HOVA LETT hjozsi ?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Apr 25 11:12:54 CEST 2007
Szia Balázs!
> Köszi a leírást, érdekes volt.
Hm. Fene gondolta. :-)
> Mennyire használnak ott hazai gépeket,
> járműveket, anyagokat, és mennyire külföldit?
Buszok, villamosok, teherautók között sok a hazai, sőt, igen régi. Úgy
is néz ki. A személyautóknál ugyanaz az ábra, mint nálunk. Sok a drága,
modern, új autó, még távol a fővárostól is. Elvétve azért zsigulikat is
lehet látni, a rendőrségnek is vannak még ladái.
> Az energiatakarékosság kezd már fontossá válni?
Erre semmi jel nem utalt, de azért nem vetem el a lehetőségét.
> Mekkora építkezések vannak? A lakótelepek
> klasszikus házgyári technológiával épülnek?
Kizárólag lakótelep meg üzemépítkezéseket láttam. A városra (Minszkre)
meglehetősen a lakótelep a jellemző. Családi házakat, vagy úgy kinézőket
:-) is látni lehet, de csak elmenetkor a város szélén láttam ilyeneket.
A guglival megnézve a város belső részén is van egy nagyobb terület,
ahol családi házak vannak, de a várost jobban ismerők elmondták, hogy
ott a helyi nagykutyák, módosabb emberek lakhatnak csak. A többiek
zömmel lakótelepeken és persze a peremterületeken családi házakban
laknak.
A távolabbi, kisebb településeken már kevésbé dívik a lakótelep. A
hagyományos kisebb házak mind fából vannak, de azért nem lepusztultak
azok sem. (Kisebb eltévedés miatt láttam kis falvakat is.) De itt is
szép, jó autókkal járnak az emberek.
> Nagy a forgalom a városban?
Igen, bár a budapesti dugóhoz foghatóval nem találkoztam. Dugó itt is
van, de az csak némi lassabb haladást eredményez. Az utak baromi
szélesek, a felfestések általában le vannak kopva, ettől eléggé
kaotikusnak tűnik a közlekedés a kívülállónak. A forgalomirányító
jelzések, lámpák eltérnek a mieinktől. Pl van olyan lámpa, hogy tele
piros, mellette egy előre zöld nyíl. Ilyen nálunk nincs. Vagy olyan,
hogy oldal irányba zöld nyil, vagy ha arra nem lehet menni, akkor egy
piros karikát jelző lámpa, ahol a karika átmérője megfelel a piros lámpa
átmérőjének. Ilyet se lehet nálunk látni.
A közlekedés jó ütemű, nem zaklatott.
A benzinkutaknál érdekes az ábra. Előre tudni kell, mennyit akarok
tankolni. Odamegyek, kifizetem, annyit kapok. A velem utazó meg tudta
dumálni mindig a kutast, hogy hadd menjen tele, és utólag fizette
euroban. Ja, elfogadnak eurot dollárt is. A benzin árakat jelző
oszlopokon időben sorban megjelennek az árak rubelben, dollárban,
euroban, és még valamiben, de nem emléxem. A 95-ös benya ára 73...76
eurocent között van, tehát jóval olcsóbb, mint nálunk. A lengyeleknél
nem lehet euroban benzint venni (legalábbis így tudom, így mondták),
ezért itthon tankoltunk, és annak elég kellett lennie a belarus határon
túlig. Visszafelé ugyanez.
> Tehetek föl még hülye kérdéseket?
Persze, max elzavarnak innen a francba bennünket. Az előző emilben még
volt legalább elektro. :-)
> érdekel az a világ, de
> legközelebbi képeim még a Szovjetuniórol vannak a Leningrad kukkolós
> dianézegetőhöz adott színes propagandadiákról 30 évvel ezelőttről :-)
Szerintem aki szeret utazni, és vállalja a határátlépés nyűgeit, meg a
vízumbeszerzést, annak érdemes belarusban szétnéznie. Nem mondom, hogy a
traktorgyárba is be fog jutni persze. :-) Ha tusz oroszul is, akkor
nagyon nyerő szitu. Az emberek kedvesek. Egykétszer megesett, hogy
magyarul köszöntek nekem a szállodában meg a gyárban. Szerintem ez nagy
megtiszteltetés. Szégyelltem is, hogy én max köszönni tudok, meg pár
apróságot még itt-ott megértettem. Erre futotta a kb 11 éves kötelező
orosz tanítás eredményéből (általános iskolától a egyetemig).
Az oroszok, belaruszok szerintem biztonságosabb üzleti partnerek, mint
pl a németek. Velük lehet bankgaranciára alapuló szerződéseket kötni, a
németekkel nemigen. Viszont ekkor a határidő szent és sérthetetlen, a
vámon adott időpontig át kell jutnia a portékáknak, ha törik, ha szakad.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list