hutoborda-hutotonk
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 30 10:32:46 CEST 2007
May Károly wrote:
> Mi az előnye a hűtőtönknek a hűtőbordával szemben?
Megmondom, ha megmondod, mi az előnye az autónak a gépkocsival szemben.
:-)
> Vannak alkalmazások ahol gyártótól függetlenül
> szinte kizárólagosan hűtőtönköt használnak.
> Pedig drágább (tömör) és kisebb a felület.
Nem úgy van az valahogy, hogy ahol a hőforrás van, ott kell lennie
valami vastagabb, tömörebb anyagrésznek, ami képes kellően kis
hőfokeséssel odébbszállítani a hőt, hogy aztán a hűtő lemezei a
levegőnek vagy más közegnek át tudják adni?
Van egy kellemetlen dolog: ha nagyon nagy és koncentrált a hőforrás
(relatíve), akkor jó nehéz onnan szétvinni, nagy keresztmetszetek
kellenek. Ha ráteszek a (hőfokszabályozott) rezsóra egy 10x100-as, kb 80
centi hosszú alu sínt (nyákot szoktam rajta kimelegíteni), a közepe már
elérte a 70 fokot, de a két vége még tök hideg. Lassan az egész
felmelegszik, de rohadt lassan jut el a hő a végeire. Tehát, ha nagy a
hőforrás, akkor a hűtőfelületeknek is közel kell lenniük a hőforráshoz,
és hozzájuk jókora keresztmetszetnek kell vezetnie a hőt. Legjobb lenne
valami gömbszerű elrendezés, amit régi tirisztorhűtők jól közelítettek
is. De ma is jó extrudált hűtők vannak vonalszerű hőterhelésre, ami
félhengerszerűen viszi szét a hőt.
Persze vannak olyan hűtőtönkök is, amiknek nincsenek ilyen lemezei, mert
pl víz áramlik bennük. De el tudok olyat is képzelni, hogy átlagban igen
kevés hőt kell leadniuk, de időknént valami jókora terhelés keletkezik,
amit a réztömeg vagy alutömeg fel tud venni veszélytelen
hőfokemelkedéssel, aztán van bőven ideje leadni. (Erre példát nem tudnék
mondani, de ilyen üzemállapotban működnek a kávédarálók is. Tök zárt a
egész, és a kávéadag megdarálásakor keletkező hőt a réz- és vastömeg,
amiből a motor van, fel tudja venni. Ha valaki 10 kiló kávét akar
megdarálni szépen egymás utáni használattal, az tutira leégeti a
szerkezet.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list