[elektro] szikrázás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 7 12:56:09 CEST 2008


Fuzesi Arnold wrote:
> Deee! :)
>
> Probald ki egyszer....
>
> Valszeg olyasmi lehet a dologban h a kocsi nagyon gyorsan elveszti a
> tarolt kapacitasat (nagy fem felulet), es ha lassan huzod el akkor

Valami fogalmi kavar van. Olyan nincs, hogy tárolt kapacitás. :-)

Kétségtelen, hogy ha elég nagy a töltőáram (jól műxik a van de graf), 
akkor lehet, hogy nem elég gyorsan elhúzva a mancsot, még elég közel 
van, amikor át tud ütni.

De a normál működés az az, hogy van a kocsi, annak van egy kapaca (100pF 
nagyságrendű), és van a töltőáram. Ha normál módon elveszed a kezed, 
azalatt nem nő meg a fesz annyira, hogy mintegy utána nyúljon a szikra 
az ujjadnak. (du/dt=i/c)

> Ha gyorsan huzod akkor meg razol tovabb, feltoltodve maradsz.

Nem én vagyok feltöltve, hanem a kocsi.

> Kocsiban ugyan ez. Ha ugy szallok ki h fogom a fem reszt nem raz.
> De abban a pillanatban ahogy elengedem megcsap azonnal. Vagy ha ujra
> megfogom, akkor tuti.

Hát, ha újra, és valami valamit feltölt (nem biztos, hogy az autót, 
lehet, hogy téged, mert jó a cipőtalp szigetelése), akkor megcsap a más 
potenciálú autóhoz való ráközelítés.

Autónál azért kissé más az ábra, mert festve van, tehát lehet, hogy a 
kezed és a kaszni közti kapac van feltöltve, ha jó a festék. Ahogy 
elveszed a kezed, a kapac jelentősen lecsökken, a töltés marad, a fesz 
tehát megnő, és megtalálva a festékben a hibát, azonnal átüt.

Ilyesmi nem fordul elő, ha fémet fogsz és engedsz el.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list