HOVA LETT hjozsi ?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Apr 25 09:06:31 CEST 2007
Dienes Jozsef wrote:
> Ez nem az a "hány %-ban irányít egyen az egyenirányító" c. buli volt?
> :-) Mert ha igen, akkor esetleg tanulságos lehet, hogy hogyan
> oldottad meg. (A műszaki része mindenképp.)
> Ha nem az volt, akkor bocs.
De igen, ez volt a kiindulás.
Csakhogy az első gyári beérkezés után előkaptam a szkópot, és ráraktam
az inkriminált áramforrásra, amikor jó nagy csődület volt ott a helyiek
részéről is. Egyértelműen látszott, hogy nem volt hibás az áramforrás,
pont azt csinálta, amit kellett.
Festőüzemről van szó, és a festékgyártó állította, hogy azért szar a
festés, mert az áramforrás után "az áram 60%-ban nincs egyenirányítva".
Közben kiderült súgásokból, hogy csak annyi történt, hogy a konvejort
jól beolajozták, és csurgott belőle az olaj minden lébe is, ami fölött
elhaladt. Így dolgoztak vagy másfél hónapot, és szépen kihordódott a
szennyezés a levekből, festékből, és mire mi odaértünk, már magától
megoldódott a probléma. Viszont számos hiányosság volt, aminek a
pótlására dolgoztunk 9 napot, én is beszálltam. Az áramforrásokon csak
annyit kellett dolgoznom, hogy az újonnan felmerült igényeket is
kielégítse, pl hogy innen működjön egy közös villogó, ne a plc-ről.
Franc az egészbe, már túl vagyok rajta. A május eleji 4 napos ünnepre
meg kéne tudnom valamit csinálni, nagyon hiányzik a minszk miatt kiesett
kb 12 nap. Ha ezen is sikerül túl lennem, úgy felejtem el az egészet,
ahogy van. Már csak némi manit kéne bevasalnom az érintettektől, mert
korábbi meló árával is tartoznak. Ezt a hullámosság dolgot az életben
nem fogják elismerni.
Ja igen, csináltam egy kísérletet ott, amivel azt akartam bizonyítani,
hogy a festékgyártó faszságot mondott, amikor azt mondta, hogy az
egyenáram hullámossága miatt szar a festés.
Fogtam a nagy műterhelésemet (műanyag hordóba mártott egység, sok
kanthal huzalból készült rugó, valamivel kisebb, mint 1 ohm. felnyomható
rövid időre 400V-ra is, de a 120-150V-ot tartósan bírja, max felforr a
víz a hordóban.)
Ezzel áthidaltam a kimenőfojtót, aminek a hatására az eredeti 5,2A eff
értékű 300Hz-es váltóáramú komponens megnőtt majdnem 42A-re. A
rákapcsolás akkor történt, amikor a festékfürdőhöz odaért egy általunk
megjelölt traktorfülke, és akkor vettem el, amikor a következő is
elhagyta a festéket. Ezek átlagosan 35% hullámossággal megáldott
egyenáramot kaptak.
Fél óra múlva ért a beégető kemence után az a szakasz (itt ún.
polikondenzáció zajlik 180 fokon), ami átesett ezen a "kezelésen", és
semmi elváltozást nem lehetett látni, nem lehetett megkülönböztetni
ezeket a többiektől, amik az eredeti hullámosságú áramot kapták.
(Lefotóztam a műszert is, meg a szkópképet is, és több képet csináltunk
a felületekről is.)
Innentől a hullámosságról a továbbiakban egy árva szó nem hangzott el.
Az átadás is megtörtént azóta, már nem voltam ott, és bár a korábbi
jegyzőkönyvekben sokszor megemlítették, az átadáskor sem esett szó a
hullámosságról. (Emellett az áramforrás a névleges áramához viszonyítva
bőven tudja az utólag közölt 3%-os követelményt, sőt, az üzemi áramhoz
képest se nagyon rosszabb. 150A-es áramkorlátot állítottunk be, az
átlagáram valamivel kisebb. A 3% 170A körül teljesülne. Az áramforrás
500A-es. A másik, 250A-es előfestő áramforrás jelentősége nulla, tök
feleslegesen lett betervezve, az egész el van cseszve. Ennek ellenére
minden rendben van, csak egyszerűbben, olcsóbban is meg lehetett volna
csinálni. De ez már pláne nem az én gondom.)
A kollégák meg az oroszok rendesek voltak kevés kivétellel, és fő, hogy
a csajok szépek voltak, meg hogy túl vagyok az egészen. Meg kiderült,
hogy némi redbull rásegítéssel egyszuszra (alvás nélkül) le tudok
vezetni 1200 km-t ami a határátkeléssel együtt 18 órát vett igénybe. De
a start nem reggel történt, már 9 órája keltem, szóval az M3 bevezető
szakaszáig már 27 órája ébren voltam. Még kb 2 óra múlva értem haza
(baleset volt arrafelé, meg a kollégát hazavittem, akivel együtt
jöttem), szóval kb 30 óra tömény ébrenlét, tőlem nagy teljesítmény.
Igaz, hogy a végére zombi voltam. Odafelé is egybe volt, de akkor az
ébrenléti idő kevesebb volt, mert kora reggel startoltunk.
Sajnálom, hogy hamar haza kellett jönni, jó lett volna ott a meló után
kicsit erre-arra kirándulgatni, jobban szétnézni a városban is. Szép
helyek vannak, sok víz, tó, patak van ebben az országban, meg fenyvesek
doszt. Minszk-Brest között végig autópálya van!! És Minszk körül teljes,
a körgyűrű, ez is autópálya. Nincs benne olyan ugrás, mint nálunk az
M5-nél. Sok a lakótelep a városban, de valahogy fantáziadúsabban épülnek
(ma is épülnek). Nem olyan egyhangúak, mint nálunk. Belülről nemtom,
milyenek. Van egy rész, amiről az egyik kollégának manhattan jutott az
eszébe, le is fotózta ezerszer.
Ebben a városban egyszerre megvan a jelen, a modern drága autók,
jólöltözött emberek, látható gazdagság, és a szinte háború utáni időszak
jellemző tárgyai, rém ócska villamosok, buszok, teherautók, amik régi
orosz filmeket juttatnak az ember eszébe. Na meg a gyár, az MTZ maga
teljes egészében a 60-as 70-es éveket idézi, beleértve az őrzési
módokat, a börtönökben szokásos magas, szögesdrótos kerítést is. (Ezt is
lefotóztam bentről, a már üres "magaslessel" együtt, tehát az
őrbódéval.) A rendőrségnek óriási a respektje. Egyszem rendőrnő egy nagy
kereszteződésben elrendezte egy delegáció átjutását. Marha nagy méretek
voltak itt, fütyült is őkelme szinte folyamatosan, de megoldotta. Nálunk
egy ilyen eseménynél egy halom rendőrautó, és még több rendőr biztosítja
a forgalmat.
A város valamiért nagyon zajos. A szállodai ablakot kinyitva éjjel is
valami dögerős ipari zaj jött be egész éjjel is. Nem jöttem rá, honnan
jön, nem közlekedési zaj volt.
Az utcákon egy szem koldust nem láttam, de a gyárban sok olyan fazont,
akinek valami rém alantas melót adtak. Nálunk ilyen melók nincsenek,
ezek az emberek itt az utcán vannak. Lődörgő embert viszont nemigen
láttam a gyárban. A ponthegesztéseket, festéseket automata módjára
emberek - főleg nők - csinálják. Számos helyen lefejelhet az ember
dolgokat, de bukósisakos melóst se láttam egyet sem. Itt mindenki magára
vigyáz. Az ottlétünk alatt baleset nem volt, csak az egyik kollégám
gondolatait rendezte át az egyik, konvejorról lógó traktorfülke. :-). De
nem sérült meg vérzésig.
Hát dióhéjban (fárasztásilag és rendezetlenül) ennyi. Mindenkitől bocs a
sok fecsegésért.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list