[elektro] szikrázás
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 7 12:56:09 CEST 2008
Fuzesi Arnold wrote:
> Deee! :)
>
> Probald ki egyszer....
>
> Valszeg olyasmi lehet a dologban h a kocsi nagyon gyorsan elveszti a
> tarolt kapacitasat (nagy fem felulet), es ha lassan huzod el akkor
Valami fogalmi kavar van. Olyan nincs, hogy tárolt kapacitás. :-)
Kétségtelen, hogy ha elég nagy a töltőáram (jól műxik a van de graf),
akkor lehet, hogy nem elég gyorsan elhúzva a mancsot, még elég közel
van, amikor át tud ütni.
De a normál működés az az, hogy van a kocsi, annak van egy kapaca (100pF
nagyságrendű), és van a töltőáram. Ha normál módon elveszed a kezed,
azalatt nem nő meg a fesz annyira, hogy mintegy utána nyúljon a szikra
az ujjadnak. (du/dt=i/c)
> Ha gyorsan huzod akkor meg razol tovabb, feltoltodve maradsz.
Nem én vagyok feltöltve, hanem a kocsi.
> Kocsiban ugyan ez. Ha ugy szallok ki h fogom a fem reszt nem raz.
> De abban a pillanatban ahogy elengedem megcsap azonnal. Vagy ha ujra
> megfogom, akkor tuti.
Hát, ha újra, és valami valamit feltölt (nem biztos, hogy az autót,
lehet, hogy téged, mert jó a cipőtalp szigetelése), akkor megcsap a más
potenciálú autóhoz való ráközelítés.
Autónál azért kissé más az ábra, mert festve van, tehát lehet, hogy a
kezed és a kaszni közti kapac van feltöltve, ha jó a festék. Ahogy
elveszed a kezed, a kapac jelentősen lecsökken, a töltés marad, a fesz
tehát megnő, és megtalálva a festékben a hibát, azonnal átüt.
Ilyesmi nem fordul elő, ha fémet fogsz és engedsz el.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list