Parhuzamos DC motor szabalyozas
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 2 18:46:54 CEST 2007
Csuvár Imre wrote:
> Arra gondoltam valamilyen fetmeghajto IR ic jo lenne ide,
> allando segedtappal (remelem muxik igy).
Nagyon jó gondolat, persze, hogy muxik, o nem tudja, honnan jön elo a
felsooldali táp.
> A gazpedal szabadonfuto vezerlest adna,
> csak a fekpedal lenyomasakor menne at fekuzembe,
> szep folyamatosan.
> Ez igy egy felhid lenne,
> segitsegkeppen a FET-eket megtamogatnam
> parhuzamos Schottky diodakkal.
Ez különösen tetszik, már ha úgy gondoltad, hogy ott vannak a schottky-k
a fetekkel párhuzamosan, és amikor hajtás van, a felsooldalit rángatod,
az alsó békén van hagyva, ekkor az alsóoldalon csak a schottky tud
vezetni (übereli a fet diódáját), tehát sima chopper. Amikor viszont a
fékpedál aktív, a felso fet letiltva, és csak az alsóoldali muködhet
(keresztbe van reteszelve), és csak visszatáplálás történhet. Tök jó
megoldásnak tunik. Mindkettonél - szerintem - áramszabályozni kell csak.
A sebességet a soför érezze, hogy mit is akar.
(Van egy öreg tartoncám, már jó roncs állapotú, de talán tudok valamikor
bele életet lehelni. Abban lehet, hogy én is valami ilyesmit fogok
csinálni azzal az eltéréssel, hogy ott kell majd a fesz-szabályozás is,
sot, ixr-rel kiegészítve, és akkor egy akadályon a kerék lassan és
erobol át tud menni kb állandó sebességgel. Pl egy kis szintkülönbségre
fellépni. A gokartnál erre nincs szükség.)
> A hatramenetben a gerjeszto tekercs egy segedtaprol jarna,
> persze csak allo helyzetben lehetne atkapcsolni.
Aha. Tehát vad szitukat nem engedélyezel neki, pl még boven megy
hátrafelé, amikor kipörög a hajtott kerékpár elore, füstölve. :-)
> Extra: "terep" es "kozuti" fokozat,
> utobbi esetben nemi mezogyengitessel menne a moci.
Nem rossz! Sot, határozottan jó, de csak akkor, amikor már a teljes fesz
a motoron van, tehát a hajtásirányban 100% a kitöltés.
> Ja es meg egy kerdes.
> A gerjeszto tekercs aramfelvetele valtozik terheles hatasara,
> vagy szamolhatok aramot az egyenaramu ellenallasbol?
Csak az ellenállástól függ az áram. De viszonylag nagy az induktivitása,
szóval nem olyan egyszeru az ilyesmit kapcsolgatni. Nemtom, itt mennyi
is az annyi, de mondjuk aszongya, 2A, kikapcsolod, és húz egy ívet akkor
is, ha csak 12V a betáp. A tényeket megnézheted könnyen, ha már megvan a
moci, ezt álló helyzetben, asztalon is meg lehet nézni. Azért biztos van
megfelelo kis kapcsoló, de azért észnél kell lenni. Lehet, hogy simán is
lehet pólusváltani, de az is lehet, hogy egy apró kis jószággal (mi az a
2A?) a picike kétáramkörös kapcsoló felrobbanását lehet eloidézni. :)
Ellenben egy 3 állású, elfordítós ipari kapcsoló lehet, hogy már jó,
mert kézzel nem könnyu olyan gyorsan átjutni a középso, üres álláson.
Vagy alkalmas (R+D)-C áramkörrel hatékonyan lehet ívoltani. (A diódával
át van hidalva az ellenállás, hogy megszakításkor helybol szinte csak a
C legyen ott, de bekapcsoláskor a kondi csak ellenálláson át kerüljön
feszre).
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list