[elektro] ve'rzo" hutoszekreny
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Jan 16 00:16:57 CET 2008
István wrote:
>> Ezért valószínűsítem, hogy a probléma ott van, hogy befér az összes
>> folyadék a kondenzátorba, és még marad is hely, a kapillárison gőz
Később írtam egy másik emilt, amiben leírtam egy másik, sokkal
valószínűbb verziót.
Kb ez a lényege: 10 fok alatt a gőznyomás kisebb, mint
szobahőmérsékleten. Tehát a kompresszorház alján gyűlik fel a töltet
zöme folyadékállapotban, a kompresszor pedig a nem elég sűrű gáz (gőz)
miatt nem tud nagy tömegáramot vinni. Ez a relatíve kis tömegáram nem
tud a kapillárison elég nagy nyomásesést generálni (itt van a lényeg),
nem kezd el cseppfolyósodni a gáz a kondenzátorban. Tehát körbe-körbe
áramlik a hideg gáz, teljesítményfelvétel jószerivel nincs.
Mihelyt megnő a hőmérséklet a kritikus érték fölé, amikor már a
gőznyomás, így a sűrűsége is van akkora, hogy a kapilláris előtti nyomás
akkora legyen, aminél már létrejön a folyadék, a kapilláris rögtön
úgymond el tud dugulni (folyadék kerül bele). Innentől rohamosan nő a
nyomás előtte, nő a folyadék mennyisége a növekvő nyomás miatt. A
kompresszor nem hagyja abba a munkát, és mivel nincs elég utánpótlás, a
szívóoldalon elkezd csökkenni a nyomás. Ettől ugyan csökken a rajta
átáramló gáz mennyisége is, de a dologban résztvevő töltet mennyisége
rohamosan nő, mert a köcsögben felforr a gáz, innen lesz utánpótlás. Na
meg a kapilárison elkezd átjutni a folyadék, az meg az elpárologtatóban
fog forrni, és hőt elvonni.
Előbb-utóbb az összes töltet beszáll a buliba, és a kondenzátorban nagy
felületen képes kondenzálódni az immár nagy nyomású gáz, sok hő
fejlődik... beindul a normál működés. A folyadék zöme ekkor már a
kapilláris előtti térben (kondenzátorban) lesz, nem a köcsög alján.
Valszleg lehetne hidegindítót :-) is berakni. Ez abból állna, hogy a
kapilláris előtt egy szelep zárna az elején, addig, amíg a kompresszor
oda nem nyom annyi gázt, hogy a megnőtt nyomás miatt elkezd
kondenzálódni, folyadék létrejönni. Ez valszleg pártíz másodperc. Ekkor
lehetne a szelepet nyitni, és nekifogna rendesen működni.
Szerintem, ha már működik, akkor hidegben is működne. Persze, ha a
termosztát lekapcsol, és ez az állapot elég ideig fennáll, megint nem
biztos, hogy elindul ilyen "hidegindító" nélkül. Hacsaknem a motor
annyira fel tudja melegíteni a köcsögöt, hogy az ide lecsurgó folyadék
miatt a gőznyomás mindenütt elég nagy lenne, ezáltal a hőmérséklet is az
egész rendszerben nem lehet állandósult állapotban ez alatt.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list