha külön
volt a mechanika és külön az audio, akkor sokkal kevésbé jelentkeztek ezek
a jelenségek, bár ott is voltak hiba-javításra visszavezethető dolgok.
A high-end egyébként a sznoboknak szól, bár sok igazság van abban, amit
mondanak, csak általában ezek a apró különbségek elhanyagolhatóak ahhoz
képest, hogy pl. az ember két füle nem egyforma, vagy nem milliméter
pontosan teszed egy adott helyre a fejed. Továbbá nem veszik figyelembe a
pszicho-akusztikát, hogy az ember hallása nem egy megváltoztathatatlan
valami, hanem egy tanuló szerkezet, mely sokkal többet javít/ront a
hallottakon, mint, az, hogy zöld színű-e a kábel, vagy aggatok-e köveket a
kábelre. Teljesen normális pl. hogy hangmérnökök hozzá vannak szokva egy
hangfalhoz, ismerik a hangját, ezért ragaszkodnak munka közben hozzá. Egy
új hangfalhoz időbe kerül, míg hozzászoksz.
Ami szomorú, hogy ezek az emberek lassan elveszítik a zene élvezetének
érzését. Egy ismerősöm megmondta: egy nagyon komoly rendszerből rengeteg
koncert-jegy kijön, néha akár még a világ túl felére is, ahol komoly
hangversenyteremben lehet meghallgatni szigorúan hangosítás-mentes,
akusztikus hangszerekből szóló élő zenét. Ha már egy hangszer teljesen
akusztikus, vagy akár egy mikrofon/hangfal is bekerül a láncba, már
értelmét vesztette az "úgy szóljon, mint élőben" kifejezés.
Dehát mindenkinek kell egy hobbi... :-)
Üdv
--
Papp Zoltán
OneWay Electronics Kft
Hangszerviz
szkájpi: oneway[aláhúzás]papp[aláhúzás]zoltan
More information about the Elektro
mailing list