Szetszedtem 143
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Dec 29 07:17:33 CET 2007
Moczik Gabor wrote:
> A helyzet az, hogy tud es akar az ember tudast szerezni, akkor ezt a
> neten keresztul is meg lehet szerezni.
Na persze, de jó hézagos lesz ez a tudás, és feltétlenül kell hozzá
angolul tudni. Az alapok lesznek hézagosak. Mondjuk kihagyja valaki a
középiskolát, mert... mert olyanja van.
Csak nem azt akarod mondani, hogy a matematikai és fizikai alapokhoz
könnyedén hozzájut, akárcsak akkor is, ha jól tud angolul?
Azt hiszem, hogy ma a programozás van annyira divatban, mint régen a
rádióépítés vagy a gitár- és erősítőépítés. Veszel pár cumót, letöltesz
pár ezt-azt, és már villognak is a ledek... és azt hiszi a delikvens,
hogy ő már sokat tanult, és húdefasza programozó. Még én is látom, hogy
néha micsoda lámer kérdések vannak itt is, holott nekem aztán közöm
nincs a programozáshoz.
> de eleg sokmindent meg lehet tanulni
> autodidakta modon is, legfeljebb kicsit tobb ido kell hozza, itt-ott
> kicsit hianyos lesz a tudasod, itt-ott meg sokkal professzionalisabb
> mint egy tanarnak.
Ez lehet, és asszem ezt az autodidakta meg nem autodidakta vitát már
lefolytattuk, és jókora sértődések lettek belőle. Végülis erre utaltam,
hogy munkahely. Ha mondjuk egy matematikus jól elvégzi az egyetemet,
akkor odáig ugye vezették, hogy merre menjen. Utána végülis autodidakta
kell legyen. Ez meg nagymértékben tőle és a munkahelyétől függ. Abban
módfelett kénytelen vagyok kételkedni, hogy valaki matematikusként
elmegy egy gyárba termelésirányítónak, vagy mást, tök idegen területre,
és otthon gyöki a netet, és továbbfejlődik, végül valami fasza eredményt
is produkál. Ehhez egész nap ezzel kell foglalkoznia, tehát munkahely.
Ahol mások eredményeit is láthatja, alkalmazhatja, ahol célirányosan
kereshet a neten, levelezhet szakmabéliekkel, akik szintén egész nap
ezzel a területtel foglalkoznak, részt vesz szakmai konferenciákon vagy
nemtom, mi a szokványos dolog.
Hajdanában elolvasgattam pl a fizikai szemlét még az egyetemen. Jó
bonyolult dolgok voltak leírva akár a nap belsejének a dolgairól, akár
másról, amin megakadt a szemem, és az akkor birtokolt matematiai
ismeretek ellenére, amiknek a 90%-a mára a homályba veszett, nem
értettem az eszmefuttatásokat, az összefüggéseket, bár ugyanazokat a
jeleket használták... A szöveget persze értettem. Na de így, félig
módszerrel nem lehet használható tudáshoz jutni. Ha viszont még jobban
tudom az alapokat, és teszemazt a kfki-be mentem volna, ahol ilyesmivel
foglalkoznak, évek múlva már érhettem volna mindent, amit itt leírnak.
> Hogy hogyan lehet elkezdeni?
> Nem tudom, szerintem egy ember hobbija, erdeklodesi kore erosen fugg
> attol, amit a kornyezeteben lat, valoszinubbnek tartom hogy valaki
> elkezd erdeklodni az elektronika irant, ha az apja, baratja ezzel
> foglalkozik,
Akkor én fodrásszá váltam volna. :-)
> szereti csinalni es erdekes dolgokat mutat neki. Ha
> "szellemileg keves" a temahoz, akkor pedig sose fog a villanykapcsolo
> bekotesen tul jutni, mas szorakozas utan fog nezni.
Egyetértünk, valami affinitás kell legyen a kölökben.
De ha valaki van a családban, aki magas szinten művel bármi ilyesmit, az
nem biztos, hogy jó irány a gyereknek. Az lehet, hogy inkább eltaszítja,
mert ha van valami megoldandó, ott van, aki megoldja. Jellemző az ilyen
családokban, hogy csak egy valaki barkácsol, vagy egy valaki tud főzni
rendesen.... Itt is érvényesül a két dudás effektus. Persze, ha a
területek tök mások, a helyezt is más. Pl ha valakinek az apja, bratyója
faragni szeret, tömve van a garázs, műhely ilyen szerszámokkal, akkor
még a kisöcsi jól belemélyedhet mondjuk a programozásba vagy más, ettől
tök elütő dologba.
Még azt is állítanám, hogy ha van mondjuk egy fiú és egy lány, egy
iskolába járnak, és elképzeléseket melengetnek arról, hogy mit is
szeretnének csinálni, pl programozni. Összejönnek, mint fiú és lány, és
valamelyikük előrébb jár. Nagy eséllyel a másiknak jelentősen elmegy a
kedve az egésztől, mert egyszerűen nem érvényesül, a másik mindent
mindig jobban tud... érdekli a francot innentől az egész. Aztán
szétmennek, és lőn, a másik is észreveszi a saját képességeit, hogy az
nem jelentéktelen. Akkor sem, ha a másiké mindig előrébb lesz, ha lesz,
de ez már nem látszik. Mindenkinél van jobb, de ha ott van a közelben,
és pont azon a területen, akkor az visszahúzó is tud lenni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list