Re: Fet mérése.
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Apr 28 12:25:29 CEST 2007
hj wrote:
> Van egy eszköz, amiben 4 darab FET van párhuzamosan kapcsolva. DC
> Motort vezérel. Néha leveri az automatát majd egy idő után, kipurcan
> egy FET.
> Több berendezésünk van és az egykorúak hasonlóan működnek.
> Kilehet mérni valahogy melyik FET-et volna érdemes cserélni?
> Elég drágák és mivel sok ilyen motor vezérlünk van nagyon sok fet-et
> kellene cserélni.
Nem tudom, miket szeretnél mérni, a fetek nem fokozatosan mennek tönkre,
számos ok lehet mögötte.
Legegyszerűbbek a tervezési hibák, amikor a hőtágulástól a lábnál a
műnyagban mechanikai problémák lépnek fel, pl megreped, valszleg
ilyenkor a chip is valamelyest le tud válni a tönkről. Vagy
szétrepedezik a forrasztás (kis feteknél), ami szintén csak jobban
megnézve tűnik fel. Ez akkor van, amikor röviden, merev lábakkal vannak
beforrasztva, nincs egy omega hajlítva sehova, ami simán felvenné a
hőmozgásokat.
Lehet olyan, hogy nem jól van rögzítve, nem fexik fel a hűtőjére. Ha
túlhúzzák a csavart, akkor deformálódik a hűtőlemeze, és ezért, ha meg
szaros a felület, esetleg ippeghogy van csak meghúzva a csavar, vagy
elfelejtették meghúzni, akkor azért. Ezt a legkönnyebb felfedezni,
működés közben a rosszul hűtött példány jóval melegebb. Ha kicsi a fesz,
kézzel is lehet tapogatni, de valami infrahőmérővel is lehet méregetni.
(Peches esetben az épp eldurranó fet tüzijátékot játszik bele a
infrahőmérőbe, de ennek kicsi az esélye.)
Elektromos hiba mi lehet? Az aláméretezést ne is tételezzük fel.
Elmászott áramkorlát viszont már lehet. Vezérlési hiba is lehet, amikor
csak memóriaszkóppal véletlenül lehetne kimérhető, hogy időnként állat
nagy terhelés jelentkezik, amit semmi nem kezel le. Ilyenkor egy fet
elszáll, és jó eséllyel megvédi a többit.
Vagy nagy túlfeszek lépnek fel, és a reverz dióda, mint zener, ki van
használva, csakhogy nem biztos, hogy a párhuzamos fetek mind egyforma
fesznél vágnak. A legkisebb feszű jobban melegszik. Ezt megint az
infrahőmérő megmutatná.
Ha az induktivitás maga a motor, lehet olyan, hogy minden jó, csak azért
néha valami múló (menet)zárlat jellegű esemény történik a motorban, ez
azonnal agyonver legalább egy fetet. Ilyennel már találkoztam sima fojtó
esetén. Még memória szkópunk se volt, és még tirisztoros volt a chopper,
nagyon nehezen jöttünk rá, hogy a fojtó zárlatos.
Erre akkor lehet gyanakodni, ha sok ketyere van, és mindig ugyanabban
szállnak el a fetek.
Van egy alapvető probléma is: párhuzamosan kötött feteket gate lábait
nem szabad szintén párhuzamosan kötni. A meghajtó felől kell lennie
fetenként egy ellenállásnak, különben egy hülye rezonancia jön létre a
gate-körben, aminek a hatására több fet kisebb áramnál megadja magát,
mintha csak 1 lenne ott. (Sajna erre is csak a saját káromon jöttem rá.
Volt egy agyonmért ketyere, amiben már mindenre gondoltam, de amikor ide
bekerültek az ellenállások, rögtön teljesen üzembiztos lett. A
jelenségnek 10-20V-nál még kisebb a jelentősége, a fesz növelésével jön
elő egyre drasztikusabban.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list