trafotekercselo gep
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 27 11:46:33 CET 2007
Fazekas Mihály wrote:
> A huzalfeszitonel mire gondolsz?
Jön a huzal a spulniról, és át kell menjen valamin, amin állítható a
fékezoero.
> Elso nekifutasbol (gondolatbol), ha magam keszitenem az eszkozt,
> akkor kb igy oldanam meg: szorosan egymashoz nyomott gumirozott
> es fekezett hengerek (pl. fenymasolo fixalohenger) kozott jojjon
> a huzal.
Ez a legjobb, ha meg tudod csinálni, mert ennél megoldható még az is,
hogy visszafelé tekerésnél (sokféle okból van rá szükség) ez is tekerjen
picit visszafelé. Tehát nem simán fékkel volna megoldva, hanem motorral.
Hozzáteszem, hogy nem szokták csinálni, de ha én csinálnék egy ilyesmit,
ezt tenném.
> Valamint ha a mar ratekert menetrol az uj nem dorzsoli le a
> zomancot, akkor akar amolyan felautomata elotolas is elkepzelheto,
> gondolvan arra, hogy a menetemelkedes automatikusan huzza maga
> utan a huzalt a gumirozott hengerek kozott.
Hááát, nem igazán muxik, hacsaknem teljesen kerek tekercsnél. De a
sorváltásnál ott is gond lenne.
Úgy szokták kis masináknál megoldani, hogy van szálvezeto, ami a
feszítés után jön, ezt egy orsó viszi oldalirányba. Az orsó végén egy
tárcsa van, amivel szemben, de nem egy forgástengelyen egy másik. A két
tárcsa síkja egymással párhuzamos tehát, és van köztük egy pár centi
hely. Itt van egy gumigörgo, ami átviszi a hajtást a két tárcsa között.
Ennek a tengelye tehát keresztben áll, és állítható a helyzete, így
fokozatmentesen lehet az áttételt változtatni.
És még van egy trükk, de nem emléxem a pontos megoldásra. Irányváltó,
amit a szálvezeto végálláskor vált át, szintén állítható, hogy hol. Ha
sok egyforma tekercset kell csinálni vékony huzalból, akkor roppant
hatékonyan, villámgyorsan és szépen lehet tekerni egy ilyennel. Láttam
sokszor a volt melóhelyemen, ahogy a csajszi csinálta. Megengedte, hogy
nézzem egy darabig, hát boszorkányos ügyességgel ment. Pedig biztos
zavarta, hogy nézem. Ha nem zavarja semmi, még sokkal ügyesebb lehetett.
> Osszerakni ossze tudnam, ha nem is egyszeruen.
> Csak gondoltam, hatha meguszom a szerelest.
"Szerencse" kell hozzá. Pl öreg iparos felszámolja a muhelyét, vagy
meghal. Valahogy ettol válnak meg a legnehezebben. Az, amit fent
emlegettem részletesen, nemigen alkalmas párszáz W-os trafótekercsekre.
Én mitagadás, úgy csináltam hajdan az ilyesmit, hogy egy kurbliszeru
szerkezet (kézihajtány), egy menetes orsó, amire felmehet a sablonfa,
mindez felrakva egy hosszú rúdra (zártszelvény), a szálfeszíto a másik
végén vagy 2,5 méterrel hátrébb. A szálfeszíto abból állt, hogy két
bakelit lap csavarral összeszorítható, közé filcet szoktam rakni,
aközött jöhet a huzal. A fazonhuzalok natúrban a bakelitek között.
Persze szépen lekerekítve a szélek, különben lekaparja a szigetelést. A
szálvezeto és a számláló is én voltam. :) Zurösebb tekercseknél segített
valaki tekerni. A kurbli karja olyan fél méter körüli volt, de bazi nagy
tekercseket is csináltam vele. És van egy pici, amit egy zsiguli
vízpumpa csapágyházára alapoztam, ennek a végén is egy menet van, satuba
fogható szárat hegesztettem rá, meg egy amerikáner kart a végére
biggyesztettem. Itt még szálfeszíto sincs. :) De nem szoktam sok-sok
menetu holmikat csinálni, inkább csak pár menetes fojtókat spéci, rá
szabott sablonra.
> Persze elobb a hobbi-cnc jellegu cuccomat kell osszerakni (ez
> jelenleg folyamatban van, varok a lakatnyikokra), ezert
> ha a trafotekercselonel sajat keszitesere szanom el magam,
> akkor az leghamarabb februar-marcius magassagaban lesz.
Netán a kettot össze is lehetne kötni, nem? Ott is van valami forgó
akármi, max függoleges tengelyu, de ha vizszintesbe is hozható, akkor
használható tekercselésre is!
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list