[elektro] ve'rzo" hutoszekreny

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Jan 16 00:16:57 CET 2008


István wrote:

>> Ezért valószínűsítem, hogy a probléma ott van, hogy befér az összes
>> folyadék a kondenzátorba, és még marad is hely, a kapillárison gőz

Később írtam egy másik emilt, amiben leírtam egy másik, sokkal 
valószínűbb verziót.

Kb ez a lényege: 10 fok alatt a gőznyomás kisebb, mint 
szobahőmérsékleten. Tehát a kompresszorház alján gyűlik fel a töltet 
zöme folyadékállapotban, a kompresszor pedig a nem elég sűrű gáz (gőz) 
miatt nem tud nagy tömegáramot vinni. Ez a relatíve kis tömegáram nem 
tud a kapillárison elég nagy nyomásesést generálni (itt van a lényeg), 
nem kezd el cseppfolyósodni a gáz a kondenzátorban. Tehát körbe-körbe 
áramlik a hideg gáz, teljesítményfelvétel jószerivel nincs.

Mihelyt megnő a hőmérséklet a kritikus érték fölé, amikor már a 
gőznyomás, így a sűrűsége is van akkora, hogy a kapilláris előtti nyomás 
akkora legyen, aminél már létrejön a folyadék, a kapilláris rögtön 
úgymond el tud dugulni (folyadék kerül bele). Innentől rohamosan nő a 
nyomás előtte, nő a folyadék mennyisége a növekvő nyomás miatt. A 
kompresszor nem hagyja abba a munkát, és mivel nincs elég utánpótlás, a 
szívóoldalon elkezd csökkenni a nyomás. Ettől ugyan csökken a rajta 
átáramló gáz mennyisége is, de a dologban résztvevő töltet mennyisége 
rohamosan nő, mert a köcsögben felforr a gáz, innen lesz utánpótlás. Na 
meg a kapilárison elkezd átjutni a folyadék, az meg az elpárologtatóban 
fog forrni, és hőt elvonni.

Előbb-utóbb az összes töltet beszáll a buliba, és a kondenzátorban nagy 
felületen képes kondenzálódni az immár nagy nyomású gáz, sok hő 
fejlődik... beindul a normál működés. A folyadék zöme ekkor már a 
kapilláris előtti térben (kondenzátorban) lesz, nem a köcsög alján.

Valszleg lehetne hidegindítót :-) is berakni. Ez abból állna, hogy a 
kapilláris előtt egy szelep zárna az elején, addig, amíg a kompresszor 
oda nem nyom annyi gázt, hogy a megnőtt nyomás miatt elkezd 
kondenzálódni, folyadék létrejönni. Ez valszleg pártíz másodperc. Ekkor 
lehetne a szelepet nyitni, és nekifogna rendesen működni.

Szerintem, ha már működik, akkor hidegben is működne. Persze, ha a 
termosztát lekapcsol, és ez az állapot elég ideig fennáll, megint nem 
biztos, hogy elindul ilyen "hidegindító" nélkül. Hacsaknem a motor 
annyira fel tudja melegíteni a köcsögöt, hogy az ide lecsurgó folyadék 
miatt a gőznyomás mindenütt elég nagy lenne, ezáltal a hőmérséklet is az 
egész rendszerben nem lehet állandósult állapotban ez alatt.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list