HOVA LETT hjozsi ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Apr 25 09:06:31 CEST 2007


Dienes Jozsef wrote:

> Ez nem az a "hány %-ban irányít egyen az egyenirányító" c. buli volt?
> :-) Mert ha igen, akkor esetleg tanulságos lehet, hogy hogyan
> oldottad meg. (A műszaki része mindenképp.)
> Ha nem az volt, akkor bocs.

De igen, ez volt a kiindulás.
Csakhogy az első gyári beérkezés után előkaptam a szkópot, és ráraktam 
az inkriminált áramforrásra, amikor jó nagy csődület volt ott a helyiek 
részéről is. Egyértelműen látszott, hogy nem volt hibás az áramforrás, 
pont azt csinálta, amit kellett.

Festőüzemről van szó, és a festékgyártó állította, hogy azért szar a 
festés, mert az áramforrás után "az áram 60%-ban nincs egyenirányítva".
Közben kiderült súgásokból, hogy csak annyi történt, hogy a konvejort 
jól beolajozták, és csurgott belőle az olaj minden lébe is, ami fölött 
elhaladt. Így dolgoztak vagy másfél hónapot, és szépen kihordódott a 
szennyezés a levekből, festékből, és mire mi odaértünk, már magától 
megoldódott a probléma. Viszont számos hiányosság volt, aminek a 
pótlására dolgoztunk 9 napot, én is beszálltam. Az áramforrásokon csak 
annyit kellett dolgoznom, hogy az újonnan felmerült igényeket is 
kielégítse, pl hogy innen működjön egy közös villogó, ne a plc-ről.

Franc az egészbe, már túl vagyok rajta. A május eleji 4 napos ünnepre 
meg kéne tudnom valamit csinálni, nagyon hiányzik a minszk miatt kiesett 
kb 12 nap. Ha ezen is sikerül túl lennem, úgy felejtem el az egészet, 
ahogy van. Már csak némi manit kéne bevasalnom az érintettektől, mert 
korábbi meló árával is tartoznak. Ezt a hullámosság dolgot az életben 
nem fogják elismerni.
Ja igen, csináltam egy kísérletet ott, amivel azt akartam bizonyítani, 
hogy a festékgyártó faszságot mondott, amikor azt mondta, hogy az 
egyenáram hullámossága miatt szar a festés.

Fogtam a nagy műterhelésemet (műanyag hordóba mártott egység, sok 
kanthal huzalból készült rugó, valamivel kisebb, mint 1 ohm. felnyomható 
rövid időre 400V-ra is, de a 120-150V-ot tartósan bírja, max felforr a 
víz a hordóban.)
Ezzel áthidaltam a kimenőfojtót, aminek a hatására az eredeti 5,2A eff 
értékű 300Hz-es váltóáramú komponens megnőtt majdnem 42A-re. A 
rákapcsolás akkor történt, amikor a festékfürdőhöz odaért egy általunk 
megjelölt traktorfülke, és akkor vettem el, amikor a következő is 
elhagyta a festéket. Ezek átlagosan 35% hullámossággal megáldott 
egyenáramot kaptak.

Fél óra múlva ért a beégető kemence után az a szakasz (itt ún. 
polikondenzáció zajlik 180 fokon), ami átesett ezen a "kezelésen", és 
semmi elváltozást nem lehetett látni, nem lehetett megkülönböztetni 
ezeket a többiektől, amik az eredeti hullámosságú áramot kapták. 
(Lefotóztam a műszert is, meg a szkópképet is, és több képet csináltunk 
a felületekről is.)

Innentől a hullámosságról a továbbiakban egy árva szó nem hangzott el. 
Az átadás is megtörtént azóta, már nem voltam ott, és bár a korábbi 
jegyzőkönyvekben sokszor megemlítették, az átadáskor sem esett szó a 
hullámosságról. (Emellett az áramforrás a névleges áramához viszonyítva 
bőven tudja az utólag közölt 3%-os követelményt, sőt, az üzemi áramhoz 
képest se nagyon rosszabb. 150A-es áramkorlátot állítottunk be, az 
átlagáram valamivel kisebb. A 3% 170A körül teljesülne. Az áramforrás 
500A-es. A másik, 250A-es előfestő áramforrás jelentősége nulla, tök 
feleslegesen lett betervezve, az egész el van cseszve. Ennek ellenére 
minden rendben van, csak egyszerűbben, olcsóbban is meg lehetett volna 
csinálni. De ez már pláne nem az én gondom.)

A kollégák meg az oroszok rendesek voltak kevés kivétellel, és fő, hogy 
a csajok szépek voltak, meg hogy túl vagyok az egészen. Meg kiderült, 
hogy némi redbull rásegítéssel egyszuszra (alvás nélkül) le tudok 
vezetni 1200 km-t ami a határátkeléssel együtt 18 órát vett igénybe. De 
a start nem reggel történt, már 9 órája keltem, szóval az M3 bevezető 
szakaszáig már 27 órája ébren voltam. Még kb 2 óra múlva értem haza 
(baleset volt arrafelé, meg a kollégát hazavittem, akivel együtt 
jöttem), szóval kb 30 óra tömény ébrenlét, tőlem nagy teljesítmény. 
Igaz, hogy a végére zombi voltam. Odafelé is egybe volt, de akkor az 
ébrenléti idő kevesebb volt, mert kora reggel startoltunk.

Sajnálom, hogy hamar haza kellett jönni, jó lett volna ott a meló után 
kicsit erre-arra kirándulgatni, jobban szétnézni a városban is. Szép 
helyek vannak, sok víz, tó, patak van ebben az országban, meg fenyvesek 
doszt. Minszk-Brest között végig autópálya van!! És Minszk körül teljes, 
a körgyűrű, ez is autópálya. Nincs benne olyan ugrás, mint nálunk az 
M5-nél. Sok a lakótelep a városban, de valahogy fantáziadúsabban épülnek 
(ma is épülnek). Nem olyan egyhangúak, mint nálunk. Belülről nemtom, 
milyenek. Van egy rész, amiről az egyik kollégának manhattan jutott az 
eszébe, le is fotózta ezerszer.

Ebben a városban egyszerre megvan a jelen, a modern drága autók, 
jólöltözött emberek, látható gazdagság, és a szinte háború utáni időszak 
jellemző tárgyai, rém ócska villamosok, buszok, teherautók, amik régi 
orosz filmeket juttatnak az ember eszébe. Na meg a gyár, az MTZ maga 
teljes egészében a 60-as 70-es éveket idézi, beleértve az őrzési 
módokat, a börtönökben szokásos magas, szögesdrótos kerítést is. (Ezt is 
lefotóztam bentről, a már üres "magaslessel" együtt, tehát az 
őrbódéval.) A rendőrségnek óriási a respektje. Egyszem rendőrnő egy nagy 
kereszteződésben elrendezte egy delegáció átjutását. Marha nagy méretek 
voltak itt, fütyült is őkelme szinte folyamatosan, de megoldotta. Nálunk 
egy ilyen eseménynél egy halom rendőrautó, és még több rendőr biztosítja 
a forgalmat.

A város valamiért nagyon zajos. A szállodai ablakot kinyitva éjjel is 
valami dögerős ipari zaj jött be egész éjjel is. Nem jöttem rá, honnan 
jön, nem közlekedési zaj volt.

Az utcákon egy szem koldust nem láttam, de a gyárban sok olyan fazont, 
akinek valami rém alantas melót adtak. Nálunk ilyen melók nincsenek, 
ezek az emberek itt az utcán vannak. Lődörgő embert viszont nemigen 
láttam a gyárban. A ponthegesztéseket, festéseket automata módjára 
emberek - főleg nők - csinálják. Számos helyen lefejelhet az ember 
dolgokat, de bukósisakos melóst se láttam egyet sem. Itt mindenki magára 
vigyáz. Az ottlétünk alatt baleset nem volt, csak az egyik kollégám 
gondolatait rendezte át az egyik, konvejorról lógó traktorfülke. :-). De 
nem sérült meg vérzésig.

Hát dióhéjban (fárasztásilag és rendezetlenül) ennyi. Mindenkitől bocs a 
sok fecsegésért.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list