dioda zaroiranyu feszultseg meghatarozasa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Mar 25 12:59:33 CEST 2007


Fazekas Mihály wrote:

> Hogyan tudom anelkul meghatarozni a zaroiranyu feszt, hogy
> elkuldenem a cuccot az orok vadaszmezokre?

Ha nem az adatlap szerintire, hanem a tényekre vagy kíváncsi, akkor
csinálsz valami jó nagy feszt, legegyszerubben a hálózatot
egyenirányítod direktben valamivel, megkondizod (325V), aztán
ellenálláson át ráküldöd a feszt záróirányban a diófákra. 0,1mA-tol még
biztos nem száll el, valszleg 1mA-tol sem. (Benne van az adatlapjában a
max IRM).

Sok ilyet csináltam már, sot, nagyobb feszu félvezetoket is méregettem 
így egészen 3kV-ig. Pici 10A-es SiC schottky se szállt el, 620V-os 
letörési feszt mutatott.

Lehet szkópozni is, az nagyon plasztikusan mutatja, mi van. Ekkor 
helybol váltóból kell kiindulni, mondjuk a hálózatból, az egyszeru. A 
mérendo holmit egy akkora ellenálláson át kötöd rá a hálózatra, ami 
biztosan kisebb áramot enged, mint a max. De egy jóval kisebb 
ellenállást is berax a körbe a hálózat nullájánál, ez lesz az áramméro.
A szkópot X-Y-ba kapcsolod. Az egyik sugárral méred az eszközön a 
feszkót, a másikkal meg a kicsi ellenálláson, ami arányos az árammal. Ha 
a fesz a vizszintes, az áram a függoleges, akkor valszleg egy kicsit 
hiszterézises görbe fog kirajzolódni, ahol jobb- vagy baloldalon ott 
lesz a letörés, középtájon meg a diódának megfelelo, vezetési letörés 
képe.

Ezzel a módszerrel mértem végig varisztorokat. A tápegység nagyobb 
fesznél már nem direkt hálózat volt, hanem fogtam egy nagyobb 
nyáktrafót, aminek a szekunderérol megtápláltam egy halom másikat, 
amiknek a primerjét sorbakötöttem. Mivel ezek biztonsági traffancsok 
szoktak lenni, 4kV AC-vel kell elvileg vizsgálni oket, így nem 
valószínu, hogy primer-szekunder átütéssel elszállnának. Ha mégis, akkor 
ez hamar kiderül. :-) A leválasztott fesz ellenére baromire észnél kell 
lenni, mert annyi delej van ott, hogy pokolian megvágja az embert. 
Szóval mérés összeállít, mindent elenged, és a hálózati oldalon bekapcs, 
illetve egy kézzel szabad nyúlkálni óvatosan, mert azért mégiscsak 
kettos leválasztás van ott.

Nagyfesz tirisztorokhoz meg egy autóba való légfrissítot használok. :-) 
Az 3kV egyent állít elo 12V-ból, de úgy, hogy megfoghatom, nem tud 
agyonverni. De ezzel nem lehet lissajous ábrát rajzolni, csak egyenként 
mérni a két irányt. Régi, orosz tirisztorok letörési feszét mértem így, 
és meghökkentoen némelyiknél a 2kV-ot is meghaladó volt az egyik 
irányban a letörési fesz. Mérni ezt már csak szkóppal és nagyfesz 
mérofejjel tudtam. A hülye digit muszerek kiakadnak 1kV fölött, és 
örülhetek, ha nem szállnak el. Nem overflow jelet adnak vagy ilyesmit, 
hanem lefagynak.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list