Re: hegesztés bázikus pálcával
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Nov 15 23:01:46 CET 2007
Kathi Imre wrote:
> Mit értesz "pozitívról" hegesztésnek? Az elektróda legyen a pozitív
> pólus?
Pontosan. Ott fejlődik a nagyobb hő, és a bázikus ezt megkívánja. A
dobozra is rá van írva, szóval valszleg ez nincs elrontva. Az áram is
megvan annyi, amennyi a dobozon van? Nem lehet, hogy csak rohadtul
szokatlan a bázikus elektróda, és azt várja a srác, amit megszokott a
többivel? Mert ez sosem lesz olyan!
> Ad1: Egyik kollégám kért meg, hogy találjak valami megoldást a
> problémájára, nem az enyém a trafó
Az pech. Lehet, hogy nem fogsz tudni segíteni.
> Ad2: van neki legalább egy mázsa ilyen típusú pálcája és szeretné azt
> elhasználni a meglévő trafójával. Ehhez van négy diódája is, de a
> sima híd nem OK neki, nem szép a varrat, fröcsög a hegesztés, stb.
Vagy nem jó paramétereket állított be, vagy tök béna a bázikussal való
hegesztéshez, vagy szar az elektróda, valami hiba van pl a bevonatban,
ezért kapta valakitől.
> Tehát egy meglévő trafóhoz kell kitalálni egy megoldást. Ez egy
> nagyon masszív, házi készítésű trafó, 3,25-ös pálcával órákig lehet
> vele dolgozni különösebb melegedés nélkül, de a 16A-es kismegszakító
> is elviseli...
Ez a kettő együtt nem igazán stimmel. Szerintem a 3,25-öshöz akkora áram
és fesz tartozik, amit egy trafó nem képes 16A-ről megoldani. Lehet,
hogy marha pici a szekunder fesz, azzal meg nehéz stabilan tartani az
ívet.
Meg nem mondom, mekkora áram kell a 3,25-ösnek, de szerintem megvan
100-120A is. A traffancs üresjárási fesze nem jó 50V alatt. 100A 50V az
5kVA, 16A meg kb 3,7 lehet, főleg, ha beleszámolom a nagy fesz-esést a
hálózaton. Szóval itt valami árulás van.
> Azt mondod Józsi, hogy egy jól megválasztott fojtó sokat segítene?
Igen, de a fojtó még tovább csökkenti a feszkót, mert ugye ha nincs,
akkor legalább a színusz csúcsokban kimegy valami. Ha van, az kiközepeli
(ha rendes, teljes áramú fojtó), és úgy érzi a delikvens, hogy még
kevesebb a nafta.
> Milyen magot keressek hozzá? Légmagos gondolom a freki miatt nem
Nem tudom, egy másik emilben a méretezési szempontokat leírtam. Ha
megvan, hogy melyik módi a jó, abból a kívánalmaknak megfelelően kijön
az L, innen aztán lehet bármilyen beszerezhető anyagból kiindulva
számolni. Valóban olyat is szoktak, amit egy másik emilben olvastam,
hogy egy sima téglatest (lemezelve), kb négyzetesoszlop alakú, tehát
sosem fog telítődni, a légrés a teljes légtér. Ezt is lehet számolni
közelítőleg úgy, hogy elképzelve kb az erővonalak útját (zsigerből),
felrajzolva lehet rájuk merőleges felületeket rajzolni, ezek nagyságát
ki lehet számolni kb, és mondjuk centinként menve kifelé valameddig,
mondjuk 5 centi távolságig a vas végétől a mágneses ellenállásokat
összeadni. Megszorozni kettővel (a két vég miatt), és kijön az AL
reciproka. Innen már az L kijön a menetszám négyzetével megszorozva. Nem
lesz nagyon rossz az eredmény. De ha valami termetesebb hipesil vas
akad, annak a kiszámolása sem nagy ügy. Ha kell, és megvan valami
kiinduló anyag, esetleg szólsz és segítek, ha megvan a döntés, hogy mit
akar a srác. De legalább az üresjárási fesz meg a zárlati áram kéne,
hogy lássuk, milyen is ez a traffancs. Nincs valami lakatfogó, amivel
lehetne mérni? Elég a szekunder üresjárási fesz, meg a primerben mért
zárlati áram. Ha van több fokozat, mindnél.
> Ez a projekt nekem idegen, úgy is mondhatnám "vaskos", de hát a
> kollega az kollega, nem lehet egyszerűen lerázni... :-)))
Kellemetlen az ilyesmi. Nem kell belemenni, sok kellemetlenséggel jár.
Én pl nem vágnék bele ismerős videójának, számítógépének, autójának...
a megjavításába. :-) Múltkor a saját autóm lámpája körül matattam, alig
bírtam leszedni a lökhárítót, eltörtem a szervokormány olajcsövét...
dolgoztam 2 napot szinte, és bár jó lett, a lámpamozgatót is sikerült
megjavítani, a rögzítéseket helyretenni, a lámpát beállítani, az
olajcsövet pótolni, a lökhárító rögzítését rendesen megcsinálni, hogy ne
lötyögjön, és még néhány időigényes apróság, de ez így is nagy szívás.
Hátmég idegennek. Főleg, ha elcseszem.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list